8 January 2010, 17:36
244 B23A 1981
Half jaar geleden in Duitsland gestrand. Na LPG tanken nooit meer starten. Zwakke vonk, ik kon oorzaak niet vinden. Bosch dienst gebeld. Deze kwam en nam de bobine mee om te controleren. Maar deze bleek in orde te zijn. Auto naar werkplaats gesleept. Testapparatuur er aan gehangen en de condensator bleek defect. Deze had ik net 2 weken eerder samen met de contactpunten vervangen. Sinds die tijd komt dit regelmatig voor. Na een paar weken tot ruim een maand begint de auto te stotteren, heeft dan 1 seconde of lager geen ontsteking, slaat dan tijdens het rijden weer aan of na dat de auto tot stilstand is gekomen start hij weer. Als ik dan de punten en condensator vervang is het probleem over. Ik heb sinds die stranding in Duitsland 4 maal de ingebrande contactpunten en condensator vervangen, Gistermorgen de laatste keer. Mijn vrouw was met de auto weg en durfde niet weer terug te rijden. Ik moet naar Deventer met de Peug 106 van mijn dochter. Daar de contactpunten afgesteld en met de 244 teruggereden. Ik kwam tot met voorbij Apeldoorn toen gaf hij de geest. Auto met 106 naar huis gesleept en vanmorgen bobine en weerstand mee nar binnen genomen om door te meten aan de hand van Hynes.
Weerstand had 1.9 ipv 1.3 Ohm. Secundaire wikkeling bobine was eerst niet te meten, leek onderbroken. Bobine op de verwarming gezet en in het vriesvak, toen mat ik waardes tussen 7.4 en 8.1 KOhm. Voorgeschreven is tussen 8 en 11 KOhm.
Alles weer gemonteerd en starten en lopen. Het leek wel of de auto beter trok en stationair liep hij nu ook 1400 toeren. In het verleden heb ik het stationair toerental opgeschroefd omdat hij maar 6/700 RPM liep.
10 kilometer gereden en geen problemen.
IK VERTROUW DE BOBINE NIET, KAN DEZE DE OORZAAK VAN DE PROBLEMEN ZIJN, wie heeft er een idee? Zo is de auto zo onbetrouwbaar als wat en durft mijn vrouw er niet meer mee te rijden.
Alvast bedankt, Jan
Half jaar geleden in Duitsland gestrand. Na LPG tanken nooit meer starten. Zwakke vonk, ik kon oorzaak niet vinden. Bosch dienst gebeld. Deze kwam en nam de bobine mee om te controleren. Maar deze bleek in orde te zijn. Auto naar werkplaats gesleept. Testapparatuur er aan gehangen en de condensator bleek defect. Deze had ik net 2 weken eerder samen met de contactpunten vervangen. Sinds die tijd komt dit regelmatig voor. Na een paar weken tot ruim een maand begint de auto te stotteren, heeft dan 1 seconde of lager geen ontsteking, slaat dan tijdens het rijden weer aan of na dat de auto tot stilstand is gekomen start hij weer. Als ik dan de punten en condensator vervang is het probleem over. Ik heb sinds die stranding in Duitsland 4 maal de ingebrande contactpunten en condensator vervangen, Gistermorgen de laatste keer. Mijn vrouw was met de auto weg en durfde niet weer terug te rijden. Ik moet naar Deventer met de Peug 106 van mijn dochter. Daar de contactpunten afgesteld en met de 244 teruggereden. Ik kwam tot met voorbij Apeldoorn toen gaf hij de geest. Auto met 106 naar huis gesleept en vanmorgen bobine en weerstand mee nar binnen genomen om door te meten aan de hand van Hynes.
Weerstand had 1.9 ipv 1.3 Ohm. Secundaire wikkeling bobine was eerst niet te meten, leek onderbroken. Bobine op de verwarming gezet en in het vriesvak, toen mat ik waardes tussen 7.4 en 8.1 KOhm. Voorgeschreven is tussen 8 en 11 KOhm.
Alles weer gemonteerd en starten en lopen. Het leek wel of de auto beter trok en stationair liep hij nu ook 1400 toeren. In het verleden heb ik het stationair toerental opgeschroefd omdat hij maar 6/700 RPM liep.
10 kilometer gereden en geen problemen.
IK VERTROUW DE BOBINE NIET, KAN DEZE DE OORZAAK VAN DE PROBLEMEN ZIJN, wie heeft er een idee? Zo is de auto zo onbetrouwbaar als wat en durft mijn vrouw er niet meer mee te rijden.
Alvast bedankt, Jan