Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Beste,
Ik heb de automaat van mijn 245 met B21a omgebouwd van BW55 naar AW71L.
Ik ben inmiddels zover dat de achteruitrij verlichting werkt, evenals het lampje in de keuzehendel schakelaar.
Motor draait alleen rond in de P en in de N. Tot zover dus alles goed.
Alleen wil de motor niet aanspringen. Ik heb geen vonk (gecontroleerd met losse bougie in bougiekabel en op kleppendeksel gelegd tijdens starten).
Waar moet ik het nu zoeken....?
Ik neem aan dat dit niets meer met de aansluiting van de Aw71 te maken heeft, of?
Mocht iemand een tip hebben hoor ik het graag!
Leon
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
geprobeerd de oude situatie te herstellen?
krijg de bobine stroom?
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
klinkt meer als iets los getrokken zonder het te weten.. ???
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Jawel, Bobine krijgt stroom. Het lijkt er inderdaad op dat ik iets losgetrokken heb, maar ik kan helemaal niets vinden. En zoveel zit er nu ook weer niet op zou je toch zeggen....
Misschien een tip in welke hoek ik het moet zoeken?
Groeten Leon
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
draadbeuk, slecht contact ergens.. Zolang eea op z'n plek blijft zitten geen probleem, totdat er "aan getrokken" wordt..
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
inmiddels contactpunten, condensator, bobinekabel, stroomkabel bobine ->verdeler vervangen. Bog steeds geen resultaat. Andere bobine geeft ook geen resultaat. Ik neem aan dat startmotor goed is, want die draait netjes. Heeft ook niets te maken met vonken lijkt me.
Gisteren was wel het draadje van de contactpunten doorgebrand. Hoe dat kan gebeuren weet ik niet, wrs zelf ergens kortsluiting gemaakt.
Aansluiting bobine: kabel bobine -> verdeler op - (1), kabel kabelboom op + (15). Klopt ook neem ik aan.
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
laatste controle: ik heb wel een vonk tussen de contactpunten als ik deze open met auto op contact.
Dan kan ik de bobine toch ook al uitsluiten, of?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
15 is geschakelde +, 1 naar verdeler, da's goed.
Die draad van de contactpunten brandt door als je plus en min verwisseld hebt.
Vonk tussen contactpunten moet eigenlijk minimaal zijn, daar zijn ze niet voor gemaakt. Is een 12V vonk.
Dat is niet de 20.000V vonk vd bobine, tenminste dat hoort niet de vonk vd bobine te zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op zich is de bougie op het kleppendeksel leggen niet zo'n goeie test. Ten eerste kan de bougie eraf glijden en wie weet tussen de draaiende V snaren vallen.
Ten tweede maakt-ie zo weinig contact met de massa. Het deel met de schroefdraad moet je goed tegen een bout of zo iets klemmen.
Zijn je massakabels eigenlijk wel in orde?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 94
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2009
Marc,
Kan ik er dan van uit gaan dat bobine en verdeler gewoon werkt???
Zo ja, dan moet het dus in de bougiekabels zitten, wat ik me gewoon niet voorstellen kan.
Ik snap er geen moer meer van.