Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koeling, thermostaat ?
#11
Dank, Charlie. Leek mij logisch ook. Koudste water zit daar onderin radiator en van daaruit blok in. Heb daar tuinslang op gezet, past goed in de slang met Gardena-koppeling waar je sproeier of zo in klikt. Klemmen er op. Uitstroom onder in radiator open. Starten terwijl water loopt. Gaat perfect en alles schoon. Verwarming natuurlijk 'open' of 'aan', maar warm wordt 'ie niet met die continu koud water aanvoer :-) En ZONDER thermostaat trouwens, anders spoelt er weinig met een koud blok. Morgen is de nwe thermostaat binnen, dan monteren. Denk dat ik ga ontluchten via slangetje van blok naar dieselpomp. Die ligt het hoogste.
Als iemand nog tips/aanvullingen/of waar ik op moet letten heeft, gaarne !
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#12
Anthony schreef:Als iemand nog tips/aanvullingen/of waar ik op moet letten heeft, gaarne !

Ik vermoed dat je wel weet hoe het gaat om te ontluchten? Met het nijpen in de slangen enzo?
Zorg dat alle lucht weg is, want een diesel met een luchtbel in het koelsysteem kan soms rare resultaten opleveren en een verkeerde diagnose.

Kwam er eigenlijk veel vuiligheid uit tijdens de spoeling?
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord
#13
Dat knijpen weet ik. Maar eigenlijk zocht ik naar nippeltjes/kraantjes etc. Las ergens iets over de koelwaterslang van blok naar dieselpomp... Verder ga ik 'm gewoon volgieten via tankje, dan laten draaien en bijvullen.
Viel mee met de troep. Wat gruis en spul. Maar was redelijk schoon. Zat ook een nieuwe radiator op.
Heb het spoelen zonder thermostaat gedaan.
Er zitten nu resten schoon water in. Kan ik dan beter 'afvullen' met antivries wat je met water mag mengen ? Water is hier niet hard :-)
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#14
Anthony schreef:Er zitten nu resten schoon water in. Kan ik dan beter 'afvullen' met antivries wat je met water mag mengen ? Water is hier niet hard :-)

Koelvloeistof met water mengen kan toch nooit kwaad? KVS met andere KVS mengen, dat kan wel voor problemen zorgen Wink

Hoe gaat het er ondertussen -2 dagen later- mee? Normaal temperatuursverloop, maw, alle lucht eruit? Smile
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord
#15
Pieter, alles weer terug gemonteerd maar aan het afvullen ben ik nog niet toegekomen. Morgen, als het ooit nog eens droog wordt :-) De garagist vertelde me wat jij zei over koelvloeistof. Volgens hem is het een soort kant en klare 'antivries, waar (bij de antivries) dan wel 50 procent water moet. Degene die ik heb (Valvoline blauw) beschermt tot -26c dus ik gooi er 5 liter in en de rest water. Koelt van de zomer ook beter. Zal verslag uitbrengen van ontluchten en zo ! Staat er gelijk een hele handleiding, inmiddels, voor volgende slachtoffers :-)
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#16
Anthony schreef:Pieter, alles weer terug gemonteerd maar aan het afvullen ben ik nog niet toegekomen. Morgen, als het ooit nog eens droog wordt :-) De garagist vertelde me wat jij zei over koelvloeistof. Volgens hem is het een soort kant en klare 'antivries, waar (bij de antivries) dan wel 50 procent water moet. Degene die ik heb (Valvoline blauw) beschermt tot -26c dus ik gooi er 5 liter in en de rest water. Koelt van de zomer ook beter. Zal verslag uitbrengen van ontluchten en zo ! Staat er gelijk een hele handleiding, inmiddels, voor volgende slachtoffers :-)

Yea, hier blijft het ook regenen, niet dat ik dat erg vind, want ik moet toch studeren Sad

Het percentage KVS en water, dat steekt zo nauw niet hoor. Zolang je er niet enkel water inkapt is er geen probleem, anders begint de boel te roesten, schuimen en koken, en da's niet ideaal natuurlijk Smile

