Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
#1
Zie ook: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6098.0

Ik zal alle verdere aanvullingen hier voortzetten, uitgaand van het eerdere geplaatste lijstje. Om te voorkomen dat we "off-topic" gaan. Rood moet nog, groen is gedaan. Oranje is in wording

"Mijn eerste 144 heb ik ook nog, gekocht in 86 en een jaar of 13 elke dag mee gereden. Alles wat daar aan is veranderd wordt overgebouwd. Verder pas ik nog wat zaken aan. Lijstje (de grootste bedreiging voor de portemonnee) gaat er in grote lijnen zo uit zien:

gasinstallatie nieuw ( ik ben overeen gekomen met een installateur dat ik de bij hem aan te schaffen spullen zelf installeer, scheelt centjes en je kunt het zo goed mogelijk doen als je wilt)
vloerbedekking 240 (prettiger dan rubber en stiller in de cabine)
wintermatten (hou je de vloerbedekking prutvrij in de natte maanden, toevallig gevonden, er staan hier 2 144's op de sloop waarvan eentje beter is dan de gemiddelde auto die je op de weg ziet)
Banden 16" op V70 velgen (stukje wegligging, wel noodzaak voor winterrubber want het wordt zo wel breed)
Klokje
tectyl
uitlijnen
geventileerde schijven&blokken (wat sneller gaat en geen ABS heeft moet ook op tijd stoppen)
verlichting aanpassen, laatste Philips Xenon lampen, geen HID (stukje veiligheid)
bekleding oude 140 (dan blijft het originele en onverprutste materiaal in "nieuwstaat")
Scheel stoelen (de originele zijn van nylon, dat gaat stuk, hoezen zijn geen porum, en met een beetje "hoeken"val je van je stoel)
M410 overdrive (de voordelen kennen we...) Inmiddels een P1800 koppelinghuis gevonden om e.e.a. achter de B20 te knopen, is uiteindelijk M46 geworden met een aangepast huis van Huke Basart
Kruisstukken korte tusssenas vv en uitgebalanceerd
Tunnelbak korte pook maken van een 240, Stukje comfort, werd ook als accesoire aangeboden maar moeilijk, en heel, te vinden)momenteel heb ik een kort bakje met klok welke voor de pook wordt geplaatst
KM kabel voor O/D
Ralley cluster overbouwen (originele 5 meter versie)
cluster op dashboard met olietemp- / voltage- / buitentempmeter (originele 5 meter versie)
Isolatie materiaal motorkap en schutbord
Voorspoiler overzetten en spuiten, staat in de primer, heeft helaas ingevreten op de fabrieks coating, fijn weer, op nieuw (origineel Competition parts)
Schokbrekers Bilstein (veel beter, gas gevuld en zowel in- als uitgaande slag dempend, de minste beweging wordt al gecorrigeerd) Overigens riep iemand onlangs, "die gaan binnen een jaar stuk, ben benieuwd, beetje kassa wel...
Zijspiegels (de aanwezige verkeerde spiegel er af, en nu 2 sport spiegels nog verkeerder, uit de periode , er op)Spacers 3mm (voor de correctie van de ET waarde vanwege de V70 velgen)
Bakje op dash (vervallen ivm xtra meters), bakje aan dash (origineel accesoire)
Pookhoes maken, rubberen versie scheurt altijd. Wordt een 740 exemplaar van leer, aangepast met een vinyl onderzijde om eventueel met klittenband op de tunnel te kunnen vastzetten
short throw shifter (pook) gemonteerd
achterbank leer repareren invetten en overzetten
3e remlicht overzetten (240, je wilt toch wel opvallen in de file)omgebouwd naar LED
Audio aanleggen
Deurpanelen oude auto herstellen en overzetten (het originele goedkope interieur is deels nylon en cognac kleurig)
Interval
Ruitenwisser sproeiers overzetten (rails van een pug 405 op de wisser, werkt perfect!!)
Alf (niet origineel)
Lampjes vloer
rolgordels (stukje veiligheid, de ouder versies hadden ze al, deze auto is een "budget" versie geweest)
Volvo jalousie op buitenzijde achterruit
antennekabels aanleggen, mogelijk antenne op de achterruit verwarming (hoeft er geen gat in het spatbord, beweegt altijd door de wind)
Stuur, "boss" aanpassen op nieuw stuur en overzetten (Moto Lita stuur, dikker en wat kleiner, stuur prettiger en stapt makkelijker in)
Motorblok oude auto overbouwen (ja ik weet het, originele heeft 60000 k maar het "oude blok heeft nog minder gelopen en loopt (iets)harder)
[color=green]koeling (ik heb ooit een 240 koelblok in de kappen van de 140 versie laten zetten, plus een Kenlow fan monteren.

