Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plaatwerk dorpels vervangen
#1
Hallo allemaal,


Iemand ervaring met reparatie aan dorpels van de 245 (polar)? In de dorpel aan de bestuurderskant zit een roestgat van zo'n 10x10 cm, ik denk dat dit een APK afkeur puntje gaat worden en de rest van de dorpel is nog niet doorgeroest, maar wel zo hier en daar flink gebobbeld :'( dus u begrijpt: Daar moet weer aan gesleuteld worden!

Wie kan mij vertellen of er hier pasklare gedeeltes voor zijn, en zo ja waar dit verkrijgbaar is?
Tips van mensen met ervaring in soortgelijke klussen (een dorpel is nou eenmaal een dorpel) zijn ook welkom!


Groeten,

D en S.
Onbetwist bandenspecialist.
Antwoord
#2
Ik zou eens op dit "board" kijken dat speciaal over roest en het opknappen ervan:
http://volvolvo.nl/smf/index.php/board,31.0.html

Bij veel winkels kun je vervangingsplaatwerk kopen, artaparts.nl is volgens mij de goedkoopste. niet zo klantvriendelijk.
Antwoord
#3
Een Polar met roest? Deukje in de dorpel gehad misschien? Hoe dan ook voor een gat van 10x10 ga je geen dorpel vervangen, ik niet in elk geval.
Als je het netjes doet kan je er zelf polyester overheen lappen, plamuren, teren en klaar voor de APK.

Anders kan elke garage zoiets lassen voor je, vraag of ze eerst de roest eruit zagen. Als ze er meer dan 2 uur voor rekenen zoek je verder.
Of zoek een autohobbyist in de buurt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik vermoed dat er een hoop bladeren in de dorpels liggen. Als je dat vele jaren erin laat zitten dan rot de dorpel plaatselijk op een gegeven moment door.
Antwoord
#5
Bedankt voor de reacties,


Heb zelf nog wat gezocht en kwam ook nog http://www.nordicar.com tegen - deze firma heeft ook zeer veel Volvo spul!


By the way: Ik ben zelf APK keurmeester & las ook graag, dus dat dorpeltje komt wel goed. Polyester reparatie is voor de roestschade die ik heb waarschijnlijk wel toegestaan (om zeker te zijn moet ik de exacte schade ff uitrekenen) maar dit doe ik liever niet, want als je op deze manier roest "verstopt" kun je meestal later alsnog dezelfde plek nog een keer fixen!

Mocht er iemand zijn die 't leuk vind dan moet-ie het maar zeggen en zet ik de toelaatbare roestschades in dit forum.

Groeten,


D en S.
Onbetwist bandenspecialist.
Antwoord
#6
Alle roestschades wordt nogal een lijst denk ik. Maar ik ben benieuwd naar het 10x10 gat en een berekening en beoordeling van de E's in beide richtingen.
Ik heb al heel wat roestgaten laten keuren, en nog nooit meegemaakt dat een keurmeester daar de een berekening bij maakt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
(Citaat Mark1970): "Ik heb al heel wat roestgaten laten keuren, en nog nooit meegemaakt dat een keurmeester daar de een berekening bij maakt."

Hoe konden die keurmeesters dan weten of 't goedkeur danwel afkeur was? Waren deze roestgaten misschien erg klein of juist zo groot, dat men in ÃÃn oogopslag kon oordelen?

Het is wel jammer, maar helaas zijn er maar al teveel mensen die de grenzen van dergelijke regelgeving niet op durven zoeken en daardoor erg veel onnodige kosten maken (of: hun klanten daarmee opzadelen)

En eerlijk is eerlijk: Een auto die op alle controlepunten maar nÃt door de keuring heen komt - daar wil geen mens in rijden!

Binnenkort de berekening van de dorpel, ik zal d'r ff een foto'tje bij doen.


Groeten,

D en S.
Onbetwist bandenspecialist.
Antwoord
#8
Beste D en S

Ik zou net zoals Marc her en der al heeft beschreven gewoon een plaatje inlassen.
Gisteren heb ik mijn eerste "bak en braad" ervaring gehad en ik moet zeggen dat ik best tevreden ben.
Gewoon een stuke plaatstaal in de juiste vorm buigen en kloppen en klaar is kees.

