Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mechanische km teller aandrijving op een AW71L bouwen?
#1
Wat heb ik allemaal nodig om een mechanische km teller aandrijving op een AW71L te bouwen?
Ik heb liggen een M40 met teller aandrijving.
Een AW71L van een B230FT met flexplate en koppelomvormer maar zonder teller aandrijving.
En een 142 de luxe met b20 waar hij in moet komen.
De 142 heb ik nu zover klaar dat hij naar de spuiter kan.
Pfffffff ik kan geen roest meer zien voorlopig ;D.

Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#2
heeft een aw71l ook een flexplate? ik dacht dat die alleen op m90's zitten

maarre, kilometerteller is niet je grootste probleem. weet je al hoe je alle andere problemen op gaat lossen? Wink
Antwoord
#3
Met de flexplate bedoel ik het vliegwiel die een stuk dunner is als die van een handbak.
Vandaar de naam flexplate toch of vergis ik me.
Het probleem van de scheefstand van de bak wil ik oplossen door het vliegwielhuis door te slijpen te verdraaien en weer vast te lassen.
Mijn 142 is voorzien van de m40 met korte pook dus dan heb ik de grote tunnel en dan zou het moeten passen voor zover ik het allemaal goed gelezen heb.
Of heb ik dat ook mis?
Wat ik me nu nog afvraag is of ik het vliegwiel of flexplate van de AW71 op de b20 kan schroeven.
Ik las iets over 6 bouten voor het oude blok en 8 bouten voor het nieuwere blok.
Maar ja dat kan ik pas zien als ik de bak er achter weg heb.
Voor mij in ieder geval allemaal nieuw en nog nooit gedaan dus ik hoor graag wat er past en wat er niet past.


Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#4
Jawel dat heet flexplaat. Een B20 met 8 gats krukas heeft (voor zover ik weet) een metrische krukaspoeliebout, en nog wat meer metrische bouten her en der.

Of de 6 gats plaat en het B20 centreerstuk op de AW71 koppelomvormer past weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen. Of niet, dan moet je netjes gaten boren.
Zo'n plaat heb ik hier, als je de AW71 koppelvorm maten weet wil ik de gaten in de plaat wel opmeten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Die aandrijving zit in een BW55. Dat wordt een hele verlanglijst. En dan weet ik niet of de km tellerkable van een BW55 in het 144 instrument past.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Als ik het niet vergeet dan meet ik morgen de plaat op met de gaten.
Maar ondertussen weet ik hoe makkelijk het is om een teller aandrijving achterop een AW71L te maken.
Je hebt alleen maar een oude AW71 met teller aandrijving nodig zodat je die eraf kan schroefen. :-[
Dat kan dus nog wel even duren.
En ja ik weet dat je alles overal kan kopen maar wat voor de 1 niet veel geld is is voor de ander niet te doen.
In dit geval ben ik die ander Wink.
Ik ben gelukkig wel handig dus uiteindelijk gaat het me vast wel lukken.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#7
Een hele oude AW70/71 heeft dat misschien, maar de nog oudere AW/BW55 heeft volgens mij allemaal een telleraandrijving.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Jerry schreef:Met de flexplate bedoel ik het vliegwiel die een stuk dunner is als die van een handbak.
Vandaar de naam flexplate toch of vergis ik me.
Het probleem van de scheefstand van de bak wil ik oplossen door het vliegwielhuis door te slijpen te verdraaien en weer vast te lassen.
Mijn 142 is voorzien van de m40 met korte pook dus dan heb ik de grote tunnel en dan zou het moeten passen voor zover ik het allemaal goed gelezen heb.
Of heb ik dat ook mis?
Wat ik me nu nog afvraag is of ik het vliegwiel of flexplate van de AW71 op de b20 kan schroeven.
Ik las iets over 6 bouten voor het oude blok en 8 bouten voor het nieuwere blok.
Maar ja dat kan ik pas zien als ik de bak er achter weg heb.
Voor mij in ieder geval allemaal nieuw en nog nooit gedaan dus ik hoor graag wat er past en wat er niet past.

Ik heb nog een 6 gats vliegwiel liggen voor je, heeft aan B20 automaat gehangen.
Antwoord
#9
Bedankt allemaal voor de ondersteuning.
De 142 word eerst gespoten en daarna ga ik eens kijken of ik er een M46 met overdrive
in kan sleutelen.
Ik heb bij Guus een losse overdrive met telleraandrijving opgehaald en ga die eerst eens
verwisselen met de overdrive zonder telleraandrijving.
Ik had nog een M46 liggen met overdrive dus dat is de goedkoopste oplossing om de auto
op de snelweg wat rustiger te krijgen.
Daarna gaat mijn 945 lpt op lpi G3 uit 98 te koop en ga ik op mijn gemak op zoek naar een
245 automaat lpg of diesel en het liefste met de ronde koplampen.
Dat word dan de dagelijkse auto en dan is de 142 het speelgoedje Smile.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#10

Heb jij niet per ongeluk een verkeerde koppelomvormer?
Ik heb er ÃÃn voor een V6 nodig en heb er een voor een 4-cil liggen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) BartJu 24 15.981 8 January 2023, 16:34
Laatste bericht: BartJu
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.193 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  km teller calibreren Felix 9 7.110 8 November 2018, 00:08
Laatste bericht: Marc1970
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 6.880 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  M47 Verschil Diesel/Benzine - mechanische telleraansluiting henqui 21 13.456 23 November 2015, 22:15
Laatste bericht: henqui
  Heftig vibreren bij aandrijving: benoem het kapotte onderdeel rene_ehv 12 10.366 16 June 2015, 14:34
Laatste bericht: rene_ehv
  Aandrijving automaatbak valt som tijdelijk weg Jed 2 3.874 23 August 2014, 17:50
Laatste bericht: Marc1970
  demontagetips en beste manier van opslaan automaatbak (AW71L) Stevves 4 10.573 6 June 2014, 13:07
Laatste bericht: Marc1970
  Type M47 met elektrische of mechanische teller aandrijving? Erikvolvolvo 22 23.019 24 March 2014, 18:53
Laatste bericht: Dopski
  km teller tandwieltje duvellover 0 1.866 1 April 2013, 21:35
Laatste bericht: duvellover

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)