Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
distributie
#1
Hallo,

nadat ik een nieuwe koppakking geplaats heb en alles weer inelkaar aan het
zetten was, verschoof de distributiesnaar (onder). Boven had ik alles gemerkt
maar onder had ik niet alles los gehaald en dus niet gemerkt.

Mijn vraag: hoe krijg ik de distributie weer op tijd?

Groetjes,
Bert
Antwoord
#2
ehm, zitten er geen markeerpunten op?
Antwoord
#3
Onder de brandstofpomp zit een "luikje"in het motorblok, hierdoor zie je het vliegwiel met starterkrans. Je moet het 0 teken opzoeken op het vliegwiel( = BDP) en van daaruit de nokkenas op tijd zetten. Daarna de brandstofpomp. Maar als je dat nog nooit gedaan hebt moet je toch minstens een beschrijving met afbeeldingen hebben anders is het een lastig karweitje.
Antwoord
#4
als ik dit goed lees is alleen de snaar verschoven , als dit zo is maakt het niets uit zolang de krukas maar niet heeft gedraaid, als de kop met de nokkenas nog is zo als deze er is afgekomen ,dan is er niets aan de hand , de snaar zelf bepaalt niets. De brandstof pomp luisterd heel nauw maar als je er zeker van bent dat de poelie van de pomp niet is verdraaid (vast gezet hebt) en de nokkenas de positie heeft zoals deze er af is gekomen met het demonteren van de kop (ook vast zetten) dan komt alles goed! Is de situatie wel anders: ÃÃn van de 2 assen verdraaid zie bericht van dikke 240!

andrÃ
Antwoord
#5
Hartelijk dank voor de reacties!

Alleen ben ik nog verder van huis. Nadat ik alles in elkaar had gezet is tijdens het starten
een stelplaat van de omhulsel van een klep (weet de officiele benaming niet) losgeschoten en heeft de nokkenas de rest
van de omhulsel in de kop geslagen en daardoor is ook nog de nokkenas afgebroken. Gelukkig
heb ik nog een reserve motor voor onderdelen, maar het maakt je niet vrolijk.

Kun je trouwens een (nieuwe) koppakking weer gebruiken nadat ik alles weer klaar heb??? Motor is niet warm
geweest.

Groeten uit een mooi Zweden!
Bert
Antwoord
#6
Bert Zweden schreef:Kun je trouwens een (nieuwe) koppakking weer gebruiken nadat ik alles weer klaar heb???

niet doen, er zitten drukbanen in de pakking. die zorgen ervoor dat eventuele oneffenheden in de kop/blok worden opgevangen. hergebruik je hem zijn die drukbanen al verzadigd (ingedrukt) en sluit hij niet meer goed.
Antwoord
#7
Ik heb niets aan de Volvo kunnen doen i.v.m. geen tijd en dat het te koud is/was in de garage. Maar
ik wil eerdaags toch weer aan het sleutelen.

Wij kan mij een beschrijving met afbeeldingen leveren om alles weer op tijd te zetten incl. brandstof pomp en nokkenas!

alvast dank.

Groet uit Zweden,
Bert

Antwoord
#8
Hoi Bert,

Wellicht heb je wat aan deze beschrijving met foto's. http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27854
Het gaat hier om een volkswagen 1.6TD. Afstel gereedschap is het zelfde als VW D24 motor.

Succes met de kou daar,
Gert-Jan
Antwoord
#9
hartelijk dank voor de link. Hier kom ik weer een stukje verder mee.

Echter is in de link de nokkenas en de brandstofpomp vastgezet. Bij mij is de nokkenas
volledig kapot gegaan en weet ik dus niet hoe ik die andere nokkenas op "tijd" zet ten opzichte
van als ik cylinder 1 op BDP heb gezet. Dit geld ook voor de dieselpomp.

Bert
Antwoord
#10
De nokas heeft aan de brandstofpomp-zijde een inkeping die uit het midden ligt.
In die uitsparing leg je een strip welke dan op de cilkop komt te rusten links en rechts van de nokas.Dat kan maar op ÃÃn manier.
Officieel is die strip een stuk speciaal-gereedschap maar als je je schuifmaat in de uitsparing drukt en dan de overblijvende ruimte opvult met bijvoorbeeld voelermaten druk je de zaak ook spelingvrij en heb je een exacte hoekbepaling/tijdstipreferentie van je nokas.

Omdat de uitsparing van de nokas uit het midden ligt kan de nokas dus ook maar op ÃÃn manier geblokkeerd worden.

succes
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)