Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekkende verstuiver?
#1
Sinds gisteren start de Turbodiesel heel moeilijk als hij even stilgestaan heeft. Het lijkt wel of hij geen diesel krijgt.

Heb even onder de kap gekeken en zag dat mijn 1ste verstuiver nogal vochtig staat. Als ik de motor laat draaien en dan weer afleg hoor ik een licht fluitend geluid alsof hij druk verliest. Ik heb totaal geen verstand van die dingen maar zitten daar dichtingen tussen die eventueel kunnen lekken? Of is de verstuiver gewoon stuk en moet ik eerst doorstarten op druk op te bouwen?

Voor zover ik weet ligt het niet aan de voorverwarming. De auto kan 4 a 5 uur stilstaan en probleemloos starten. Het is pas als hij een nachtje heeft stilgestaan dat hij echt moeite heeft.

Wie kan me op weg helpen?
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#2
Een D24 verstuiver heeft geen afdichtingen in de vorm van o-ringetjes,papier of wat dan ook.
De afdichtingen worden gerealiserd door zeer nauwkeurig geslepen metalen vlakken die door het verstuiverhuis/huls zo strak op elkaar gedrukt worden dat het de verbinding afdicht.

Een lekkage kan veroorzaakt worden doordat een verstuiverleiding te strak is aangehaald, de conus die de leiding afdicht t.o.v. de verstuiver kan de bovenkant van de vertuiver doen scheuren waardoor lekkage ontstaat.
Wat trouwens nog aannemelijker is is dat de leiding zelf lekt, bijvoorbeeld dicht bij de verstuiver en de verstuiver zelf nat maakt.
Vaak is men in de verleiding de wartels en de verstuiver zelf nog eens flink aan te halen,wat helaas maar zelden helpt.
Je kunt natuurlijk even voelen of alles nog normaal vast zit maar overdrijf het niet!

LET OP HOUDT BIJ DRAAIENDE MOTOR NOOIT JE HAND BIJ EEN LEKKAGE OM DEZE TE TRACEREN, LEKKENDE BRANDSTOF WORDT ONDER ZULKE HOGE DRUK VERSTOVEN DAT HET MAKKELIJK IN DE HUID DOORDRINGT EN EEN BLOEDVERGIFTIGING VEROORZAKEN KAN!!

Je hebt gelijk de voorverwarming uit te sluiten, een warme diesel moet gewoon vlot aanslaan.
Toch is het een raar probleem,je motor zou gewoon op 5 cilinders moeten starten en de lekke verstuiver in korte tijd ontluchten.
Heb je een doorzichtige brandstof-aanvoerleiding tussen je filter en inspuitpomp dan kan je iemand laten kijken of er soms lucht meegezogen wordt als de motor gestart wordt.

Je zou eens naar een stoomcleaner kunnen rijden en je motor goed schoon spuiten.Dan starten en goed kijken waar de lekkage nu precies gelocaliseerd is.Ik zal ondertussen ook nog eens nadenken over andere mogelijke oorzaken.

INGEVING; als je de motor af zet, loop dan gelijk eens door naar je tankdop en draai deze los met je oor er naast.Als de tankontluchting verstopt zit zal je de tank lucht horen aanzuigen en zit daar mogelijk de oorzaak.de motor slaat immers slecht aan als hij kort stilstaat (tank is dan nog het meest vacuum) Als de motor langer stilstaat slaat hij wel beter aan (tank heeft inmiddels wat lucht aan kunnen zuigen en onderduk/vacuum neemt af waardoor de motor weer makkelijk diesel aan zuigt)

Maar ja dan zit je nog steeds met die lekkage, maar traden beide symptomen wel tegelijk op of was de lekkage er al langer????
Antwoord
#3
Hey

Bedankt om alweer mee te denken.

Het is echt geen groot lek. Staat enkel wat vochtig. Het is niet dat het er echt uitdruipt. Vond het al heel verdacht dat die inderdaad niet gewoon op 5 startte en de andere meetrekt.

Toen ik onlangs de dieselfilter verving kreeg ik hem ook niet ontlucht. Normaal ontlucht de hele handel zichzelf voor zover ik weet maar er kwam geen druppel brandstof in het brandstof filter. Heb de filter dan maar zelf vol gegoten met verse diesel en toen startte hij wel en bleef hij draaien.

Maar het is voor het eerst dat ike cht druk hoor ontsnappen aan die verstuiver. Het is niet echt luid maar je hoort het wel.

Ben benieuwd of hij morgenvroeg gaat starten.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#4
ik heb nog een idee bijgetikt in de vorige post, de tankdop er af draaien moet je dan wel doen na een wat langere rit, anders zul je geen effect merken mocht er een verstopte ontluchting zijn.......
Antwoord
#5
Nu je het zegt dat heb ik inderdaad wel ja. Als ik hem voltankt na een tijdje te rijden zuigt hij inderdaad lucht langs de tankdop aan. En ik heb de laatste 2 weken bijna 2000 km op de teller gezet.

Die verstuiver was al vochtig maar het is wel wat erger geworden nu. Heb er nochtans niks aan gedaan aangezien de wagen startte zonder problemen.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#6
Dan zou ik in ieder geval eerst eens even de tank-ontluchting in orde maken!
Voor hetzelfde geld is daarmee ÃÂÃÂn van je problemen verdwenen. ;D

Ik weet niet of die ontluchting in de tankdop verwerkt zit, ik dacht het haast wel.
Antwoord
#7
Ok. Ga ik ook daar even wat info over zoeken.

Ik weet wat gedaan dit weekend. Smile
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)