25 May 2009, 12:34
Er komen uit allerlei hoeken en gaten omgekatte auto's langs op MP, meestal estates uit de laatste 2-3 bouwjaren voorzien van oude kentekens. Het zal wel erg makkelijk te doen zijn, en de pakkans is 0,0 want niemand die nog weet hoe een Volvo uit 1983 eruit ziet. Vaak is de kleur op het kentekenbewijs niet eens hetzelfde als de kleur van de auto (duh).
Je kan bewust een pseudo-oldtimer kopen om de boel eens lekker te flessen, maar het kan ook dat je veel geld hebt betaald voor iets waar je eigenlijk niet in mag rijden (ik ga ervan uit dat iedereen er uiteindelijk toch een keer achter komt).
De volgende sites geven veel informatie over uiterlijke kenmerken van de hele 240 serie:
- http://www.volvo200.org/modellen/modellen.htm (Nederlandse en Zweedse markt)
- http://www.k-jet.org/articles/informatio...r-by-year/ (Amerikaanse markt)
Het bouwjaar is af te leiden uit het chassisnummer wat in de A stijl (bij rechtervoordeur) geslagen staat, en op het typeplaatje boven het RV wiel. Om voor de hand liggende redenen zijn deze natuurlijk niet betrouwbaar bij een omgekatte auto.
Gelukkig staat de werkelijke bouwdatum op zo'n beetje alle onderdelen van de 240. Boven de rechtermotorsteun staat wanneer het blok gegoten is (yymmdd), achter bougie #4 staat wanneer de cilinderkop gegoten is (ddmyy boven elkaar), op de ruiten staat een jaartal (een paar ruiten kunnen vervangen zijn maar niet allemaal), op alle relais en elektrische onderdelen staat een datumstempel, op de versnellingbak (vorm varieert, soms op zijn kop), op het uiteinde van de gordels, en op alle plastic onderdelen incl. achterlichten en knippers.
http://img35.imageshack.us/img35/1982/20...nd0015.jpg
Het echte chassisnummer staat trouwens tussen de schakelaar van de interieurverlichting en de onderste scharnier, tegen het stootrubber van de instap. Een chassisnummer wat elders op de A stijl staat is er later ingeslagen.
Je kan bewust een pseudo-oldtimer kopen om de boel eens lekker te flessen, maar het kan ook dat je veel geld hebt betaald voor iets waar je eigenlijk niet in mag rijden (ik ga ervan uit dat iedereen er uiteindelijk toch een keer achter komt).
De volgende sites geven veel informatie over uiterlijke kenmerken van de hele 240 serie:
- http://www.volvo200.org/modellen/modellen.htm (Nederlandse en Zweedse markt)
- http://www.k-jet.org/articles/informatio...r-by-year/ (Amerikaanse markt)
Het bouwjaar is af te leiden uit het chassisnummer wat in de A stijl (bij rechtervoordeur) geslagen staat, en op het typeplaatje boven het RV wiel. Om voor de hand liggende redenen zijn deze natuurlijk niet betrouwbaar bij een omgekatte auto.
Gelukkig staat de werkelijke bouwdatum op zo'n beetje alle onderdelen van de 240. Boven de rechtermotorsteun staat wanneer het blok gegoten is (yymmdd), achter bougie #4 staat wanneer de cilinderkop gegoten is (ddmyy boven elkaar), op de ruiten staat een jaartal (een paar ruiten kunnen vervangen zijn maar niet allemaal), op alle relais en elektrische onderdelen staat een datumstempel, op de versnellingbak (vorm varieert, soms op zijn kop), op het uiteinde van de gordels, en op alle plastic onderdelen incl. achterlichten en knippers.
http://img35.imageshack.us/img35/1982/20...nd0015.jpg
Het echte chassisnummer staat trouwens tussen de schakelaar van de interieurverlichting en de onderste scharnier, tegen het stootrubber van de instap. Een chassisnummer wat elders op de A stijl staat is er later ingeslagen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969