Fan van de waterpomp af. Dit levert gratis PK's op en je pomp plus snaar gaan langer mee)
koplamphuizen vv
oliekoeler (het wordt heet)
roest achter scharnieren aanpakken (belgische auto's zijn erg schraal gespoten)
claxon overzetten (nu stuk)(waar heb ik dat ding gelaten) Nieuwe gemonteerd
filter adapter overzetten (hierdoor kan een groter filter worden gemonteerd, je kunt er beter bij en helpt de temperatuur lager te houden doordat de uitlaat er niet langs loopt
Lampje motorruimte lampje kofferruimte(origineel)
plaatselijk stralen dorpels, (steenslag) en behandelen
sluitingen zijruitjes plaatsen (bij wie breken ze niet af)
Stralen binnenzijde wielranden
Zijlichtjes plaatsen (dat vindt ik leuk)
mogelijkheid voor aanpassen grill bekijken, raster door RVS gaas vervangen
mistachterlamp vv (nu een plastic doosje, wordt een chromen Hella)(waar heb ik dat ding gelaten)
getint glas overzetten
getinte voorruit (de originele ruit is nog goed inclusief inrijsticker, en krijg die er maar eens af)snowcap overzetten (origineel Volvo "72-einde 240)
Emblemen vv/aanpassen emblemen
Kentenplaathouders. kentekenplaathouder achter voor gas dop monteren (kantelbaar)
[color=red]Schuifdak (ooit)
Trekhaak

Voortrein uitwisselen (verlaagd)
achterveren uitwisselen (verlaagd)
geventileerde schijven V/A met bijbehorende blokken monteren
Simons systeem overhangen alvorens 4-2-1 spruitstuk inpakken (scheelt max 70% warmte, = vermogen, lees trekkracht onderin!), een inmiddels verkrijgbaar 4-2-1 spruitstuk, kopie van de R-sport versie is beter in de lage toeren. Indien een dergelijk STALEN exemplaar wordt toegepast ÃÂn ingepakt op een straatauto, dan moet deze ook worden ingespoten!!! De windingen houden anders vocht vast en ben je binnen een jaar de spruitstuk kwijt.
flens achteras wisselen met grotere diameter
draagbalk versnellingbak aanpassen ivm M46
PU bussen Panhardstang (later)
[color=green]instelbare Panhardstang

PU bussen draagarmen voor (later)
PU bussen achter
stabi achter
multilink
2 serie rack
kentekenverlichtinghouder vervangen door gespoten exemplaar
handgreep kofferbak accesoire
nieuw type startmotor
US achterlampglazen
US side lights
achterlamunits aangepast voor 4 achtelampen in LED
stekers uitproberen op achteruitrij schakelaar bak
tunnelbak voor korte pook
onderzijde gootjes behandelen en plaatsen voorste GLT windgeleiders
mistlampen gemonteerd


En allerlei andere tijdrovende narigheid waar je even niet aan wilt denken..


