Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine???
#1
244 B23A 1981
Half jaar geleden in Duitsland gestrand. Na LPG tanken nooit meer starten. Zwakke vonk, ik kon oorzaak niet vinden. Bosch dienst gebeld. Deze kwam en nam de bobine mee om te controleren. Maar deze bleek in orde te zijn. Auto naar werkplaats gesleept. Testapparatuur er aan gehangen en de condensator bleek defect. Deze had ik net 2 weken eerder samen met de contactpunten vervangen. Sinds die tijd komt dit regelmatig voor. Na een paar weken tot ruim een maand begint de auto te stotteren, heeft dan 1 seconde of lager geen ontsteking, slaat dan tijdens het rijden weer aan of na dat de auto tot stilstand is gekomen start hij weer. Als ik dan de punten en condensator vervang is het probleem over. Ik heb sinds die stranding in Duitsland 4 maal de ingebrande contactpunten en condensator vervangen, Gistermorgen de laatste keer. Mijn vrouw was met de auto weg en durfde niet weer terug te rijden. Ik moet naar Deventer met de Peug 106 van mijn dochter. Daar de contactpunten afgesteld en met de 244 teruggereden. Ik kwam tot met voorbij Apeldoorn toen gaf hij de geest. Auto met 106 naar huis gesleept en vanmorgen bobine en weerstand mee nar binnen genomen om door te meten aan de hand van Hynes.
Weerstand had 1.9 ipv 1.3 Ohm. Secundaire wikkeling bobine was eerst niet te meten, leek onderbroken. Bobine op de verwarming gezet en in het vriesvak, toen mat ik waardes tussen 7.4 en 8.1 KOhm. Voorgeschreven is tussen 8 en 11 KOhm.
Alles weer gemonteerd en starten en lopen. Het leek wel of de auto beter trok en stationair liep hij nu ook 1400 toeren. In het verleden heb ik het stationair toerental opgeschroefd omdat hij maar 6/700 RPM liep.
10 kilometer gereden en geen problemen.
IK VERTROUW DE BOBINE NIET, KAN DEZE DE OORZAAK VAN DE PROBLEMEN ZIJN, wie heeft er een idee? Zo is de auto zo onbetrouwbaar als wat en durft mijn vrouw er niet meer mee te rijden.
Alvast bedankt, Jan
Antwoord
#2
"een" bobine kan doorslaan naar mate hij ouder wordt, en dat heeft meestal het effect dat ie, zodra hij warm wordt, er mee stopt. Je kunt er een uitzoekerij van maken maar de beste oplossing is meteen nieuwe of goeie bobine en eventueel meteen electronische ontsteking monteren. (En dat hoeft helemaal niet zo'n duurdere 123 onsteking te zijn.)

Er zijn diverse eenvoudige setjes te koop, schroef je er zo in. Check wel ff of

Voordelen:

-betere vonk, start beter en verbrand beter, marginaal vermogens winst.
-feitelijk 1 x afstellen en niet meer aankomen (wel periodiek de verdeelkap contoleren want het stiftje bovenin slijt natuurlijk wel!)
-het eventuele slingeren door speling van de rotoras wordt voor een groot deel geëlimineerd, dus betere timing
-gaan praktisch nooit stuk (ik heb er 13 jr mee gereden en nu weer in de volgende gemonteerd)

NB, een bobine heeft na vele jaren werkzaam te zijn ook last van condensatie binnen het huis, alhoewel eea is afgesloten ontstaat er toch corrosie en verlies van nuttige voltage, en als ie daar al minder wordt of uitvalt kun je raden wat er bij de bougie aan komt. Daar naast, monteer goede kabels, weet zeker dat de wieltjes op de bougies vast zitten en de kapjes van de kabels mooi aansluiten rond de stekkerlocaties. Allemaal simpele zaken maar hij stopt er wel door als het hapert. En ff inspuiten tegen vocht! (de buitenkant hè Wink)

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
dit komt bekend voor,ik heb ooit een minni gehad die het zelfde probleem had.
na lang zoeken bleek het de dynamo te zijn,deze laden bijna 19 volt i.p.v 13 a 14
door het hoge voltage branden de punten in en ging de condensator stuk.
na vervangen van de spanningsregelaar was het weer goed.
Antwoord
#4
ook een goeie! ff meten, moet in onbelaste toestand tussen 13,65 en 14,20 volt geven, alles daarboven (heel eventjes kan wel, dan is de spanningregelaar nog niet ingekomen) is niet goed voor de boordinstallatie.

