Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koeling, thermostaat ?
#21
PieterL schreef:Ãn antischuimmiddel en een kookpuntverlagend middel Tongue

Kookpuntverhogend lijkt me eerder van toepassing 8)
Antwoord
#22
OK, je hebt dus de thermostaat vervangen maar de temperatuur van het koelwater (of althans wat de meter aangeeft in het dashboard) doe niet helemaal normaal. Heb je de oude thermostaat nog? Zo ja, leg die dan eens in een pannetje met water, en laat dat langzaam warm worden op het fornuis. De thermostaat zou langzaam moeten openen zo rond de 70 graden en de opening moet evenredig zijn met de temperatuur van het water.

Als de temperatuur eerst heel hoog oploopt en daarna zakt, dan lijkt het toch dat de thermostaat niet goed opent. Het kan duiden op een luchtbel ergens in de buurt van de thermostaat. De warmteoverdracht van lucht naar thermostaat is veel slechter dan van koelwater naar thermostaat, dus het duurt te lang voor de thermostaat opent. Als hij dan eenmaal opent kan het water vrijelijk stromen en reageert alles normaal. Maar je zou zeggen dat dit hooguit een keer kan voorkomen omdat de luchtbel verdwijnt.

Bij de huidige temperaturen zal inderdaad het grootste deel van de radiateur niet merkbaar warm worden. Maar als het echt heel lang duurt voordat de boel opwarmt is er waarschijnlijk toch iets mis met de thermostaat. Normaal gesproken moet je met een paar km rijden de meter wel zien bewegen, en na een km of 5 zal de meter toch wel richting midden moeten bij normaal gebruik.

Toeter- en accuproblemen duiden op een elektrische fout. Het lijkt me dus niet uitgesloten dat je de oplossing in die hoek moet zoeken.
Antwoord
#23
schoepje op waterpomp die los zit, is een gekend probleem bij niet originele waterpompen van volvo of audi.
Antwoord
#24
Is dat te checken met die waterpomp, zonder te demonteren ? Of wordt 't sowieso weer kliederboel :-)
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#25
Het is misschien makkelijker om de temperatuursensor te testen? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat je iets kan doen als:

- temperatuursensor uit blok halen (je zal waarschijnlijk het koelmiddel (gedeeltelijk) moeten aftappen
- paar bakjes water preparen tussen handwarm en kokend heet
- contact maken maar motor niet starten
- sensor in bakjes water hangen en kijken wat de meter doet

Voor dit soort info kan je misschien beter naar het algemene "motorforum" gaan, want dit lijkt me niet specifiek een D6 probleem tenzij het inderdaad de waterpomp is.
Antwoord
#26
Die wil ik inderdaad nakijken. Op jouw manier (dank) of andere er in. Maar vond nog wat dingen. Zoals ik al zei, die 'teil' of kap onder het blok stond vol tuinslangwater. Overal condens. Is nu weg. Wil daar klein afwateringsgaatjje in boren.

Maar, vanaf de dynamo loopt een draad richting schutboard. Langs onderkant blok. Hing bijna in die teil, en de isolatie was deels van de draad af.
Want alles lijkt inderdaad wat op een 'kortsluiting'.
Wat ik zei, accu dood, nu weer gewoon op 12,5 V. Binnenverlichting werkt soms wel, soms niet. Verspringen temp. meter zoals boven omschreven......
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#27
Opgelost lijkt het ! Onderaan toch nog klein vraagje.

Draad vanaf dynamo geisoleerd. Ant-vocht (wd40) op contacten en bedrading gespoten. (let op WD40 is ook kruipolie en kan bouten/moeren lossen)
Accu 12.5 volt. Starten lopen. Temperatuurmeter komt gewoon langzaam op, zoals het hoort. Geen pieken / dalen meer. Staat meestal net iets onder de helft op de schaal.

Inderdaad 'electrisch' probleem dus. Ach, nieuwe thermostaat en koelvloeistof zijn de kosten niet .

Veel geleerd van werken aan mijn auto en van alle tips en adviezen hier. Waarvoor waardering en dank !

Een vraagje nog als het mag :-) :
Die koelvin, moet je die niet kunnen ronddraaien met koude motor of motor uit ? Zit vast hier en draait altijd mee.
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#28
Een visco zit altijd vast als de auto een tijdje stil staat. Starten en rijden, de eerste paar 100 mtr doet'ie altijd mee. Daarna moet hij los komen en loopt hij idd vrij. Als je dan de motor uit zet kun je hem met de hand draaien.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#29
Het schijnt, dat je 'm dan ook met een krant kan tegenhouden ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#30
Martin245 schreef:Een visco zit altijd vast als de auto een tijdje stil staat. Starten en rijden, de eerste paar 100 mtr doet'ie altijd mee. Daarna moet hij los komen en loopt hij idd vrij. Als je dan de motor uit zet kun je hem met de hand draaien.

Dat is toch net niet de bedoeling, want dan heeft-ie warm en zou hij moeten koelen en dus meedraaien.
Ik heb thuis 2 viscoschroeven liggen en die kan ik allebei ronddraaien
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thermostaat D24 Rob 2 6.225 16 April 2013, 17:18
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)