Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor
#1
In mijn 244D6 zit nu een 6 cil. turbo diesel intercooler -wat overigens perfect rijdt! Echt een aanrader om te doen.
Met name het invoegen op de snelweg is geen meerjaren plan meer.

Nu heb ik alleen het gevoel dat de turbo wat laat opspoelt. Dit kan komen omdat er na de turbo nog een uitlaat gemonteerd zit van een ongeblazen diesel(=kleinere pijp diameter). Dit zorgt volgens mij voor nogal wat ongewenste tegendruk. Nu zou ik een uitlaat willen monteren met zo min mogelijk tegen druk, maar geen geluid toe name.

Zou een uitlaat van een 2.1 turbo (benzine) ook volstaan? Als ik mij niet vergis is mijn huidige uitlaat diameter 54mm en van een 2.1 turbo(benzine) 65 mm. Hoor graag jullie gedachten hierover.

Alvast bedankt,
G-J


Antwoord
#2
je kunt een ferrita 3inch freeflow komen passen, heb ik gebruikt liggen voor een klein prijsje

misschien moet de downpipe iets worden aangepast, dit kun je bij europeantuning laten rvs lassen
Antwoord
#3
en dan meteen de boel in de "tape" zetten..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
welk effect heeft tapen van je uitlaatpijp? waar is het het belangrijkste om te tapen?

ik heb er geen ervaring mee en vind het interessant om eens te horen hoe of wat.
Antwoord
#5
voilá, nog ff verder scrollen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#6
k'heb het gelezen, bedankt voor de info Smile
Antwoord
#7
Bedankt voor de reactie's was inmiddels al begonnen met het aanpassen van een 60mm turbo uitlaat uit een 2.1 turbo benzine motor.
Zojuist een rondje gereden. Je merkt het duidelijk met optrekken ;D, -en in z'n derde versnelling rond de 45 km/h begint de turbo al een mooie fluit te geven.
Ben erg tevreden over de engine swap, echt een aanrader voor de N/A dieselaars.

Volgende punt op het lijstje is:
*verstuivers laten reinigen en opnieuw afpersen;(zoek nog een goed adresje..!)
* koude start mechanisme vullen met wax;
* kleppen stellen;
* pomp timing.

Antwoord
#8
Het gaat mij er niet om om je tegen te spreken maar ik heb die ervaring niet.
Voor de fun heb ik er al jaren een klep tussen zitten (ongeveer 1m na de turbo) die de gassen vrij naar buiten laten bulderen voor ze ook maar ÃÃn demper gezien hebben.
Als ik die klep echter open trek (in een klim bijvoorbeeld) dan is het totaal niet merkbaar dat er enige vermogenswinst is.
Je hoort de turbo wel beter fluiten en het psychologische effect van een brulpijp blaast ook z'n partijtje mee maar daar is alles wel mee gezegd. ;D

Maar misschien komt het wel omdat de downpipe nog orgineel is, die zal ik eens opmeten/aanpassen.
Antwoord
#9
@ 240 diesel,

Hierbij wat foto's van de uitlaat.
Met verschil bedoel ik het verschil met een kleine smalle "normale diesel uitlaat" en een turbo "free flow" uitlaat.
[Afbeelding: Chili2010-3102.jpg]
[Afbeelding: Chili2010-3100.jpg]
[Afbeelding: Chili2010-3101.jpg]
[Afbeelding: Chili2010-3103.jpg]
Antwoord
#10
240diesel schreef:Het gaat mij er niet om om je tegen te spreken maar ik heb die ervaring niet.
Voor de fun heb ik er al jaren een klep tussen zitten (ongeveer 1m na de turbo) die de gassen vrij naar buiten laten bulderen voor ze ook maar ÃÃn demper gezien hebben.
Als ik die klep echter open trek (in een klim bijvoorbeeld) dan is het totaal niet merkbaar dat er enige vermogenswinst is.
Je hoort de turbo wel beter fluiten en het psychologische effect van een brulpijp blaast ook z'n partijtje mee maar daar is alles wel mee gezegd. ;D

Maar misschien komt het wel omdat de downpipe nog orgineel is, die zal ik eens opmeten/aanpassen.

een dikke uitlaat op ieder turboblok heeft 2 hoofdvoordelen:
- door het grotere druk verschil tussen spruitstuk en downpijp krijg je een sneller opspoelen van de turbo, turbo reageert dus sneller op gas geven vooral van belang als je een grote turbo gebruikt, dus beperkt van toepassing op een D24T. Google maar eens op EBR ( exhaust backpressure ratio)
- reversie , het effect dat niet alle uitlaatgas uit de verbrandingskamer verdwijnt en kan worden vervangen door nieuwe lucht/mengsel, dat wordt verkleind met een ruimere uitlaat. Bij een diesel zal reversie minder een issue zijn omdat die nokkenassen toch nauwelijks/geen overlap hebben. Ze zijn geoptimaliseerd voor lage toeren en snel spoelen van de turbo. Maar als je een hoogtoerige nokkenas gebruikt en een nauwe uitlaat , vervolgens die uitlaat vervangt door een dikkere dan zal het verschil spectaculair zijn.
- ingestelde boost maximum blijft hetzelfde dus er gaat een vergelijkbare hoeveelheid lucht naar binnen. Da's bepalend voor het aantal PK's dat er uit komt. Als de uitlaat meer kan flowen kan je meer boost gebruiken, daar meer diesel bij inspuiten en dus meer vermogen creeren.
De dikke uitlaat an sich is dus niet zo zeer vermogen verhogend maar het is een enabler [/i, een [i]randvoorwaarde om meer vermogen uit het blok te trekken.
- dan is er nog een aspect: als je uitlaat beter flowt dan is er minder tegendruk en blijft er minder energie achter in de kop en uitlaatkleppen. M.a.w. lagere thermische belasting. Goed voor levensduur.

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Normale olie temperatuur D24TIC koening 3 5.312 8 April 2017, 06:51
Laatste bericht: Dirk342
  Filmpje 244 uit 81 die voor 't eerst weer aan slaat. Pluk 4 5.802 20 November 2011, 19:45
Laatste bericht: eerstkoffie
  welke olie? Ik Rol 10 11.002 31 May 2011, 23:49
Laatste bericht: Anthony
  Zes in lijn motor test Antoon 21 15.759 25 May 2011, 23:36
Laatste bericht: 240diesel
  Motor uitbouw 240 GoodOldDiesel 12 9.644 12 April 2011, 19:05
Laatste bericht: Jambon
  Adresje voor kleppenstellen? Pluk 2 3.459 1 April 2011, 08:28
Laatste bericht: Pluk
  engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245 240diesel 30 37.995 6 February 2011, 13:53
Laatste bericht: patrick2wd
  Ligt toch niet aan de motor! "trilling dieselmotor na vervanging distr" koen diesel 2 3.786 19 November 2010, 08:58
Laatste bericht: 242-turbo
  info tips motor wissel 240 van d24 naar d24tic d24tic power 28 20.396 13 October 2010, 14:51
Laatste bericht: aRjen.T
  motor (D24) pikt niet vloeiend op en staat wat te schudden toile 9 7.099 24 July 2010, 18:27
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)