Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olielekkage versnellingsbak
#1
Hallo,

als leek zijnde krijg ik het meteen te verduren Wink
Dit (zie foto) is volgens mij nietb een bestaande groef?
Nu hij in de zon staat zie ik het gewoon druppen!
Wie kan hier meer info over geven
Meteen al een andere bak eronder?
Kan ik hiermee rijden?
Is er miss een afdichtingskit voor?[img width=800 height=600]http://img64.imageshack.us/img64/4057/21052010163.jpg[/img]

Alvast bedankt

Groetjes Ted
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
#2
Nog een foto
[img width=800 height=600]http://img297.imageshack.us/img297/8053/21052010160.jpg[/img]
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
#3
Ja daar ben je mooi klaar mee. Dat gat hoort daar, om eventuele lekkende olieën af te voeren. Het lek komt van de achterste krukaskeerring, wat je ziet is motorolie.
Kan op zich geen kwaad maar het geeft zo'n bende op straat. Zorg dat je olie schoon is, dan valt het bijna niet op...
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Zoals Marc schrijft, dat gat hoort daar.
Het metalen kapje aan de ene kant is er alleen om het vliegviel af te dekken.

Zie hieronder een foto van de vermoedelijke boosdoener (dit is mijn B20 waar ik de betreffende keerring heb vervangen)
[Afbeelding: nieuw_keerring_huis_erin.jpg]

Als ik het goed zie heb jij een schuin staand blok, maar daar zal het principe wel hetzelfde zijn.
Veel werk, niet heel moeilijk.

De versnellingsbak moet eronder uit, het koppelingshuis eraf, koppeling eraf, vliegwiel eraf en dan ben je er.
Op je rug onder de auto kan prima, maar werkt lastig.
Een burg zou dan wel heel fijn zijn.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#5
Pfff... daar ben ik idd mooi klaar mee!
Ik zal er toch een x mee moeten beginnen, met het zelf sleutelen :-\
Ik heb er wel zin in maar een iets mindere grote klus was meer welkom geweest ;D
Maar eens een weekendje ??? aan besteden.

Bedankt voor de snelle en duidelijke info!

Groetjes
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
#6
Plat op straat, optimist! Onder de 240 is het een stuk krapper dan onder een Amazon of zelfs een 140. Ik heb ÃÃn keer een bak onder een 240 verwisseld, op van die oprijbruggetjes, en dat vond ik al een crime (in een weekend inderdaad). De bovenste bouten van kopp.huis naar motor zitten behoorlijk buiten bereik.

Heeft deze ouwe 240 een M40? Dan kan je waarschijnlijk de bak van het kopp.huis halen (3/8" inbus dacht ik), en dan kom je wat makkelijker bij die bouten.

Verder 100% hetzelfde, volgens mij zelfs exact dezelfde keerringhouder.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Kan je als je de uitlaat loshaalt het blok niet iets achterover laten komen ?

Heb ik laatst gedaan met de B200F en toen kon ik over de bak heen bij die bouten bovenop komen met erg veel verlengstukjes en een ratel
dat viel me mee, beter als dat geklooi met startersleutels en je knoken openhalen aan het brandschot .. Wink

[img width=800 height=600]http://img227.imageshack.us/img227/2374/dscf3007.jpg[/img]

Dit is dan weliswaar op een brug met een hoge assteun, maar dat moet liggend ook wel kunnen met een potkrikje oid ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#8
Kijk voor de zekerheid eerst of bij het schutbord het klepdeksel niet lekt.

Ik moest 1 liter olie per week bijvullen omdat de olie via de halve plug onder het klepdeksel door lekte.
Onder de auto lijkt het dan of de krukaskeerring lekt.
Antwoord
#9
Citaat:Kijk voor de zekerheid eerst of bij het schutbord het klepdeksel niet lekt.

Dat is het zeker niet. Als je goed op de foto kijkt zie je er zelfs een druppel uit komen.
Hoe kom ik erachter wat voor een blok ik heb?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
#10
Ik weet niet of de lekkage je erg stoort, anders is zo'n keerring een klus die je het best kan doen wanneer de bak er toch onderuit moet, bijvoorbeeld wanneer je koppeling versleten is of wanneer je een 5bak wilt monteren.
In dat geval gaat het in een moeite door.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 4.350 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Versnellingsbak raakt Bromtol 6 2.599 16 December 2020, 22:14
Laatste bericht: Dopski
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 10.561 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 13.179 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.016 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Versnellingsbak vervangen of niet Ryu 7 5.366 19 April 2019, 00:53
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Versnellingsbak demonteren XC70 AWD DeKoppelKoning 7 4.895 24 October 2018, 16:30
Laatste bericht: Dirk342
  revisie 5 versnellingsbak JohanPM 4 6.561 21 July 2015, 13:35
Laatste bericht: Marc1970
  Amazon met Rover V8 versnellingsbak ??? Dries 3 4.276 16 February 2015, 15:36
Laatste bericht: Marc1970
  versnellingsbak 850 zelfde als 850 t-5 940crosser 1 3.085 2 December 2014, 08:18
Laatste bericht: Dirk342

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)