Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanpassen jongere aandrijfas voor M46 help
#1
Ik heb een M46 met 44,5 mm aandrijfas. Het probleem is dat ik speling heb op de OGEN van het middelste kruisstuk.

Ik heb wel een andere aandrijfas liggen maar mijn M46 heeft een kleinere flens dan de nieuwe as :Smile Mijn andere M46 heeft dezelfde flens... :-\

Nu de vragen ???

Is er een grotere flens op mijn M46 te zetten ? Anders gezegd: Kan ik een grotere M47 flens op mijn M46 plaatsen ? Ik denk namelijk dat de as van een M47 is...

De as is al ingekort...de nieuwe flens is ongeveer 95 mm

Andere vraag: Ik heb natuurlijk voor en achterdeel van de as los gehad, natuurlijk zonder markering... :-\
Kan ik daar nog wat aan doen of is dat proefondervindelijk ?


Deze: versnellingsbak 740 in een 242 heb ik natuurlijk gelezen....


[img][/img]
Antwoord
#2
Als je maar even de tijd neemt:

1. Ik heb de as niet aangetekend, ik ga de krijsstukjes maar iets van elkaar verzet monteren.
2. Het middenlagerrubber is door foute montage uitgelubberd. Vervangen door een groter rubber van de 50,9 mm as was natuurlijk zinloos >Sad

Dit heb ik gevonden:
Het lijkt erop dat een een M46/47 (grote) bakflens zoek van '85 tot '87

[img width=482 height=600]http://www.yome.se/albums/Volvo-parts-for-Sale/CARDANINFO.jpg[/img]

Ik ga vandaag deze fouten maar even oplossen.
[img][/img]
Antwoord
#3
Ondertussen de as op 3 plekken gemonteerd, werkt niet echt. A.s. dinsdag ga ik bij Avodie langs en dan kijken we verder.

Ondertussen hier de mail van een aanbieder in Noord Holland:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3491.0
[img][/img]
Antwoord
#4
abbabak schreef:Ondertussen de as op 3 plekken gemonteerd, werkt niet echt. A.s. dinsdag ga ik bij Avodie langs en dan kijken we verder.

Ondertussen hier de mail van een aanbieder in Noord Holland:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3491.0

Niko heeft nog een voorste stuk 240 M46 as liggen in Aken liggen herinner ik me, laatst heb ik daar ook gezocht naar assen Smile

succes met de reparatie!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Dat zou mooi kunnen zijn, maar ik heb liever een complete...bij welke bedrijven kan je deze dingen laten balanceren ?
[img][/img]
Antwoord
#6
Hij moet ook nog wel een complete hebben lijkt me. ik ben zelf ook nog op zoek naar een bedrijf dan kan balanceren/inkorten Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
JW, Met jou laskunst zou ik de as zelf inkorten. Indien nodig nadien balanceren maar eerst eens inkorten in het midden en een bus erin persen. In principe hoef je op die manier met een beetje aandacht voor het laswerk niets aan de balans te veranderen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
Wat heb je dan nodig JW ? Ik heb de moderne in Nijswiller laten inkorten, met wat geduld doen ze dat wel voor je...als je nog regelmatig in Eys bent 8)

[img][/img]
Antwoord
#9
skidje schreef:JW, Met jou laskunst zou ik de as zelf inkorten. Indien nodig nadien balanceren maar eerst eens inkorten in het midden en een bus erin persen. In principe hoef je op die manier met een beetje aandacht voor het laswerk niets aan de balans te veranderen.
ja, lijkt me ook dat het het voor een thuis lasser (zoals ik) wel mogelijk is om het stevig aan elkaar te krijgen, maar als er iets mee mis gaat dan zijn de gevolgen wel flink. als ik niemand vind die het kan dan ga ik zelf aan de gang Smile

abbabak schreef:Wat heb je dan nodig JW ? Ik heb de moderne in Nijswiller laten inkorten, met wat geduld doen ze dat wel voor je...als je nog regelmatig in Eys bent 8)

interessant, maar ik heb de as liefst zo snel mogenlijk aangepast, het heeft erg lang geduurd voordat ik alles had opgemeten, wil het liefste deze zomer weer rijden hehe. als ik het zelf ga proberen kom ik nog wel vragen hoe het in Nijswiller gedaan is. ik ga eerst eens wat bedrijven bellen...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
Bij Avodie geweest, veel soorten en maten gezien. Toch gekozen voor de moderne as met 3x dezelfde flens, trillingsdemper in het lange stuk.

De flenzen zijn inderdaad uitwisselbaar, er kan een verschil zijn voor en na 79 qua vertanding.

Ik heb een brug geregeld maar wil eerst ook mijn (reserve)70 Dkm bak aanpakken...van buiten oud, van binnen (als) nieuw....

Dus dit wordt nog wel een klusje...en weet dus niet of ik zaterdag klaar ben om bij de Nordschleife te verschijnen...Sad :-\ :Smile

[img][/img]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 587 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Jongere auto-bak B30 V164 Veenstra01 20 2.832 30 April 2023, 17:31
Laatste bericht: Marc1970
  steekas maat aanpassen clausholleman 1 1.170 13 June 2021, 16:01
Laatste bericht: Dopski
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.032 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  m40 bak vervangen voor m45 of m47 pieter2 11 8.204 16 April 2019, 23:11
Laatste bericht: ZOAB
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 4.677 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 13.919 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  aandrijfas inkorten, hoeveel? petervanriemsdijk 2 4.386 2 May 2018, 16:51
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Welke jongere bak achter een B20 Jambon 3 4.350 30 June 2017, 23:55
Laatste bericht: Arn02
  Adres voor balanceren aandrijfas markfranken 10 17.576 22 May 2016, 21:53
Laatste bericht: alexvanderlaan

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)