meten dus, kijk ook even na het starten en als ie heel even loopt, of beter, als je net thuis komt, wat de laadspanning is met alle "winterse" verbruikers aan, dan moet ie nog steeds 13.65 aangeven, anders wordt het te weinig. uhm, met draaiende motor hè..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Reactie op vragen:
1) Het massa draadje in de stroomverdeler is in orde.
2) Het is niet zo dat ik elke keer als het probleem (afslaan) zich voordeed ik de punten en condensator heb vervangen. Maar hier begon elke keer het probleem mee, een paar keer afslaan, steeds frequenter. Als ik dan de punten bekeek waren die ingebrand. Zo heb ik sinds de zomervakantie nu 5 keer de punten en condensator vervangen. Dan waren de problemen ongeveer een maand weg. Volgens de Boschdienst die de bobine doormat was hij perfect, trok wel een vonk van 5 cm op de testkast.
Maar ik denk dat er toch een onderbreking in zit. Morgen komt de nieuwe bobine, de oude Bosch zit er al 28 jaar op, dan zie ik wel of het probleem over is.
En ik ga een Vellerman ontstekingsset setje monteren. Had ik vroeger op de Amazon ook en dit werkte perfect.
Jan
Antwoord
#6
Hallo, slecht bericht.
Afgelopen dinsdagavond nieuwe bobine gemonteerd, hetzelfde Boschnummer als de oude. Auto heeft een paar dagen goped gelopen, maar net belt mijn vrouw dat ze is gestrand met weer dezelfde problemen.
Wie weet raad?
Het enige wat ik nog niet heb gedaan is: laadstroom meten de dynamo is een half jaar oud en bougie- en bobinekabels vervangen. Zou de stroomverdeler slechte massa kunnen maken; het koperkleurig massadraadje in de verdeler is in orde.
Jan
Antwoord
#7
Wat een toestand. Te hoge laad/boordstroom zou ook je accu in no time gaar koken. Heb je de originele condensator met handig doorvoerstekkertje, maakt die nergens kortsluiting?

Maak eens een foto van de verdeler en de rest van het geheel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Citaat:Heb je de originele condensator met handig doorvoerstekkertje, maakt die nergens kortsluiting?

Zou ik idd eens naar kijken; had exact hetzelfde probleem met mijn B20 en dat doorvoerstekkertje/draadje/ding maakte idd kortsluiting.
heeft me heeeeeeeel erg lang gekost om daar achter te komen....
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#9
Hallo,
Ik gebruik inderdaad de juiste onderdelen condensatoren met zwart blokje en stekkertje aan de binnen en buitenkant. Ik liet de onderdelen op mijn werk komen via Prima Parts, (komen 2 x per dag langs) Laatste keer heb ik orginele Volvo onderdelen gebruikt. Ik ga zometeen laadstroom meten en diverse andere waardes, en maar weer eens de complete bedrading controleren, misschien heb ik wat over het hoofd gezien. Ik haal de stroomverdeler er af en ga deze uit elkaar halen en controleren of hier iets niet in orde is. Zal dan ook foto's maken.
Jan
Antwoord
#10
Hoi Jan, ik leef (denk) met je mee. Wat je ook nog kan controleren is de verbinding verdeler/ bobine op kabelbreuk. Deze zijn makkelijk te vervangen.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 13.438 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Oorzaak en gevolg Nicolaas H 5 4.154 22 January 2018, 01:35
Laatste bericht: Nicolaas H
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 5.862 8 March 2017, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 18.966 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  940 bobine met 240 verdelerkap? Hansepans 0 1.586 2 May 2016, 20:14
Laatste bericht: Hansepans
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.116 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  Ontstekingsproblemen/bobine problemen. Poelman 3 3.133 14 January 2015, 17:39
Laatste bericht: Poelman
  bobine verbrand 265gl 3 3.483 1 November 2014, 22:38
Laatste bericht: Marc1970
  Monteren PerTronix bobine Nicolaas H 22 13.835 8 February 2012, 00:52
Laatste bericht: Nicolaas H
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 10.554 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)