6 January 2018, 04:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 January 2018, 13:01 door pepijnb.
Edit Reason: stapje verder en op een halt
)
En weer drie jaar verder....en reden nog eens in te haken op dit thema.
Deze jaren geen alarmprobleem gehad, niet losgekoppeld ofzo maar nooit meer geactiveerd omdat ik de batterijtjes uit de ab haalde die nu als louter sleutelhanger dienst doet. Ik heb wel een draaiknop op de min om het cicuit te onderbreken.
Vandaag echter draaide ik hem als altijd vast voor het gebruik en in contactpunt II als altijd het kermisje aan lichtende controlelampjes doch waar het normaal starten was zonder probleem, ging het hele systeem zwart en muisstil.
Dus ik dacht, zoals het jaren geleden goed ging, even wat aan die accuknop draaien om wat malen vast/los te koppelen. Helaas werkt dat nu niet. Diodes A1 & A2 (Volvo guard I) branden nu een seconde of drie en dan heel eventje uit en dan weer drie sec. enz. Het houdt niet op, ofwel het raakt niet van slag. En diode 1 brandt.
Nou begrijp ik van de guard I handleiding dat het alarm afgaat, doch geen getoeter noch geknipper.
Het is nu zo dat ik voor het eerst in jaren een foutmelding kreeg bij het checken via het computertje want de auto stotterde wat en het Lmada lampje brandde. Code 1-2-1 ofwel iets met het MAF-signaal. Die unit eruit gehaald en schoongemaakt -stoffige wegen hier en een luchtfilter van een Cherokee wat niet precies paste dus met wat tochtstrip opgevuld, ook alweer een tijdje terug. Nieuw passend filter zit erin en met de schone MAF was het stotteren opgelost. Nu had ik gelezen dat na een foutmelding, om de opgeslagen foutcode te wissen, vijf seconde indrukken en dan nog eens. Alles leek goed, maar dat was drie dagen geleden en de proefrit ging uitstekend, geen lambda brandend.
Ik heb een vermoeden dat er een vochtprobleem is, het regende tropisch afgelopen dag. Morgen weer een graad of 30 dus wellicht dan weer normaal.
Enfin, lang verhaal verhaal kort: ik wil nu echt dat alarm eruit. Ik ga maar graven naar dat kastje waar een sleuteltje in kan om het uit te zetten (waar in vredesnaam?) en ook op zoektocht naar relais 210/211. Dat had ik al eerder moeten doen -lees het voorgaande in deze thread- maar jarenlang leek het probleem opgelost.
Dus eigenlijk geen vraag, ik ga morgen op zoektocht. Wellicht komt er sowieso een reactie.
Verder blijft het een kei van een auto doch onverlaten hebben wat van die chrome bumperstrips gejat dus ik ga maar zoeken naar een passend rubberprofiel. En de Corona´s ga ik ook donker maken. En de volgende keer in NL (maart/april) wil ik een middenconsole op de kop tikken, die is echt helemaal in stukken aan het vergaan, gordellicht voor achterbank bungelt, net als de achteruitkijkspiegel knoppies en de switches van de stoelverwarming. Liefst beige.
Een saludo uit Buenos Aires,
Pepijn
Update: 210/211 gevonden, zwart. Wat een onmogelijke plek. Groene stekker voor, achter een paarse (en wellicht nog eentje?) en een hoop draadjes. Morgen bij daglicht eens zien of ik iets kan jumpen zoals elders beschreven, maar eerst zien of ik het wat toegankelijker kan krijgen.
Update: kastje eruit gekregen, 50F met 50E gejumped...accu weer op het circuit, en het bleef hetzelfde liedje. Nu houdt het voor mij op. Pronto maar eens een specialist zoeken in alarmen, of een autodief. Voor een 25 jarige (deze maand) 240 hier in Argentinië; alle alarmen zullen veel van hetzelfde hebben (?).
Deze jaren geen alarmprobleem gehad, niet losgekoppeld ofzo maar nooit meer geactiveerd omdat ik de batterijtjes uit de ab haalde die nu als louter sleutelhanger dienst doet. Ik heb wel een draaiknop op de min om het cicuit te onderbreken.
Vandaag echter draaide ik hem als altijd vast voor het gebruik en in contactpunt II als altijd het kermisje aan lichtende controlelampjes doch waar het normaal starten was zonder probleem, ging het hele systeem zwart en muisstil.
Dus ik dacht, zoals het jaren geleden goed ging, even wat aan die accuknop draaien om wat malen vast/los te koppelen. Helaas werkt dat nu niet. Diodes A1 & A2 (Volvo guard I) branden nu een seconde of drie en dan heel eventje uit en dan weer drie sec. enz. Het houdt niet op, ofwel het raakt niet van slag. En diode 1 brandt.
Nou begrijp ik van de guard I handleiding dat het alarm afgaat, doch geen getoeter noch geknipper.
Het is nu zo dat ik voor het eerst in jaren een foutmelding kreeg bij het checken via het computertje want de auto stotterde wat en het Lmada lampje brandde. Code 1-2-1 ofwel iets met het MAF-signaal. Die unit eruit gehaald en schoongemaakt -stoffige wegen hier en een luchtfilter van een Cherokee wat niet precies paste dus met wat tochtstrip opgevuld, ook alweer een tijdje terug. Nieuw passend filter zit erin en met de schone MAF was het stotteren opgelost. Nu had ik gelezen dat na een foutmelding, om de opgeslagen foutcode te wissen, vijf seconde indrukken en dan nog eens. Alles leek goed, maar dat was drie dagen geleden en de proefrit ging uitstekend, geen lambda brandend.
Ik heb een vermoeden dat er een vochtprobleem is, het regende tropisch afgelopen dag. Morgen weer een graad of 30 dus wellicht dan weer normaal.
Enfin, lang verhaal verhaal kort: ik wil nu echt dat alarm eruit. Ik ga maar graven naar dat kastje waar een sleuteltje in kan om het uit te zetten (waar in vredesnaam?) en ook op zoektocht naar relais 210/211. Dat had ik al eerder moeten doen -lees het voorgaande in deze thread- maar jarenlang leek het probleem opgelost.
Dus eigenlijk geen vraag, ik ga morgen op zoektocht. Wellicht komt er sowieso een reactie.
Verder blijft het een kei van een auto doch onverlaten hebben wat van die chrome bumperstrips gejat dus ik ga maar zoeken naar een passend rubberprofiel. En de Corona´s ga ik ook donker maken. En de volgende keer in NL (maart/april) wil ik een middenconsole op de kop tikken, die is echt helemaal in stukken aan het vergaan, gordellicht voor achterbank bungelt, net als de achteruitkijkspiegel knoppies en de switches van de stoelverwarming. Liefst beige.
Een saludo uit Buenos Aires,
Pepijn
Update: 210/211 gevonden, zwart. Wat een onmogelijke plek. Groene stekker voor, achter een paarse (en wellicht nog eentje?) en een hoop draadjes. Morgen bij daglicht eens zien of ik iets kan jumpen zoals elders beschreven, maar eerst zien of ik het wat toegankelijker kan krijgen.
Update: kastje eruit gekregen, 50F met 50E gejumped...accu weer op het circuit, en het bleef hetzelfde liedje. Nu houdt het voor mij op. Pronto maar eens een specialist zoeken in alarmen, of een autodief. Voor een 25 jarige (deze maand) 240 hier in Argentinië; alle alarmen zullen veel van hetzelfde hebben (?).
245-1993-Kleur 406- Bekleding 1950