Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waterpomp lekt na vervanging onder cilinderkop
#1
Vanmiddag de koppakking van de B23A vervangen.
Andere kop (530) geplaatst, nieuwe waterpomp, nieuwe kopbouten, oliefilter en nieuwe pakkingen.

Nu lekt er koelwater aan de bovenzijde van de waterpomp. De motor had geeneens gelopen :-[

Ik heb eerst de kop geplaatst en daarna de nieuwe waterpomp met nieuwe pakking en nieuwe rubbers.
Had ik de waterpomp omhoog moeten drukken tijdens het vastzetten, zodat deze meer in het grote rubber gedrukt wordt?
Is er een speciale manier om de pomp lekvrij te monteren?

Ik las in een eerder topic:
-netjes volledig schoonmaken/schuren
-dubbele papieren pakking plaatsen
-vloeibare pakking erbij gebruiken

Antwoord
#2
Je moet hem inderdaad flink omhoogdrukken bij het monteren.
Heeft de auto een tijdje gedraaid? Als je geluk hebt stopt het lekken als de motor warm is gedraaid.
Antwoord
#3
Bij het vullen van het koelwater zag je een lekspoortje.
Ik heb m dus niet gestart.

Ik had er bij het monteren niet aan gedacht om de pomp omhoog te drukken.
Antwoord
#4
Laat hem maar gewoon even warmdraaien. Je hebt kans dat het rubber zich zet en dat de lekkage verdwijnt.
Als je het koelvloeistofniveau in de gaten houdt bij het warmdraaien kan er niks gebeuren.
Antwoord
#5
Ik had het water alweer afgetapt.....

Ik haal de boel vanmiddag wel weer los.
Antwoord
#6
De boutjes van de pomp losvast zetten.
Even de pomp met een hamersteel omhoog "dompen " en dan tegelijkertijd de boutjes vastzetten.
Bij M'n Amazon deed ik het met een potkrikje en een stukje verlenghout.
Uiteraard moet je dan niet zo ver doorgaan dat de auto omhoog komt Wink
Licht onder spanning zetten is genoeg.

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
rigoreus met een krik :o met beleid kan het inderdaad. gewoon boutjes losvast draaien en de pomp omhoog hijsen, weinig kans dat het rubber zich gaat zetten. is een stug rubber. maak je papieren pakking weer even droog voor het terugzetten, je weet maar nooit...
Antwoord
#8
Die papieren pakking twijfelde ik nog aan, of die weer droog moest.
Er zat een pakking bij de waterpomp en waarschijnlijk ook 1 in de koppakkingset, dus die pakking kan ik wisselen.

Ik zal eens kijken of ik met een stuk hout ofzo, de pomp omhoog kan drukken.
Antwoord
#9
inderdaad, bij de kopset moet er ook een zitten. controleer even of die papieren en de rubberen ring hetzelfde zijn als die in de kopset
Antwoord
#10
Hij zit er weer op.

Ik heb de boel droog en schoongemaakt. Nieuwe (dikkere) papieren pakking uit de kopset ertussen en grote bij pomp geleverde rubbers gebruikt.

Met een dikke stalen strip en een garagekrik de pomp omhoog gedrukt en de boutjes volledig vastgezet.

Lijkt goed nu.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.914 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  vriesplug lekt (superpolar) Boet 2 1.923 30 April 2021, 12:23
Laatste bericht: Boet
  940 B230FB waterpomp lekt na vervangen lonnebol 9 4.376 23 January 2021, 18:43
Laatste bericht: Volvo240
  Afdichtingsplug cilinderkop plaatsen heideltje 7 2.655 21 December 2020, 20:05
Laatste bericht: Marc1970
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 804 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  Frankenstein heeft een nieuwe waterpomp nodig graddus 24 12.182 13 July 2019, 20:18
Laatste bericht: graddus
  B20 cilinderkop jacob.bijsterbosch 5 6.597 14 May 2018, 21:55
Laatste bericht: jacob.bijsterbosch
  Benzinetoevoer op rail lekt uit slangetje landinzicht 4 4.712 15 January 2018, 18:32
Laatste bericht: landinzicht
  P02D100: Cilinder 3 inwerkinginjectie vervanging max niveau. Jarnoveenstra 2 2.635 27 March 2017, 14:24
Laatste bericht: Jerry
  benzinepomp lekt jantjebeton 10 8.071 31 October 2015, 17:46
Laatste bericht: jantjebeton

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)