Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
advies gevraagd
#1
Het volgende loop ik tegen aan bij mijn 245 automaat met B21A op lpg, bouwjaar 1977.

- motor loopt stationair erg ruw. Slaat niet af ofzo.
- toerental 900 RPM
- bougie 1,2,3 spierwit, 4e bougie (kant van het schutbord) beetje beige.
- test met de remmenreiniger voor valse lucht levert niets op.

Reeds vervangen: verdelerkap, rotor, bougie's, condensator, contactpunten.

Op toeren draait het blok mooi, hoewel ik wel het gevoel heb wat vermogen te missen.
Op benzine loopt het blok veel mooier, rustiger.

Ik heb begrepen dat een blok op LPG eigenlijk mooier zou moeten lopen...

Iemand een suggestie('s)

Groet Leon
Antwoord
#2
Op LPG zou een blok minstens net zo mooi moeten kunnen lopen als op Benzine. LPG is wel wat gevoeliger voor goede vonk en ontsteking. Je hebt nog geen bougiekabels vervangen. Dat lijkt misschien ook niet logisch maar ik sta er wel steeds verbaasd van hoeveel dat kan schelen. Soms haalt het echter ook niets uit..... Staat je ontsteking goed? Oh ja want op benzine gaat het wel goed. Wellicht toch je verdamper.... Je kunt over het algemeen wel revisiesetjes kopen. Staat ook nergens een draadje hier op het forum over in.

Antwoord
#3
Zijn om te beginnen de kleppen goed gesteld? Verder valt de verdamper ook op diverse manieren af te stellen en een revisieset in de lpg-verdamper kan ook veel schelen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#4
Kleppen zijn gesteld. Bougie kabels vervangen door andere (niet nieuwe) van een goed lopend blok.

Zoals gezegd loopt ie wel goed op benzine, dus lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat het echt in de ontsteking te zoeken is.
Toerental op benzine is ook ongeveer 200 hoger stationair.
Verbruik op gas overigens 1:5.

Ik ga woensdag naar een lpg boer, in de hoop dat hij wat kan afstellen. Maar mijn gevoel zegt me dat die mannen meer met een nieuwerwetse installatie kunnen. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

Is zo een revisie van de verdamper spannend? We gaan zaterdag as met de 245 op vakantie...

Antwoord
#5
revisie is met een beetje handigheid goed te doen. Anders gewoon een nieuwe: kosten rond 200 euro zie volgende link:

http://www.autogasonderdelen.nl/index1.html

Voor dat geld zou ik een nieuwe in laten bouwen ben je van alle gezeur af. Maar wacht even het oordeel van de afsteller af.

Antwoord
#6
Revisie was bij de mijne niet spannend te noemen. Een recht-toe-recht-aan klusje en nog geen €25 aan materiaal. Het afstellen luistert echter wel nauw.

Als het toerental op benzine goed is en dus op gas te laag, duidt minimaal op een verkeerde afstelling van de verdamper. Misschien is revisie nodig.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lpg inbouwstation advies hugo 3 2.115 19 June 2020, 15:51
Laatste bericht: hugo
  Advies gevraagd gasklephuis Nicolaas H 16 13.815 16 January 2019, 23:07
Laatste bericht: Volvo240
  Nokkenassen advies Poelman 7 5.735 14 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  advies Laurens Zondag 6 4.355 21 February 2014, 14:54
Laatste bericht: Laurens Zondag
  hulp gevraagd bij het afstellen van 244gl op lpg winkbuhl 8 7.714 1 November 2012, 21:47
Laatste bericht: shineslikesun
  Carburateur B21 vervangen? > advies gevraagd landloper 15 10.196 20 June 2010, 21:35
Laatste bericht: landloper
  Motor te warm. Nogmaals Advies gevraagd. RUILEN OF REPAREREN??? MichielMaas 38 16.501 27 April 2010, 10:39
Laatste bericht: 242-turbo
  Hulp gevraagd in EPE op de camping! aernout 3 2.302 14 July 2009, 20:52
Laatste bericht: aernout
  Kjet hulp gevraagd aernout 8 3.874 9 March 2009, 18:44
Laatste bericht: aernout
  onderdelen gevraagd dennis.kampman 13 5.636 29 October 2006, 12:25
Laatste bericht: Bozzma

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)