Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
De richtingaanwijzer kent zowel links als rechts twee standen: half aan (dan gaat hij bij loslaten van de handle weer terug) en echt aan (je hoort en voelt dan de schakelklik). Nu werkt de stand 'half aan' bij mij naar rechts wel maar naar links niet. Inmiddels heb ik de raw-schakelaar vervangen en ook het knipperlichtrelais, echter het probleem blijft.
Wat kan nu nog de oorzaak zijn dat de tussenstand niet werkt?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Haal even het stuurkapje eraf en controleer of de twee schroefjes van de richtingaanwijzer aan de kolom nog goed vastzitten. Deze gaan wel eens los zitten en dan krijg je ook het probleem wat jij omschrijft.
Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Bedoel je de boutjes waarmee de schakelaar aan de stuurkolom zit? Die zitten nl goed vast.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Die bedoelde ik inderdaad.
Als die andere RAW hendel hetzelfde euvel heeft dan zou je zeggen dat het niet aan de hendel ligt, maar toch zou ik niks anders kunnen verzinnen
Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Mijn logica helpt me ook niet verder. Misschien heeft de 'nieuwe' schakelaar hetzelfde euvel als de oude. Is het een bekend probleem dat die schakelaars storing geven? In dat geval heeft iemand me een kat in de zak verkocht.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Doen alle lichtjes aan de linkerkant het feilloos? Een knipperrelais heeft een bepaalde stroomvraag nodig om te werken.
Ik heb zo'n handel voor de ÃÂÃÂnkeer-ruitewisser-functie, moet ik er heel lang tegenaan gedrukt houden voor er iets gebeurd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Ja, alles brandt prima -dacht ik- maar ik zal het nog eens kritisch nagaan. Als ik de schakelaar doorduw op 'aan' dan knippert alles direct en normaal.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Is die eerste stand (net voor de klink) eigenlijk oorspronkelijk ook zo ontworpen of is het meer een "convenient bug"?
Ik kom bij volvo's wel meer handigheidjes tegen waarvan je denkt, zijn die zweden nou echt zo slim geweest... of gewoon toeval.
Berichten: 470
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Ik leef in de veronderstelling dat dit ontworpen is.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 35
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2008
Dit is niet express zo ontworpen.
In principe werkt dit bij de meeste auto's zo.
De schakelaar maakt al kontakt voor de klik.
Er zijn merken die deze mogelijkheid benutten zie
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6530.0