Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luchtmassameter 240 Polar 2.3 1992
#1
Hallo allemaal,

Mijn naam is Dennis en ook ik ben een trotse bezitter van een 240, prachtige auto die ook nog eens heerlijk rijdt. Na aankoop direct een andere versnellingsbak gemonteerd omdat de originele nogal ratelde. Voor de rest nog geen problemen ondervonden...TOT GISTEREN.

Laat ik eerst zeggen dat sinds ik de 240 in mijn bezit heb dit forum regelmatig raadpleeg voor allerhande informatie. Uren kan ik hier lezen over mensen, hun problemen en ervaringen, heerlijk! Zelf reageer ik eigenlijk nooit omdat mijn kennis qua motoren, onderhoud enz. nog zeer gering is.

Gisteren na het monteren van de winterbanden begon de motor kuren te vertonen, inhouden, afslaan en moeilijk starten. Om een lang verhaal (iets) korter te maken, wegenwacht erbij, die wist mij te vertellen dat de luchtmassameter het begeven heeft... Zeer vervelend omdat ik op het moment in Groningen ben met Volvo, vrouw en kids en morgen naar huis moet...Purmerend.

Ik heb inmiddels een heleboel gelezen over schoonmaken, gewoon gaan rijden, verwijderen en rijden enz. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb inmiddels de LMM (type Bosch 0280212016) gedemonteerd maar wat nu? Kan ik nu wel of niet gaan rijden? Als ik kan rijden, kan ik dan 200 kilometer overbruggen? Kan ik hem repareren of schoonmaken? Er is hier misschien wel eens antwoord op gegeven maar zoals ik al vermeld heb...ik zie door de bomen het bos niet meer :o

Laat ik nog zeggen dat dit forum in mijn ogen onmisbaar is voor elke Volvo liefhebber, SUPER!

Alvast bedankt, Dennis
Antwoord
#2
Dat euvel heb ik ook een keer gehad met m'n LMM van de B230F uit de 240. Gaat steeds rotter lopen en stationair slaat ie af. Voor noodgevallen kun je de stekker van de LMM lostrekken, dan blijft ie wel normaal stationair lopen. Alleen hij pakt niet lekker op met wegrijden omdat ie niet weet hoeveel lucht er naar de motor gaat.
Ik had toen mijn LMM omgeruild voor een gereviceerde (gewoon bij de automaterialenzaak).
In mijn geval heb ik gewoon doorgereden totdat ik de LMM binnenhad en gemonteerd was. Misschien dat je hier wat mee kan. En anders zijn er vast mensen die hier meer van weten.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
#3
Volgens mij zegt de Wegenwacht dat al gauw. Maar inderdaad, met de stekker los kan je gewoon rijden, niet zo soepel maar hard zat om thuis te komen.

Met de LMM kan je verder weinig als vervangen, ik zou een goede gebruikte zoeken. Je hebt trouwens kans dat de stekker het probleem was en dat-ie van een keer los en vast weer goed contact maakt en hoppa.

Andere kanshebber voor startproblemen is het brandstofrelais, zit boven de rechtervoet van de bijrijder, wit doosje. Sympatiek tikje erop wil wel eens helpen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Ik heb dat ook een keer gehad met mijn exemplaar uit '92.
code opgezocht en dat was de LMM.
Ging ook een lampje branden. die van de lambda.

Die ging ook niet meer uit, maar de motor ging wel normaal lopen.

Uiteindelijk alles losgehaald, en weer in elkaar gezet.
Probleem opgelost.
comp. reset, en ik rij inmiddels al weer anderhalfjaar zonder problemen.

Dus die LMM hoeft het niet te zijn.. draadjes en stekkertjes zijn ook heel gevoelig.

(andere zaken ook blijkt, maar zie daarvoor een ander topic hier)

succes er mee
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
Antwoord
#5
Dat probleem ken ik ook.. Toen ik mijn rode 240 Polar uit '92 net had, was mijn LMM ook niet in orde. Daarna begon mijn lambda-sonde vervelend te doen, dus die ook maar gelijk vervangen door een goed exemplaar.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#6
Beste eens foutcodes uitlezen: http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/E...ic%20Codes

benzinedrukregelaar eens controleren, komt er brandstof uit de vacuumleiding wanneer de motor loopt?
benzinepomp relais is gevoelig. alle contacten van de componenten op de printplaat eens goed doorsolderen doet wonderen. Beste een reserve in de kofferbak leggen.
De krukaspositiesensor wil ook nog wel eens stukgaan, maar dan is er geen vonk en geen benzine, dan sta je echt stil. Zal het nu niet zijn, maar de moeite waard om eens preventief te vervangen als ie er origineel uit ziet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 1.914 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.029 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  240 polar 2.0 1993 loopt slecht stationair coen68 14 9.280 10 January 2019, 14:26
Laatste bericht: coen68
  luchtmassameter Nicolaas H 4 3.280 6 November 2018, 22:10
Laatste bericht: Nicolaas H
  2.3i Polar start soms wel / soms niet Biopowerenschede 7 6.187 19 August 2018, 09:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Luchtmassameter van AliExpress, ervaringen? henri84 3 3.578 8 September 2017, 13:20
Laatste bericht: aRjen.T
  1993 polar B200F valt plotseling uit tisseenschande 0 1.778 6 May 2017, 22:07
Laatste bericht: tisseenschande
  1993 polar b200f sputtert en slaat af tisseenschande 6 4.443 6 May 2017, 21:54
Laatste bericht: tisseenschande
  Primaire pomp (intankpomp) stuk? (B200F 1992) Grey240Polar 8 8.242 18 March 2017, 13:12
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)