[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#2
01 08 09 - 02 08 09

Sportveren achterzijde gemonteerd van m'n oude 144

[Afbeelding: 2486418030102125362S425x425Q85.jpg]

Bilsteins achter gemonteerd (niet op de foto) Let op, dit zijn de schokbrekers van een 240. Hiervoor dien je de ONDERSTE rubbers inclusief bus uit te persen omdat ie anders niet over het tapeind in de draagarm past (beetje sileconenolie). Vervolgens gebruik je de originele rubbers van de "oude" schokbrekers. Advies is nieuwe rubbers te plaatsen, over beter nog PU/Neopreen bussen. Uit ervaring weet ik dat bij elke achter schokbreker het op zeker moment voor komt dat de rubbers behoorlijk inslijten. Als je je auto langzaam laat rollen en je hoort achter wat "gekraak", ga er dan maar van uit dat ze "weg" zijn, en kleine oneffenheden (helemaal) niet meer gedempt!

Geventileerde schijven met bij behorende blokken achter gemonteerd, helaas en vanwege de weinige km's zit RA vast en zal vervangen moeten worden >Sad.

[Afbeelding: 2558567920102125362S425x425Q85.jpg]

16" V70's met 205 60 banden achter gemonteerd.

[Afbeelding: 2691168680102125362S425x425Q85.jpg]

Let op, om aan de juiste ET waarde te komen zou je spacers moeten monteren. Ik heb hiervoor aluminium spacers gekocht welke aanvankelijk los achter de velgen komen. Ik heb de sleufgaten iets geruimd om ze over de draadeinden te laten vallen en een extra gat geboord voor 1 van de 2 montageboutjes van de remschijf. Mogelijk boor je een gat voor een bevestigingsboutje voor deze spacer, echter moet je er alles aan doen om ze niet te vervormen, anders gaat de boel slingeren!! Dat gezegd hebbend, zorg ervoor dat alles schoon is voordat e.e.a. gemonteerd wordt!! Deze maat banden (met velgen) past prima, de auto en (dikkere!) schokbrekers hebben voldoende ruimte. Wel moet je de handremkabel los maken van de steuntjes op de draagarm, en monteren met bv een tie-rip door het daarachter liggende gat, zodat deze niet tegen de band loopt!!. Ook heb ik er eentje om de onderzijde schokbreker getrokken (beide niet te vast, kan toch nergens heen, zo loopt de kabel netjes weg van het wiel zonder te wringen. Met gebruik van deze spacers en stalen velgen heb ik nog voldoende draad op de tapeinden, nu gelijk met bovenzijde moer.

Op dit moment zijn de wielsloten en moeren van m'n Minilites gebruikt maar ziet er niet netjes uit, te lang. Het worden de originele dopmoeren met "RVS centerdopje" (waar heb ik dingen gelaten...) of zelfs de latere wieldoppen met centrale schroef


De zijspiegels vervangen door iets wat al jaaaren op de plank lag, puristen mogen even iets anders gaan doen:o Op de foto zie je ook een vervangende raamklem, echter uit de periode. Onlangs via MP voor een 10tje gekocht.

[Afbeelding: 2709778570102125362S425x425Q85.jpg]

[color=black]Op de grill zie je export stadslichtjes (erachter LED's gemonteerd) en een schadetje aan het front. E.e.a. is opgerekt dus dat wordt inzagen en lassen

[Afbeelding: 2479799760102125362S425x425Q85.jpg]

Bij Skandix verkopen ze blanke richtingaanwijzers, geinig wel. (en ik heb onlangs een "Italiaan" gezien met stadslicht en richtingaanwijzer in 1, en dus half oranje / half blank glas.) http://www.skandix.de/katalog_auswahl.ph...=volvo_140

De GT unit uit de oude auto gedemonteerd, printplaatje is altijd een zwak punt, zo ook de dagteller. Deze is al ens herstelt maar begeeft het weer. Nu e.e.a. herstellen, fatsoeneren en frontje weer netjes spuiten

[URL=http://rides.webshots.com/photo/2891745350102125362RcnSsf][Afbeelding: 2891745350102125362S425x425Q85.jpg]

[color=black]Verder zit er een dood punt in de remmen. De hoofdremcilinder heb ik nu gewisseld met z'n 20 jr jongere broertje, het origineel bleek ook te lekken. Het zware punt blijft echter dus dan ook de bekrachtiger. Eerst nog even opfrissen.

