Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remleidingen
#1
Hallo,

Bij de APK afgekeurde remslangen voor aan 1 kant.
De remmen trilde ook een beetje dus nieuwe schijven, blokken en slangen besteld.
Blokken en schijven vervangen is het probleem niet. Nu de slangen.
Er komen twee leidingen uit de klauw en die gaan naar een soort verbindingsplaat op de veerpoot. Er is nog een verbindingsplaat waar de remleidingen van onder de auto op uitkomen. Tussen deze verbindingsplaten zitten de twee remslangen.

Het grote probleem is de bevestiging van de nippels van de leidingen (4x) op de slangen. Deze zitten zo vast niet normaal. Ik heb inmiddels al 1 nippel kapot gedraaid.

Het lijkt mij het handigste om op zoek te gaan naar nieuwe remleidingen 4 stuks. Waar kan ik deze bestellen. Heeft iemand nog andere tips?

Bedankt weer.
Antwoord
#2
Ik heb bij Martens in Deurne nieuwe besteld (die van op de veerpoot naar de remklauw). Die maken ze zelf. Beste van te voren even bellen en uitleggen welke je nodig hebt dan kunnen ze ze maken voor ophalen.

Wat voor sleutels gebruik je voor de remleiding? Beste een 6-kant open ringsleutel. Met een gewone steeksleutel draai je de koppelingen relatief snel stuk.

Misschien gelijk ook de veer-dingen bestellen die de remleiding aan de veerpoot houden waar de verbinding buis-slang zit, die zijn vaak behoorlijk verroest.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Die nippels kunnen soms zo vastgeroest zitten dat een remsleutel ook doldraait.
Krab de schroefdraad met een ijzerborstel schoon en spuit de nippels met kruipolie een aantal malen in. Als het dan nog niet lukt met een sleuteltje dan zul je z met een zware griptang los moeten draaien.De nippels zijn dan wel naar de vaantjes.
Antwoord
#4
bij 1 van de slangen draaien de nippels mee met de slang.
Ik overweeg nu om de slang die misschein nog wel apk waardig is, te laten zitten.
Zou hetgeheel nog afdichten denken jullie als het meedraait?
Antwoord
#5
afdichten wel, ook hier met kruipolie proberen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
Voor dat je de leidingen demonteert,moet het rempedaal iets ingedrukt worden om te voorkomen dat alle remolie uit het reservoir van het hoofdremcilinder loopt. Stok tussen stuur en rempedaal plaatsen.
De nippels van de remslangen goed warm stoken (gasbrander), waardoor die uitzet dan voorzichtig losdraaien met een 6 kant open ringsleutel.
Wel een emmer water met natte doeken bij de hand houden
Antwoord
#7
JDDV schreef:bij 1 van de slangen draaien de nippels mee met de slang.
Ik overweeg nu om de slang die misschein nog wel apk waardig is, te laten zitten.
Zou hetgeheel nog afdichten denken jullie als het meedraait?

Dat de slang meedraait in het oog aan de veerpoot zegt op zich niets; de remleiding zit dan nog steeds in de remslang geschroefd en kan dus niet lekken.
Persoonlijk zou ik ook alleen de afgekeurde kant vervangen omdat het altijd zo'n gedoe met doldraaiende en afbrekende nippels/leidingen is.

Het was overigens een slecht idee van Volvo om de remleidng door een GESLOTEN oog aan de veerpoot te laten laten lopen en niet zoals bij andere merken door een open oog met klemveer. ???
Antwoord
#8
jos245 schreef:Het was overigens een slecht idee van Volvo om de remleidng door een GESLOTEN oog aan de veerpoot te laten laten lopen en niet zoals bij andere merken door een open oog met klemveer. ???

Bij de oudere broer zitten de slangen ook tussen 2 metalen delen, als daar nooit iets aan gedaan is en de boel roest wordt ie langzaam dichtgeknepen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#9
het kan overigens nooit kwaad om slangen te vervangen, in al die jaren wordt het rubber aangetast en de doorlaat kleiner, zodra eea in contact komt met lucht gaan ze helemaal dichtzitten, en dan vraag je je af waarom er bij ontluchten niks meer uit komt..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stalen remleidingen of niet? DennisvdB 5 4.445 27 November 2012, 18:00
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)