Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wanneer een diesel?
#11
wanneer je de brul van 6 cilinders wil horen.
wanneer je geen haast hebt.
wanneer je niet om de 300 km wilt tanken.
wanneer je vergeten bent wat co2 is...
wanneer je dure onderdelen zoekt.
;D ;D ;D ;D ;D ;D
een 240 knikkerbak is een bewuste keus...
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#12
Ik Rol schreef:...
wanneer je vergeten bent wat co2 is...

Door de geweldige nieuwe maatregel van de Waalse overheid (ecobonus/malus), ben
ik net aan 't uitzoeken wat de CO2-waarde is. Is nogal moeilijk te vinden voor wagens van voor 1995.
Maar in ieder geval voor de V70 is het zo dat de TDI er een heeft van 172 g/ km en de laagste waarde voor benzine (kleinste motor 2.0) is al 224 g/km.
Voor de omschakeling van V70 versie van benzine naar diesel krijg je in Wallonie blijkbaar een premie en omgekeerd een malus(belasting). Voor LPG wordt een reductie van 10g toegestaan op de benzinewaarde. Maar is dus ook meer dan de diesel ... :-\ :-\ :-\ Rare jongens hier ...
Ik Rol schreef:...
wanneer je dure onderdelen zoekt.
Wat bedoel je hier mee? Is een diesel werkelijk duurder in onderhoud? Ik had juist verwacht van niet.
Mijn ervaring met LPG is dat als er iets met de wagen scheelt , de LPG-installatie er vaak tussen zit.
Maar de prijs van LPG maakt ook veel goed ...

Antwoord
#13
Hee gandalf.

Mijn reactie was met een dikke knipoog, hoewel er natuurlijk ook een kern van waarheid in zit. Ik heb geen flauw idee wat mijn grote rode tractor de lucht in blaast wat co2 waarde betreft, maar klimaatneutraal zal ie echt niet zijn. :-\

Wat betreft onderhoud enige nuancering: persoonlijk heb ik de hele aanschafprijs nog eens uit moeten geven aan (achterstallig) onderhoud.
Ja logisch, zou je zeggen.
Mede dieselaars zullen het waarschijnlijk wel met me eens zijn dat de d 24 niet echt vergevingsgezind is wat dat betreft.
Onderdelen van de VAG motor zijn niet altijd makkelijk verkrijgbaar en dus relatief duur.

Voor een enorme dieselfreak als ik weegt bovenstaande niet op tegen wat ik eerder al schreef. Het machtige geluid van die 6 pitten maakt alles goed. Zeker als dat ook nog eens verpakt zit in een zweedse schone ;D
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#14
Inderdaad ik had ook het idee dat diesel niet het meest ecologische was, maar als je enkel de CO2 in aanmerking neemt, blijkt (ook tot mijn verbazing) dat die bij diesel lager ligt dan bij benzine of LPG.(voor een vergelijkbare auto)
Dit komt blijkbaar voornamelijk door het lagere verbruik.

Andere giftige stoffen zoals Nox enz liggen vele malen hoger. Maar de waalse Overheid neemt enkel de CO2-waarde in rekening voor de ecomalus/-bonus.

Wat betreft die motor-onderdelen: ik vermoed dat in Diesel-land Belgie er wel makkelijker aan te komen is. In ieder geval is het zo dat je met een oude diesel in elke dorpsgarage terecht kan. Met lpg moet je vaak kilometers ver naar een specialist gaan zoeken. Ook niet zo handig ...
Antwoord
#15
CO2 kan je zo berekenen uit het verbruik: diesel levert 2.6 kg/L, benzine 2.4 kg/L, LPG 1.6 kg/L.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Marc1970 schreef:CO2 kan je zo berekenen uit het verbruik: diesel levert 2.6 kg/L, benzine 2.4 kg/L, LPG 1.6 kg/L.

Ik neem aan dat je gram(?) bedoelt.En eerder X10 als het de officiële cijfers van de V70 bijvoorbeeld moet benaderen: 26 voor diesel 24 voor benzine,
Dan kan het voor de V70 althans kloppen.
6,9 l (gemengdverbruik/100km)diesel X 26 = 179,4 g
10l benzine (gemengdverbruik/100km) X24 = 240 g
Dit benadert wel de officiële cijfers.
Of heb ik het nu mis?
Antwoord
#17
Nee, een liter diesel levert 2,6 kilo CO2. 6,9L per 100 km is dus 17,94 kg per 100 km, of 179 g/km.

2,6 kilo uit een liter lijkt vrij veel inderdaad, en klinkt onlogisch, maar het meeste gewicht in CO2 is afkomstig van de O2 (zuurstof) uit de lucht.

17,9 ton CO2 per 100.000 km klinkt al een stuk aangenamer. Een retourvlucht binnen Europa is 0,3 ton CO2, lees hier verder: http://www.emissierechten.nl/hoeveel_is_een_ton_co2.htm Of hier 0,5 ton, rekenen net wat anders: http://www.greenseat.nl/ShowContent.aspx...ns&lang=NL
Je wordt een beetje tureluurs van CO2 emissies, eenheden en berekeningen. Voor het maken van zoiets simpels als een auto heb ik maar ÃÃn getal kunnen vinden, iets van 20 ton CO2. Oh nee, VW komt op 4,5 ton/Golf IV en Renault op 6 ton/auto. http://www.ae-plus.com/Key%20topics/kt-e...-news4.htm

Enzovoorts, enzovoorts.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  5 cilinder diesel tijdrovers 2 11.997 11 January 2014, 23:45
Laatste bericht: tijdrovers
  rokende diesel usa245 9 13.534 13 September 2012, 23:41
Laatste bericht: Degraaf
  Verbruik van een 6-cilinder diesel? Boterbloem 8 12.173 27 July 2012, 18:57
Laatste bericht: GJ244D6
  Dag diesel! Pluk 4 8.826 3 July 2012, 06:24
Laatste bericht: eerstkoffie
  Diesel tuning? aRjen.T 42 54.847 29 June 2012, 12:25
Laatste bericht: aRjen.T
  Verschil diesel t.o.v. benzine Drk 2 6.512 29 December 2011, 19:28
Laatste bericht: markfranken
  Dat viel niet tegen, deze diesel gaat weer aan het werk! 2maal245 1 2.889 2 January 2011, 15:58
Laatste bericht: canecorsoeric
  Slechte koude start 240 L Diesel 1987 DIESELfan1987 14 12.877 4 March 2010, 10:57
Laatste bericht: 240diesel
  extra meters in een 240 diesel, welke zenders? superD 1 3.036 14 February 2010, 19:20
Laatste bericht: 240diesel
  inbouw 240 diesel blok uit '90 in volvo 244 GJ244D6 16 16.024 23 December 2009, 01:56
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)