Een buurman heeft een alu ring voor me gedraaid zodat het Moto Lita stuur op de naaf van m'n oude sportstuurtje past (was iets te klein voor het goede, de Moto Lita heb ik gratis meegrekregen bij een set velgen met banden voor een ander project), alleen nog langere boutjes halen, en dan kan ie er in (dat wil zeggen, als ik de stuurasmoer los krijg).

Eerder deze week de gestraalde, korte aandrijf-as en diverse beugels binnengekregen en behandeld met Corroless menie (gebruik ik al jaren, werkt perfect) en afgewerkt met zwarte chassislak. Omdat het sleepoog op de vooras straks niet meer bereikbaar is vanwege het spoilertje, heb ik ooit van een bumpersteun een beugel met sleepoog gemaakt welke uit het frontje steekt, is ook weer netjes nu en kan er binnenkort op.

Wie weet waar ik een uitlaatbuis kan laten "trompen" ?? dan lijkt het behandelde deel op een trompet
En nog een handige tip, vindt ik. Elke bout of schroef, plaatje beugeltje, geef ik voor montage wat vettigheid mee op corrosie te voorkomen. Ik heb deze keer niet de duurdere spuitbus tectyl gebruikt maar een dikke vloeistofspuit zoals in het ziekenhuis wordt gebruikt gevuld met dikkere "holle ruimten" tectyl uit een bus. Werkt perfect.

To be continued...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#3
Mooi
Die velgen lijken niet zo "dik" als ik gedacht had.

Als je voor je link naar een plaatjes img zet tussen deze haakjes[], en na je link /img.
Komen de plaatjes in je post/ op het forum te staan.

Of heb je dat bewust vermeden?

Suc7
#4
nee klopt, maar als je naar de fietswieltjes a d voorkant kijkt scheelt ut nogal, breed zat hoor... ben ook benieuwd hoe ie zich gaat gedragen, meer onafgeveerd gewicht...

vroeg me al af hoe...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#5
Dat laatste /img achter je url moet ook tussen de zelfde [haakjes]. De voorste [img] is goed.
#6
het Ralley dashboard is weer gereed om te monteren. Frame in de zijdeglans zwarte lak, alle onderdelen schoongemaakt en gepoetst, lampjes vervangen (je kunt er later zo makkelijk bij) Printplaat gelijmd, dus straks voorzichtig met de stekkers!

[Afbeelding: 2149740830102125362S425x425Q85.jpg]

Beetje jammer wel, de tankmeter geeft nooit helemaal vol aan. Hiervoor is een ander tankelement nodig, en ook al heb je het juiste nr, vindt um dan maar eens..!

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#7
[Afbeelding: 2095644460102125362S600x600Q85.jpg]

Bij de site waar jij je plaatjes host kun je rechts in een vierkantje op *link to it* klikken, als je dit doet ga je naar een scherm waar je de grote van je te linken afbeelding kan kiezen (van 100 tot 600) . Kies hier de gewenste grootte en kopieer de link onder *post in a forum* en plak hem in je verhaaltje Smile

*on-topic*
Leuk project heb je lopen trouwens Wink die Volvo R velgen zijn trouwens groot zat voor op een 142 en zien er erg mooi uit zo onder de auto.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
#8
hèhè, dat werkt ook... Smile thanks
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#9
Jambon schreef:neoprene (PU) bussen (nauwelijks speling en veel langere levensduur)

Neopreen is een rubbersoort, polyurethaan (PU) vertoont rubberachtige eigenschappen maar het is een ander materiaal dan neopreen.

Verders succes!
#10
thankx Ferdy, ik heb trouwens ooit van iemand een wielophangingset overnomen, custom built, voor een 544 met Delrin bussen. Zo ongeveer de laatste stap tot geen bussen. Dit kwam overigens van een circuit auto..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 12.444 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.350 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 24.953 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 27.019 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)