Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
slecht lopen op gas nu het warm is B21A / luchtinlaat
#1
In een ander topic http://volvolvo.nl/forum//topic,7596.msg...#msg123684 heb ik al wel wat gelezen, toch maar een nieuwe gemaakt. Ik snap het nl. nnog niet:

Nu het warm is het volgende probleem op gas (B21A):

In zijn vrij laten uitrollen voor bv. stoplicht: motor slaat af --> stilstaan --> starten geen probleem
Sloom overschakelen/terugschakelen: motor slaat af
Stilstaan: motor slaat niet af, loopt wel hortend.
Hou ik mijn hand op de luchtaanvoerbuis achter de gril naar luchtfilterhuis: motor loopt mooier.
Tijdens rijden met constante snelheid: motor loopt wat hortend
Tijdens accelereren: motor loopt goed

Aan de luchtaanvoer naar luchtfilterhuis is bij mijn weten niets veranderd

's Morgens als het buiten nog kouder is: geen probleem.

Wat te doen?
245 DL 1983
Antwoord
#2
LPG is wat gevoeliger voor warm en koud, en zeker voor tegendruk in de inlaat. Tijdens het rijden ontstaat overdruk voor de auto (door de rijwind), die is lekker koel en bevat (iets) meer zuurstof. Daarom heeft Volvo die snorkel daar achter de gril neer gezet.
Beter lucht pakken uit de motorruimte voor LPG. Die is wel wat warmer, maar stabieler.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Dus die snorkel dan maar dichtproppen, zodat via dat kanaal geen lucht meer toegelaten wordt?
245 DL 1983
Antwoord
#4
Eerder de snorkel en/of het flex verbindingsstuk naar luchtfilterhuis weghalen, en evt. het gat waar-ie door de voorkant gaat afdichten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Opnieuw bedankt voor je info Smile.............heb het inmiddels veranderd. Gat nog niet afgedicht, eerst es kijken.
245 DL 1983
Antwoord
#6
In mijn 240 op lpg heeft het luchtfilterhuis twee open gaten, 1 voor, 1 opzij, zonder de slangen. Ik heb wel eens de snorkel aangesloten maar daardoor begon onmiddelijk het uitwaai-probleem op te spelen, en verder had ik ook weinig lol van behalve het idee dat ik door 60 cm water zou kunnen rijden.

In mijn lpg 144's houdt de luchtinlaat-traject ook op bij het luchtfilterhuis.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
De mijnes (240) heeft 1 opzij (koude lucht) en 1 onder (warme lucht). Die van opzij is nu niet meer aangesloten.
In mijn vorige (145) had ik het luchtfilterhuis (ronde) direct op de carburateur en een plastic buis van luchtfilterhuis tot vlakbij de gril. Ging altijd goed en zorgde voor wat minder inlaatgeruis. Was dus wat stiller daardoor.
245 DL 1983
Antwoord
#8
Die voor warme lucht kan je ook gerust weghalen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Zomer en winter allebei weglaten is geen probleem? Merk ik natuurlijk ook zelf wel, maar je rijdt er goed mee?
245 DL 1983
Antwoord
#10
Probleem is weg. Bedankt Marc!
245 DL 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.103 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 1.842 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  265 probleempjes met lopen--> opgelost Wouter265 11 4.606 30 March 2022, 09:52
Laatste bericht: Wouter265
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.841 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 4.228 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.901 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 4.419 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 2.805 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 18.176 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  auto start slecht andreolie 8 5.697 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)