Antwoord
#9
Meestal waren de gaten van het formaat 5x10, ook wel meerdere in ÃÃn dorpelsectie. Waar ik mijn auto's laat keuren schrikken ze niet zo gauw van roest. Ze duwen en trekken er wel even goed tegenaan, allemaal "fair and square". Ik heb wel eens een gat na laten meten maar dat deden ze puur om mij een lol te doen.

Smorebrod, structureel helemaal in orde (ik geloof dat dit in Duitsland de voorgeschreven methode is) maar als je dit zo kaal wilt laten keuren wordt je teruggestuurd. Je mag wel rondom lassen maar niet puntsgewijs, om het netjes af te maken moet je tussen twee puntjes de zaak dichtlassen (kettinglassen).
Of je smeert er wat plamuur over en undercoating en dan kraait er geen haan meer naar.

Van de RDW:

Een roestschadereparatie moet zodanig zijn uitgevoerd dat het onderdeel, de bevestiging van het onderdeel of
de sectie van de bodemplaat zijn oorspronkelijke functie weer kan vervullen.

Artikel 24
1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een
roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:
a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is
gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de
oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en
beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij
anders wordt aangetoond.

2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn
verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet
meer dan 20 mm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
(20 March 2010, 15:39)dens245polar schreef: Bedankt voor de reacties,


Heb zelf nog wat gezocht en kwam ook nog www.nordicar.com tegen - deze firma heeft ook zeer veel Volvo spul!


By the way: Ik ben zelf APK keurmeester & las ook graag, dus dat dorpeltje komt wel goed. Polyester reparatie is voor de roestschade die ik heb waarschijnlijk wel toegestaan (om zeker te zijn moet ik de exacte schade ff uitrekenen) maar dit doe ik liever niet, want als je op deze manier roest "verstopt" kun je meestal later alsnog dezelfde plek nog een keer fixen!

Mocht er iemand zijn die 't leuk vind dan moet-ie het maar zeggen en zet ik de toelaatbare roestschades in dit forum.

Groeten,


D en S.

Hallo D en S,

Citaat: Mocht er iemand zijn die 't leuk vind dan moet-ie het maar zeggen en zet ik de toelaatbare roestschades in dit forum.

Nou, daar heb ik wel interesse in.
Mijn Volvo 245 uit 1981 heeft hier en daar duidelijke roestplekken. Eind vorig jaar heeft een garagist twee bodemstukken opnieuw ingelast, deze waren APK gevoelig. Maar daar is niet alles mee weg. 
Alle deuren hebben wel wat roest, de een meer dan de ander. Maar deuren zijn niet echt van belang voor een APK, zolang ze nog goed sluiten. Vermoed ik (???) In ieder geval, ik heb al betere. Ook een klein gaatje in de dorpel rechts voor.
De achterklep is aan de onderkant rot, regenwater loopt er in. Maar dat kan ook komen omdat de achterklep iets speling vertoont. Verder zijn er nog rotte plekken bij de achterlichten, een bandenbak en het knippelicht links voor.
Verder kwam de auto steeds door alle APK's door, is hij technisch ok.

Kunt u mij die lijst van toelaatbare roestschades toesturen? 
Ik kwam art 24 van de RDW tegen. Is dat die lijst? Hij lijkt mij erg kort. 

Groet, en dank.

grille
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Portier rubber vervangen 240 (1991) chrisvhout 9 353 27 September 2023, 17:14
Laatste bericht: chrisvhout
  Bekleding vervangen achterbank gydomatra 0 133 26 September 2023, 11:00
Laatste bericht: gydomatra
  kofferbak dempers vervangen Kogelman 16 2.345 24 April 2023, 08:46
Laatste bericht: Kogelman
  145 express dak vervangen gydomatra 9 1.444 1 October 2022, 16:54
Laatste bericht: Marc1970
  vervangen achterkant 265 welk plaatwerk nodig pepijnwk 4 3.231 12 August 2022, 16:48
Laatste bericht: pepijnwk
  mechanische teller kabel vervangen HSGHOR 9 2.764 4 December 2021, 15:19
Laatste bericht: Rin
  Elektrische zijspiegel vervangen 240. Hoe te doen??? Lucca076 1 1.280 27 July 2021, 20:32
Laatste bericht: Wijnand
  Raamlikker vervangen Biopowerenschede 3 1.748 7 July 2021, 17:16
Laatste bericht: Raymond_63
  Vervangen binnenspiegel 240 Biopowerenschede 2 1.892 7 July 2021, 15:49
Laatste bericht: Biopowerenschede
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 2.663 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)