Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Caveat emptor: omkatten
#1
Er komen uit allerlei hoeken en gaten omgekatte auto's langs op MP, meestal estates uit de laatste 2-3 bouwjaren voorzien van oude kentekens. Het zal wel erg makkelijk te doen zijn, en de pakkans is 0,0 want niemand die nog weet hoe een Volvo uit 1983 eruit ziet. Vaak is de kleur op het kentekenbewijs niet eens hetzelfde als de kleur van de auto (duh).
Je kan bewust een pseudo-oldtimer kopen om de boel eens lekker te flessen, maar het kan ook dat je veel geld hebt betaald voor iets waar je eigenlijk niet in mag rijden (ik ga ervan uit dat iedereen er uiteindelijk toch een keer achter komt).

De volgende sites geven veel informatie over uiterlijke kenmerken van de hele 240 serie:
- http://www.volvo200.org/modellen/modellen.htm (Nederlandse en Zweedse markt)
- http://www.k-jet.org/articles/informatio...r-by-year/ (Amerikaanse markt)

Het bouwjaar is af te leiden uit het chassisnummer wat in de A stijl (bij rechtervoordeur) geslagen staat, en op het typeplaatje boven het RV wiel. Om voor de hand liggende redenen zijn deze natuurlijk niet betrouwbaar bij een omgekatte auto.
Gelukkig staat de werkelijke bouwdatum op zo'n beetje alle onderdelen van de 240. Boven de rechtermotorsteun staat wanneer het blok gegoten is (yymmdd), achter bougie #4 staat wanneer de cilinderkop gegoten is (ddmyy boven elkaar), op de ruiten staat een jaartal (een paar ruiten kunnen vervangen zijn maar niet allemaal), op alle relais en elektrische onderdelen staat een datumstempel, op de versnellingbak (vorm varieert, soms op zijn kop), op het uiteinde van de gordels, en op alle plastic onderdelen incl. achterlichten en knippers.

http://img35.imageshack.us/img35/1982/20...nd0015.jpg

Het echte chassisnummer staat trouwens tussen de schakelaar van de interieurverlichting en de onderste scharnier, tegen het stootrubber van de instap. Een chassisnummer wat elders op de A stijl staat is er later ingeslagen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#2
Nuttige info, bedankt!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#3
Nog een tip: ergens achterin Volvo's staat vaak nog een keer het chassisnummer ingeslagen (wel even goed zoeken Tongue ), veel omkatters vergeten dit.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#4
Wiedewatdewaardehoe, vertel! Waar achterin ongeveer? Bedoel je de servicegegevens onder de laadvloer?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik heb geen Latijn op school gehad. Die ouwe knarren kunnen wel beknopt en leuk schrijven:

Citaat:Caveat emptor is een Latijnse uitdrukking die zich laat vertalen als koper wees op je hoede.

De uitdrukking verwijst naar eens gekocht altijd gekocht. Volgens deze lezing dient een koper eerst na te denken voor hij tot koop overgaat. Laat hij dit na dan is hij aan de koop gebonden, zelfs als hij achteraf een kat in de zak heeft gekocht.

De spreuk komt het beste tot uitdrukking in de onderzoeksplicht die wordt gesteld voor een beroep op dwaling. Een koper kan zich in principe niet beroepen op een onjuiste voorstelling van zaken als hij niet eerst zelf onderzoek heeft verricht. Wie dit onderzoek nalaat en zijn billen brandt, zal op de blaren moeten zitten. In principe geldt in de meeste rechtsstelsels namelijk "afspraak is afspraak", en worden overeenkomsten niet zo snel ontbonden.

Antwoord
#6
Een beetje Latijn is toch wel handig als je in een "Ik Rol" rijdt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Marc1970 schreef:Wiedewatdewaardehoe, vertel! Waar achterin ongeveer? Bedoel je de servicegegevens onder de laadvloer?
Volgens mij wel, bij de Amazon zit het in ieder geval in de kofferruimte, bij een 240 weet ik zo niet (zou ik bij m'n 244 moeten kijken Tongue ).

Eigenlijk hadden we die info hier niet neer moeten zetten, voor 't geval er omkatters meelezen. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#8
L.S., A fortiori;
Ik rijd mijn benzine tank altijd ad fundum, terwijl ik "carpe diem".

Volvo ergo sum.
Antwoord
#9
Hàmaar een vraagje dan hÃÂ, ik heb dus een 240GL uit 86 die gaat nog oldtimer worden toch?!
Maar er moet aan gelast worden, kan ik niet op een legale manier de carroserie van een 92er en al het chroomwerk en andere zaken over zetten? Zelfde motor en bak houden..
Antwoord
#10
Zie een topic van vorige week:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...8#msg96968
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Omkatten II Sander van Buiten 15 14.805 2 December 2005, 22:57
Laatste bericht: geestschrijver
  Omkatten?! a.huis 53 44.442 11 November 2005, 21:37
Laatste bericht: PP

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)