28 May 2009, 16:29
Dames, Heren ook,
Dankzij dit voortreffelijke forum heb ik enige tijd geleden twee in zeer redelijke staat verkerende remklauwen van een 240 gekocht. Die waren nodig voor de ombouw van mijn oude Jaguar waar standaard een zeer bedenkelijk remsysteem op zit.
Ik was daar erg blij mee en heb direct een setje nieuwe blokken + revisieset besteld bij de specialist. Ik ben daarvoor met remklauw en al naar de winkel afgereisd. Bij het monteren was er duidelijk iets niet in orde. Op het doosje stond "revisie set voor b20 164 240 girling 36 mm voor". Er zaten rubber ringen + stofkappen in voor 4 cilinders. Echter die pasten van geen kanten en bij nameten bleek dat de cilynders 38 mm waren en niet 36. Ook de oude rubber afdichtringen waren dus 38 mm. Damnnn.... verkeerde setje dus. Direct weer naar het noorden gereden om ze te ruilen bij de specialist. Tot mijn verbazing kon die geen setje vinden in het computersysteem dat zou moeten passen ! Alle 240 systemen voorzijde waren met 36 mm cilynders Na veel zoeken een setje gevonden met dezelfde diameter en kleurcodering als de originele afdichtringen. Die was echter bedoeld voor de ACHTERREM van een 240 en er zaten maar twee ringen per setje in. OK, dan maar vier van die setjes gekocht... Snel weer 140 km naar huis om te monteren.
Maar een ongeluk komt nooit alleen en na een perfecte "fit" en montage van de linkerklauw + blokken ging het met de rechter helemaal mis. Omdat de Jaguar een enkel remsysteem heeft moeten de twee gescheiden systemen doorverbonden worden. Daar zijn twee methodes voor: extern met een t-stuk of intern een klein gaatje boren tussen de cilinders. Ik had gekozen voor de interne methode die perfect werkte bij de linker klauw. Maar, u raad het al, bij de rechterklauw de boor diepte verkeerd ingesteld en net door de buitenzijde heen geboord. ZWAAR k.. dus
Ik heb nu dus een "nieuwe" remklauw nodig maar weet eigenlijk niet welk type ik links al heb. Het makkelijkste is om twee andere te zoeken en te hopen dat ik dezelfde krijg als eerst. Maar de Wet van Murphy schrijft voor dat ik dan waarschijnlijk exemplaren krijg met cilynders van 36 mm en dan heb ik vier revisie "over" en moet er nog twee bijkopen.
Van u zou ik graag willen weten:
1. zijn er ONGEVENTILEERDE Girling remklauwen (voorzijde) met verschillende diameters ? ( 36 en 38 mm)
zo ja, op welk type 240 heeft die gezeten ?
zo nee, zijn er ander Volvo's die wel zo'n remklauw hebben gehad ? (DUS ONGEVENTILEERD ?)
2. Heeft iemand eventueel nog een rechterklauw liggen die ik kan overnemen ? (Ik zal dit keer de "externe" oplossing gebruiken )
alle informatie is natuurlijk heel welkom !
Greetz, Eric ( die zijn boormachine heeft weggegooid !)
Dankzij dit voortreffelijke forum heb ik enige tijd geleden twee in zeer redelijke staat verkerende remklauwen van een 240 gekocht. Die waren nodig voor de ombouw van mijn oude Jaguar waar standaard een zeer bedenkelijk remsysteem op zit.
Ik was daar erg blij mee en heb direct een setje nieuwe blokken + revisieset besteld bij de specialist. Ik ben daarvoor met remklauw en al naar de winkel afgereisd. Bij het monteren was er duidelijk iets niet in orde. Op het doosje stond "revisie set voor b20 164 240 girling 36 mm voor". Er zaten rubber ringen + stofkappen in voor 4 cilinders. Echter die pasten van geen kanten en bij nameten bleek dat de cilynders 38 mm waren en niet 36. Ook de oude rubber afdichtringen waren dus 38 mm. Damnnn.... verkeerde setje dus. Direct weer naar het noorden gereden om ze te ruilen bij de specialist. Tot mijn verbazing kon die geen setje vinden in het computersysteem dat zou moeten passen ! Alle 240 systemen voorzijde waren met 36 mm cilynders Na veel zoeken een setje gevonden met dezelfde diameter en kleurcodering als de originele afdichtringen. Die was echter bedoeld voor de ACHTERREM van een 240 en er zaten maar twee ringen per setje in. OK, dan maar vier van die setjes gekocht... Snel weer 140 km naar huis om te monteren.
Maar een ongeluk komt nooit alleen en na een perfecte "fit" en montage van de linkerklauw + blokken ging het met de rechter helemaal mis. Omdat de Jaguar een enkel remsysteem heeft moeten de twee gescheiden systemen doorverbonden worden. Daar zijn twee methodes voor: extern met een t-stuk of intern een klein gaatje boren tussen de cilinders. Ik had gekozen voor de interne methode die perfect werkte bij de linker klauw. Maar, u raad het al, bij de rechterklauw de boor diepte verkeerd ingesteld en net door de buitenzijde heen geboord. ZWAAR k.. dus
Ik heb nu dus een "nieuwe" remklauw nodig maar weet eigenlijk niet welk type ik links al heb. Het makkelijkste is om twee andere te zoeken en te hopen dat ik dezelfde krijg als eerst. Maar de Wet van Murphy schrijft voor dat ik dan waarschijnlijk exemplaren krijg met cilynders van 36 mm en dan heb ik vier revisie "over" en moet er nog twee bijkopen.
Van u zou ik graag willen weten:
1. zijn er ONGEVENTILEERDE Girling remklauwen (voorzijde) met verschillende diameters ? ( 36 en 38 mm)
zo ja, op welk type 240 heeft die gezeten ?
zo nee, zijn er ander Volvo's die wel zo'n remklauw hebben gehad ? (DUS ONGEVENTILEERD ?)
2. Heeft iemand eventueel nog een rechterklauw liggen die ik kan overnemen ? (Ik zal dit keer de "externe" oplossing gebruiken )
alle informatie is natuurlijk heel welkom !
Greetz, Eric ( die zijn boormachine heeft weggegooid !)