Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[INFO] voorruitsierlijsten
#21
Ticcie schreef:Een 'polarruit' kan last hebben van een fluitende kabouter als je 120 rijdt...

en die zijn verdorie nog op voorraad ook.. >Sad

..als je daar iets van butyleenkit of zwarte siliconen in verwerkt is het nagenoeg onzichtbaar..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#22
DopdeDouwer schreef:Bedankt heb het bijgewerkt.
Bedoel je de laatste (91-93) ruiten, klopt het trouwens dat die polarruiten worden genoemd?Ok ook die fluiten dus.

Ik zal binnenkort proberen de onderdeel nummers bij elkaar te vinden. Heeft iemand vadis om het te checken?

De laatste serie voorruitlijsten zaten o.a. op de 240 Polar, maar ook op elke andere versie van de 240 uit die jaren. Ik zou het daarom geen Polar-ruiten noemen.
med vänliga hälsningar,<br />Maurice<br />[Afbeelding: th_abba.jpg]
Antwoord
#23
Rond de laatste serie voorruiten (90+), zit een aantal plastic klemmetjes vastgeplakt in de kit.
In mijn geval 2 links, 2 rechts en 4 boven.
Wat is hiervan de functie en heeft iemand misschien een typenummer van deze stukkies plèstik.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#24
Marc1970 schreef:Alle sierlijsten maken geluid, maar alleen de 91-93 "Polar" ruit heeft middenonder een klein verbindingsstripje met daar achter een holletje wat precies een fluitje oplevert in sommige gevallen.

Mwah.. dat fluitje mag je best wel 'nuanceren' tot olifantengetrompetter. Bij sommige 240's kan vanaf 80 - 120 km/u er een dusdanig hels geblaas van de voorruit komen dat dit heeft geleid tot diverse 'draadjes' in Volvo fora.

Normaliter is het type voorruitlijst juist stil omdat deze vlak aan de carrosserie ligt. Ik heb de indruk dat bij vervangruiten deze lijsten flexibeler (zachter) zijn dan bij de originele ruiten en dat juist bij deze vervangruiten het fenomeen vaker voorkomt. Het heeft ongetwijfeld ook te maken met de plakkunst van de monteur.




med vänliga hälsningar,<br />Maurice<br />[Afbeelding: th_abba.jpg]
Antwoord
#25
betrfet 245, bwjr 1976, voorzien van; chromen strip in 4 delen met 4 hoekstukjes.. Kan ik met behoud van mijn voorruit dit orginele chroom vervangen voor de chromen lijst uit de periode 1986-1990 ?
Zoja, waar is het te verkrijgen, is het zelf te doen (wel handig, maar geen ervaring in ruiten) en wat kost zo'n rubber + lijst of / wat zou het kosten bij laten doen ?
Antwoord
#26
Vast wel. Je haalt de lijst eraf, verwijdert zo nodig de stalen klemmetjes uit de raamsponning, koopt een plastic klemmenset voor de nieuwe lijst, knutselt die om de voorruit en kit ze lekker vast, en klikt de 86-90 lijst erop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#27
Over voorruiten en sierlijsten gesproken, ik heb mijn voorruit gemold door een paar planken in de auto te vervoeren :'(
Er zat al een sterretje aan de andere kant, en nu dus ook een 'scheur' ,de randen van de ruiten waren ook al wit uitgeslagen, dus er moet een nieuwe in. Nou heb ik het plan om al het chroom langzamerhand te vervangen door zwart.
Geinspireerd door dit plaatje
[Afbeelding: 245-07.jpg]
Omdat ook de achterklepscharnieren versleten zijn komen die binnenkort ook aan de beurt.

Nou de vraag, kan ik van een recente(re) 240 de voorruit uithalen, en daarvan ook de sierlijst gebruiken voor mijn wagen?
Ik heb dus een chromen sierlijst en hij is uit 1983.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#28
reactie op Marc 1970, jouw plan lijkt mij niet uitvoerbaar.. Schrijf je uit ervaring of vermoed je ? Aangezien de afbeeldingen in dit topic laten zien dat het chroom ín het rubber van de voorruit zit. Het lijkt dus geen opzet-randje.
Antwoord
#29
Is er niet een verschil in hoogte van de ruit zelf (in de loop der jaren)? dit maakt uitwisselen van lijsten wat moeilijker.
Antwoord
#30
Ik heb last van ernstige lekkage, (aan beide hoekpunten onderin komt water de auto binnen)
Na een flinke regenbui staat er een grote plas water in de auto; alle vloerbedekking al verwijderd (en beginnende roest aangepakt)
Aan de linkerkant stroomt het heel mooi over de zekeringenkast.

Ik heb een ruitomlijsting zoals te zien is op onderstaande foto's
[Afbeelding: window_4.jpg]
Hoe kan ik het beste te werk gaan om het lek te dichten?

Het rubber van de lijst is best wel hard/stug (ik weet niet of dit zo hard hoort te zijn, of dat het zwaar uitgedroogd is).
Hoe kan ik het beste de lijst verwijderen? zit de alu lijst vast aan het rubber? of moet de alu-rand er eerst af.
Kan ik de de rubberlijst het beste loshalen en dan vastkitten/volpompen met Sikaflex/ruitenkit?
(Maar dan zit de lijst vast aan de auto gekit)

Anyway,ben een beetje huiverig om aan de rand te gaan lopen sjorren, terwijl ik niet weet hoe hj vast zit.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Info deur intalatie martin t 0 1.662 30 March 2013, 23:01
Laatste bericht: martin t
  stoelen 240 graag info voor herstel bluefoxamazone 0 2.031 31 May 2006, 23:39
Laatste bericht: bluefoxamazone

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)