Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
D24t Verdacht lampje
#1
Toen ik daarnet men 740 turbodiesel startte, brandde er plots een rood lampje met daarin 'turbo'. Wat wil dat zeggen? Is men turbo nu ineens stuk? Of is het alleen een waarschuwing dat er iets fout gaat?

142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#2
dat lampje waarschuwt bij;

-temperatuur te hoog van je koelwater
-laaddruk / vuldruk / turbodruk te hoog

Gelijktijdig met het lampje gooit een elektromagnetisch klepje je drukdoos van de brandstofinspuitpomp aan vacuum zodat er geen extra brandstof meer ingespoten zal worden.
Die maatregel doet de laaddruk dalen en (in principe, technische mankementen daargelaten) de temperatuur zakken.

Indien je lampje al direkt bij starten aangaat ligt er waarschijnlijk geen fout bij de laaddruk.
Ook de temoeratuur is niet waarschijnlijk, dus zal er wel een fout in je temperatuurmeter zitten.

De temp.meter (van de 7-serie)is namelijk een meter met ingebouwde "intelligentie"; schommelingen geeft hij niet weer in gewoon bedrijf, pas als de temperatuur buiten een grenswaarde komt gaat de naald van z'n middenpositie naar de werkelijke toestand.
Let eens op je temp.meter als de lamp weer aangaat, staat de naald in het midden of richting rood?
De temp.meter heeft bovendien nog een uitgang waarop de rode waarschuwingslamp "vuldruk" aangesloten is, deze uitgang wordt dus door de meter gestuurd en zou ook defect kunnen zijn.
Uiteraard zou er ook nog een fout in de temp.sensor kunnen zitten.Deze zit in de cil.kop geschroefd vooraan, achter de dynamo en het hijsoog.
De sensor heeft 2 draden ingegoten zitten van 6cm lang, daarna gaan ze over in een stekkerverbinding.
Ik weet uit m'n hoofd niet of een slechte verbinding in dat circuit leidt tot hogere dan wel lagere waarden op je meter.

Kortom, waarschijnlijk geen dure mechanische problemen maar puur in je veiligheidscircuitje, alleen even speuren waar precies......
Antwoord
#3
Oef. Dit is al een hele geruststelling.

Ik vermoedde ook al zoiets ondertussen. Het lampje brand al van zodra het contact aangaat dus dan kon het bijna niet aan de turbo zelf liggen of aan de temperatuur.

Zal inderdaad een fout in sensor of bekabeling zijn. Heel erg bedant al voor de hulp. Ik ga morgen snel een en ander proberen uitmeten en uitzoeken.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#4
en?
Antwoord
#5
Heb nog geen tijd gehad om het na te kijken. Gelukkig heb ik keuze genoeg om wat rond te rijden. Van zodra ik wat weet laat ik het weten. Wink
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#6
Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om een en ander na te kijken.

Aangezien het lampje direct aangaat bij het contact en het tijdens het rijden soms knippert denk ik ook niet dat het aan de turbo zelf ligt (die doet het trouwens uitstekend).

Ik vermoed dan eigenlijk dat het aan men temperatuurmeter ligt. Die staat nooit hoger dan een kwart op de schaal. Wou ik hem even vervangen voor een andere maar nu blijkt het natuurlijk een yazaki bak te zijn i.p.v. een VDO en daar heb ik geen wisselstukken voor.

Ik heb ook even gekeken naar die sensor waar je het voer had. Ik heb inderdaad een sensor achter de dynamo zitten maar daar is echter niks op aangesloten. Bij men witte zitten daar twee draden op die inderdaad het signaal geven naar men tellerbak. (mischien daarom dat de meter nooit hoger dan een kwartje komt?)

Toen ik net voor de VKB in utrecht de wagen een onderhoudje heb gegeven (nieuwe filters, olie, koelvloeistof) en ik de dag erna er mee naar Utrecht kwam was het lichtje de hele dag uit. De dag erna was het er plots weer. Vind ik heel raar. Maar de motor doet niet vreemder dan anders. Enkel dat vervelende rode lampje staat steeds aan of flikkert al rijdend.

Ik verdenk gewoon ergens een slecht contactje. Er loopt een kabelboom onder het carter door naar de andere kant van de motor en daar heb ik wat mee gerommeld toen ik de olie ververste. Zou het daar wat mee te maken hebben. Kon niet direct iets zien want het zit allemaal in een plastic omhulsel. Vind ik trouwens een heel slechte plek om kabels te leggen zo dicht bij die hitte.

Groeten uit Belgie
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#7
Ik heb de kabels nagelopen maar zie niks speciaal eerlijk gezegd. Maar het lichtje blijft knipperen en soms constant branden.

Moet toch echt iets te maken hebben met die temperatuur sensor.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#8
als ik het zo hoor zit het inderdaad eerder in een sluiting/slecht contact.
gewoon schema ergens vandaan trekken en met een multimeter aan de gang.
of je draait je lampje er gewoon uit ;D
Antwoord
#9
Dan moet ik even kijken of ik een schema kan scoren en de hele handel vernieuwen. De meeste kabels onder de motorkap hebben hun beste tijd gehad denk ik.

Bedankt voor de hulp.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen + ombouw naar d24t Bob de Diesel 8 8.638 15 August 2009, 11:49
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)