Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wel of niet doen LPG in B27E
#1
Zijn er medeforumleden die een B27E op LPG rijden?
Wat zijn de ervaringen, met name graag met betrekking tot backfire.
Ik zit te overwegen om LPG in te bouwen in mijn 262C.
De ene wil wel LPG inbouwer wil wel inbouwen en heeft geen negatieve ervaringen.
De ander zegt ik begin er niet aan, teveel problemen of altijd sarten en stoppen op gas.

Antwoord
#2
smorebrod schreef:....... of altijd sarten en stoppen op gas.

Wat is daar mis mee dan? Ik doe niet anders Wink

Zorg in ieder geval dat je een ouderwetse B/G schakelaar monteert en geen systeem dat op benzine start en automatisch naar lpg overgaat.
Antwoord
#3
Herstel: het moet natuurlijk zijn starten en stoppen op benzine.
Jos heb jij ook een B27E? Nog nooit backfire gehad?
Indien wel backfire, wat was dan de schade?
Antwoord
#4
Ik heb met LPG geen probleem! (265 uit 1978)
Als de auto langere tijd heeft stilgestaan ('s morgens en overdag als de motor echt is afgekoeld) start ik op benzine maar als ie warm is gewoon op LPG.
Met rijden merk ik niet heel veel verschil, met tanken wel!!!! Met name bij het afrekenen!!!
Verbruik van 1 op 5,5 tot 1 op 7 (ik rijd meer korte dan lange afstanden). Dat betekent met een tank (groter dan de standaard onderbouwtank en dus een aangepaste trekhaak) een actieradius van rond de 275 km. Da's hier niet zo'n probleem, als je op vakantie gaat wel n's lastig, want dat betekent regelmatig tanken.
Meteen na aanschaf (zo'n 3,5 jaar geleden) eenmalig een backfire gehad (Regenachtig vochtig weer en per vergissing toch een keer op LPG gestart) daarna goed opgelet en niet meer voorgekomen.
Ik rijd zo'n 9000 km per jaar en doe een keer per jaar een beurt (bougies, kleppen stellen, olie en filters)

Kortom ik ben voor LPG!

Groet, Jan

Antwoord
#5
Ik zit er ook over te denken,
@jan wat heb jij voor systeem ingebouwd?
welke verdamper en wat voor een mengstuk?
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#6
Hier dito, 265 1978 op lpg.. 8) Geen problemen meer, wel gehad..
Hetzelfde verbruik als wat Jan opgeeft 1 op 5 / 1 op 7 afhankelijk van terein, lading en of rijstijl..
Op LPG is ie ietsje slomer dan op benzine, maar daar het een ouwe logge lobbes betreft hoef je dat niet echt tegen te zitten..
Hier betreft het een ouderwets LPG systeem met de verdeler direct op de luchtinlaat van de motor..

Wat betreft mijn ervaringen met de LPG problemen is het verhaaltje valse lucht, kleppen fout en fout afgestelde ontsteking (verkeerde / lekke kabels, slangen, poreus)...
Valse lucht staat 100% garant voor veel mooie back fires, dus dat vacuüm systeem moet 100% zijn naam eer aan doen en pot dicht zijn..
Back fire bij koude start zijn meestal te wijten aan foute ontsteking, kleppen of slechte manier van starten. Doorstarten tot hij loopt is gewenst (ook al duurt het wat langer). Ook beter dacht ik om de ontsteking iets vroeger te zetten dan op benzine, deze afstelling zal dus altijd de een of de ander beïnvloeden.. De gulden middenweg is puur theorie en in de vingers en gehoor van de monteur..

Schade die gemakkelijk door back fire kan ontstaan: 
Luchtfilter, ijzeren pan, verbuigen de klemmen, kunststof behuizing breekt zonder problemen.
Luchtslangen springen kapot/los of scheuren.
Luchtweger wordt krom geslagen.
Die laatste is een gemene, ook de rubber buis die daarboven zit.

Aan te bevelen is een beveiliging in te bouwen om bij back fire de druk af te laten.
Als je het forum met backfire doorzoekt vind je enkele topics hierover met enige mooie bouwsels.. Ik heb het simpelweg opgelost dmv een Kiwakeur terugslagklepje een messing t-stuk ½ duims en twee slangtule ¾ duims tule ½ duims schroefdraad. Deze in het luchtcircuit geplaatst tussen koudstartinjector en stationair luchtafstelknop. Werkt goed.. Ik wil er nog eentje in de luchtfilter deksel boren.. Voorkomen is beter dan genezen… [Afbeelding: 1530704.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stationair LPG/,benzine b27e hun 4 3.446 27 May 2020, 13:29
Laatste bericht: hun
  o jee,...de B27E RonnieDuck 7 5.535 23 May 2020, 18:48
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 264 GLE B27E Handgeschakeld overdrive Walter Davo 18 14.075 29 September 2019, 00:08
Laatste bericht: Walter Davo
  thermostaat b27e hun 10 8.305 12 April 2019, 07:17
Laatste bericht: RonnieDuck
  264 na 22 jaar stilstand doet het niet petervanriemsdijk 35 33.788 17 August 2017, 13:49
Laatste bericht: ZoZo
  Toerental warme motor afstellen b27e hun 6 9.858 28 December 2014, 22:27
Laatste bericht: hun
  Drukleiding b27e hun 11 14.758 21 October 2014, 16:08
Laatste bericht: volvoman0_0
  Startprobleem K-Jet van B27E na enkele jaren stilstand jos245 8 12.605 22 June 2013, 10:21
Laatste bericht: RonnieDuck
  Overdrive schakelt niet in hun 4 8.338 22 April 2013, 17:01
Laatste bericht: RonnieDuck
  Paspennen b27e hun 13 17.058 14 November 2012, 00:29
Laatste bericht: Degraaf

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)