Succes ermee! Handleiding zal inderdaad handig zijn Smile
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord
#17
Overigens, de "hardheid" van het water is niet de enige reden waarom je beter geen leidingwater kan nemen. Motorblokken bevatten verschillende metalen, en aangezien het koelwater als een (slechte) geleider kan optreden, kan er elektrolyse optreden, waardoor de koelkanalen kunnen corroderen. Met name in de kleine kanalen van de radiateur kan dat een hoop ellende veroorzaken, met in de ergste gevallen lekkage of blokkades. Koelvloeistof bevat daarom gedemineraliseerd water (zeer lage elektrische geleiding want vrijwel geen opgelosten ionen aanwezig), antivries, een anti-corrosie middel en wat smeermiddel (voor de waterpomp en de thermostaat).
Antwoord
#18
WvR schreef:Overigens, de "hardheid" van het water is niet de enige reden waarom je beter geen leidingwater kan nemen. Motorblokken bevatten verschillende metalen, en aangezien het koelwater als een (slechte) geleider kan optreden, kan er elektrolyse optreden, waardoor de koelkanalen kunnen corroderen. Met name in de kleine kanalen van de radiateur kan dat een hoop ellende veroorzaken, met in de ergste gevallen lekkage of blokkades. Koelvloeistof bevat daarom gedemineraliseerd water (zeer lage elektrische geleiding want vrijwel geen opgelosten ionen aanwezig), antivries, een anti-corrosie middel en wat smeermiddel (voor de waterpomp en de thermostaat).

Ãn antischuimmiddel en een kookpuntverlagend middel Tongue
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord
#19
Dus, beter bijmengen met gedemineraliseerd. Of compleet met 'kant en klaar' ?
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#20
Er gaat inderdaad vol 12 liter koelvloeistof in het schip :-) Totaal 10 liter en aangevuld met gedemineraliseerd water. Na 10 min lopen werd ie op de kop iets lauw. Flink in slangen geknepen om te ontluchten..Blokje gereden met de dop op expansievaatje bijna los. Man, wat duurt dat lang voor zo'n blok warm is. Na een uur voelde ik dat de onderste slang naar de radiator lauw werd. Bovenste slang was heet, maar nog prima vast te pakken. Temp meter naar 5mm onder rode max. vlak. Verdorie dacht ik. Maar na nog even rijden keurig naar de helft.

Valt me op dat die vin altijd meeloopt en ook op de as geblokkeerd staat. Kan ook koud dus niet vrijlopen. Ik dacht dat hjet een visco-vin was, is ie dan kapot ?

Vandaag dus met mijn maat naar Amersfoort, even sigaren roken :-) 45 km zonder problemen. Temp meter loopt eerst langzaam naar bijna max en zakt daarna terug naar ongeveer half op de meterschaal.

Toen we na een paar uur uit de kroeg kwamen: accu dood ! Na startkabels gingen de lampen aan, zonder sleutel in contact ! Iets lekkagewater gezien onder bovenste slang. Klemmen niet strak genoeg denk ik. Na starten liep ie gelijk weer als normaal. Claxon werkte niet ! (heenweg wel). Temperatuurmeter weer naar bijna max, na 15 km zakken naar de middenstand. TOEN DEED DE CLAXON HET OOK WEER :-) Verder no prob. Thuisgekomen zag ik na parkeren een waterspoor op straat. Kap open terwijl auto liep maar geen lek of stoom. Onderste slang nog steeds nagenoeg koud ! Vloeistof in tankje ook. Radiator alleen bovenin handwarm. Kop wel heet. Verwarming ook prima. Het waterspoor komt uit de enorme plastic teil die onder de motor hangt ! Nog vanuit mijn tuinslang. Daar gaat wel zeker 30 liter in als het niet meer is.

Ik vind het gedrag van die meter raar, en ook al die rare 'sluitin, hoewel dat kan komen door mijn geklieder met water (?)

Al met al denk ik dat mijn operatie wellicht niet nodig was geweest. Er is geen gedragsverandering met daarvoor. Dacht aan kapotte thermostaat, maar grootste deel blok blijft nu ook koud en meter na 10 min op bijna max, om daarna terug te zakken. Ik begrijp het niet meer. Ondanks dat de Volvo heerlijk rijdt, maak ik me zorgen. The haunted car :-)
Ben benieuwd wat jullie denken.
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thermostaat D24 Rob 2 6.225 16 April 2013, 17:18
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)