Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lambda-waarde te hoog
#1
Bij de APK bleek de lambda-waarde te hoog (1,5) te zijn bij de viergastest van mijn trouwe beestje (volvo polar 240 uit '93 rijdend op LPG, ca. 400.000 km). Ook het CO gehalte was te hoog (3,5%). Volgens de garage lag het aan de verdamper. Garage stelde voor om de verdamper te vervangen door eentje die niet aangesloten is op de ECU. Volgens garage was ie dan makkelijker af te stellen (nu is er niets af te stellen/alleen inleren).
Omdat er nog tal van andere mogelijke oorzaken zijn, wil ik eerst de andere uitsluiten voordat er een dergelijke dure ingreep plaatsvindt. Ondertussen het volgende gedaan:
- alle stekkers en massa-aansluitingen schoongemaakt;
- nieuwe bougies en kabels;
- kleppenspeling gecontroleerd (was goed);
- verdeler schoongemaakt;
- verdamper en gaskleppenhuis schoongemaakt;
- lambda-sonde vervangen (was al erg oud);
- gecheckt op valse lucht rond o.a. de injectoren;
- nieuwe luchtmassameter erop gezet, lambdameting gedaan. Bleek geen veerschil te maken. Gelijk er weer afgehaald en het oudje erweer opgezet;
- afsluiter van gas gecheckt/werkt ok.

Inmiddels is de CO-waarde heel mooi (0,04% op LPG). De lambda-waarde is iets gedaald van 1,5 naar 1,2/1,3. Het motortje loopt perfect. Alleen is de lambda nog niet laag genoeg (moet volgens de APK tussen de 0,97 en 1,03 zijn). De motor is de boel continue aan het regelen. ECU werkt dan ook goed. Wel loopt de motor redelijk arm. Mijn enige optie is dat de katalysator niet goed meer functioneert. Maar op benzine loopt ie wel goed. Is het nou echt de verdamper of zijn er nog andere mogelijke oorzaken. Iemand zoiets aan de hand gehad? Alle soorten aanwijzingen zijn meer dan welkom!
Antwoord
#2
Je zou toch zeggen dat lambda en CO aan elkaar vastzitten, te arm is weinig CO en Lamda hoog en te rijk andersom.

Als de stappenmotor vd LPG de hele tijd bezig is, is het lamdagetal vóór de katalysator ook al mis (daar meet-ie) dus de katalysator heeft er niks mee te maken.

Zit er geen gat/lek in de uitlaat vóór de kat?

Volgens mij kan de stappenmotor uit de slang vd verdamper gehaald worden, mijn iets oudere installatie (ca. 1988-89) heeft dat niet. Wel een lamda-simulator (lamda = 1) om te voorkomen dat het lambda lampje de hele tijd gaat branden.
Toen mijn verdamper koelwater en LPG ging vermengen heb ik hem vervangen door ÃÃn uit een lamda-geregelde Hyundai, stappenmotor weggegooid, daar gaf de verdamper niks om. Dus geen nieuwe verdamper nodig.
Hier iemand die zijn Xantia verbouwt: http://websworld.org/marcel/xant6029/rep-lpg.nl.html
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
De stappenmotor op de verdamper is voor mij de eerste verdachte. De lambdasensor zou ook niet goed kunnen reageren. De derde mogelijkheid is dat de AMS-computer (tenminste als je installatie orgineel is) een probleem heeft.
Antwoord
#4
Marc, kun jij aangeven wat je moet doen om van G2 naar G1 tegaan?

Ik heb al een aantal vragen:

1e Als je de stappenmotor weg haalt heb je toch geen LPG stationaire afregeling meer, moet er dan apart een stationaire afstel schroef geplaatst worden op je verdamper ( Vialle type F) ?
2e komt er in de LPG slang ook een stelschroef?
3e moet je nog wat veranderen aan je AMS computer?

alvast bedankt voor de moeite,

Juri

Antwoord
#5
Geen idee eigenlijk, je zou die link eens moeten bekijken.

De simpele LPG installatie die jij denk wilt, zit in mijn 140's, en heeft inderdaad een stat. schroef op de verdamper, een schroef in de slang, een vacuumaansturing op de verdamper en verder niks, al helemaal geen AMS. Staat helemaal los van het benzinegedeelte.
Zulke verdampers kan je ws. wel goed tweedehands vinden, mits niet te lang stilgelegen i.v.m. uitdroging.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
ik heb een conventioneel systeem liggen. gewoon simpel met een paar relais, niks sensoren... zit ook nog een mengstuk bij voor de aanvoerslang. ligt nu 6 weken stil op de plank.

mag voor weinig weg
Antwoord
#7
ik was een aan het brainstormen wat de mogelijkheden zijn met een G2/G1 installatie,vooral omdat de stappenmotor niet het eeuwige leven heeft en het inregelen wel eens problemen geeft.
Wat ook wel voorkomt is dat de AMS computer de ECU regeleenheid ( LH 2.4) stoort waardoor de motor niet goed op benzine loopt en je de ECU vaak moet resetten.
242-turbo: ik heb geen andere installatie nodig hoor, bedankt voor het aanbod.

Juri
Antwoord
#8
Dag mensen,

Bedankt voor jullie opmerkingen. Vandaag een dagje vrij genomen om er nog eens aan te sleutelen. Ik zal nog eens goed kijken of er voor de kat geen valse lucht wordt aangezogen. Denk het niet want op benzine doet ie het goed. De kat ga ik nog maar even niet checken (zit erg vast/verroest).
Bij mij is er niets af te stellen. Er zit geen stelschroef op. Ik zal eens kijken naar de stappenmotor. Weet niet wat dit is. Kan daar iets mis mee zijn ook al zit er geen stelschroef op?
De garage had het al over een hele nieuwe verdamper die wel is af te stellen en niet met de compu is verbonden. Zo'n simpele installatie waarover geschreven werd. Ik ben dan ook geinteresseerd in de verdamper van turbo 242. Kun je daar iets meer over vertellen? Of bel anders even met 06-16499662.

Als er nog iemand een goed idee heeft waaraan het kan liggen, laat het me weten!
Groet,
Arnoud
Antwoord
#9
De stappenmotor is een zwart plastic gevalletje wat dwars op de verdamper staat, aan het begin van de lagedruk LPG slang. Zoals hier deze rooie: http://link.marktplaats.nl/346839922

Actuator heet-ie ook wel: http://www.mijnwinkel.nl/shop20855/produ...BB404DBE1&

Als je verdamper een Vialle is is-ie toch meest wel afstelbaar. Schroef zit verzonken bovenin. ZOnder stappenmotor heb je denk ik een andere regelsysteem nodig, op vacuum zoals de oudjes. De verdampers in mijn 140's zijn vacuumgestuurd, ik zie daarvoor geen aansluiting op mijn 240 Vialle.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 21.534 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.263 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  Lambda sonde speelt vals Volf 3 3.896 22 October 2017, 14:32
Laatste bericht: Volf
  lambda sonde xseto 0 1.881 21 January 2017, 12:05
Laatste bericht: xseto
  Hoog stationair B230F Marc1970 10 10.282 21 December 2016, 13:15
Laatste bericht: Jerry
  Bung lambda sonde Naciremus 1 2.140 20 December 2016, 17:41
Laatste bericht: asterix
  Temperatuur B23 hoog Rob 4 3.679 2 May 2016, 15:20
Laatste bericht: Rob
  Hoog statonair ronuh 2 2.231 6 April 2016, 11:42
Laatste bericht: ronuh
  breedband Lambda sensor Prins 13 14.232 24 December 2015, 12:30
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)