Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Ik zat net even in de archieven van volvolvo te lezen en kwam daar een draadje tegen over backfire's bij het b21e blok op lpg. Nu lijkt het wel of iedereen met deze setup last van backfires heeft. Zijn er ook volvo rijders met dit blok zonder dit probleem of heeft iedereen inmiddels afvoerputjes of andere loodgieter spullen ingebouwd?
Zoals in het onderwerp puur uit interesse.
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bij de goeie gasboer heb je volgens mij niet zo veel last van backfires. Vriend van me reed eerst een Laguna (ja ik weet het) op LPG en kon regelmatig zoniet wekelijks wel een keer zijn overlast plugje terug steken vanwege een kleine backfire die plaatsgevonden had.
Hij rijdt nu een B23E in zijn 740 GLE van 84 met LPG van Van Orsouw uit Eindhoven en heeft in 14 maanden nog geen backfire gehad. (12000 km ondertussen! en moet de olie nog vervseren die er reeds in Zweden tenminste 14 maanden gelden in is gegooid.!!)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Wat veroorzaakt backfire eigenlijk? Want wat ik er zo van begrijp komt het alleen voor bij motoren met injectie en niet bij motoren met een carb.?
Berichten: 37
Topics: 6
Lid sinds: Jul 2006
ik rij zonder toevoegingen, na wel wat aanloop problemen te hebben gehad, maar die zijn opgelost door de ontsteking op tijd te zetten door een specialist. Daarna is het helemaal prima en al 20.000 km probleemloos mee gereden
Volvo 244 GLE '79 220 dkm LPG B21E
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Alle motoren kunnen backfires maken, vooral op LPG (altijd gasvormig mengsel i.t.t. benzine wat eigenlijke kleine druppeltjes zijn).
Bij de E (mechanische injectie, K-jet) motoren is de knal groter vanwege het grote inlaatspruitstuk. LPG is wat zwaarder dan lucht en hoopt zich vrij gemakkelijk op onderin de inlaatslangen, extra knalmateriaal dus. Er gaat ook vaak meer stuk bij backfires in mechanische injectie motoren, de klap is wat meer memorabel.
Wiki citaat: When starting an engine, timing that is too advanced will fire the spark plug before the intake valve is closed. The flame front will travel back in to the intake manifold, igniting all of that air and fuel as well. The resulting explosion then travels out of the carburetor and air cleaner. A common air filter will allow the gases to escape, but will block the flame front. On many small marine engines, no air filter is used, but a screen is placed over the intake of the carburetor as a flame arrestor to prevent these flames from escaping the intake, and potentially igniting fuel, or fuel vapors in the enclosed sump or bilge of the boat and causing a fire or explosion. Improperly adjusted carburetors that create a lean condition during acceleration can cause the air fuel mixture to burn so slowly, that combustion is still taking place during the exhaust stroke, and even when the intake valve opens. The flame front can then travel up the intake and cause a backfire. In this situation it is conceivable that there is a backfire occurring in the intake manifold and exhaust manifold simultaneously.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969