Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project "De Belg"
#31
Die linker... dat is tenminste een ECHTE volvo !!!! ;D ;D

[img width=800 height=600]http://i44.tinypic.com/987qz7.jpg[/img]






Vragen & antwoorden

-hoor je vrij veel kracht te zetten om de stang van de wastegate er weer terug op te zetten?

Je hoor wel iets kracht te zetten, maar het zou niet al te stroef moeten gaan

-is een garret turbo origineel op de 244 T?

Ja die Garrett T3 is harstikke origineel op de 244T

-is dat spruitstuk lasbaar?

Het is te doen, maar zal dan binnen de kortste keren weer scheuren, en een 2dehands exemplaar kost niet al teveel.

-Er is een bout afgebroken door de vorige eigenaar van het uitlaat spruitstuk dus in de cilinder kop
deze is op 3 gangen in de kop afgebroken (dus eerste 3 gangen leeg en dan het stukje bout dat er nog in zit..... hoe kan ik die het beste verwijderen?

Uitboren, en een helicoil in de kop zetten lijkt mij het meest voor de hand liggen

En nog ff een Tip;

Doe onderaan de olie-retour ff een vers rubbertje van de dealert ! anders gegarandeerd lekkage .......
(dus einde van de olie-retour pijp die het blok in gaat).

Antwoord
#32
Jelmar schreef:Die linker... dat is tenminste een ECHTE volvo !!!! ;D ;D

[img width=800 height=600]http://i44.tinypic.com/987qz7.jpg[/img]






).
Waarschijnlijk heb je de foto in spiegelbeeld gezet.
Antwoord
#33
Jelmar schreef:Die linker... dat is tenminste een ECHTE volvo !!!! ;D ;D


Vragen & antwoorden

-hoor je vrij veel kracht te zetten om de stang van de wastegate er weer terug op te zetten?

Je hoor wel iets kracht te zetten, maar het zou niet al te stroef moeten gaan

-is een garret turbo origineel op de 244 T?

Ja die Garrett T3 is harstikke origineel op de 244T

-is dat spruitstuk lasbaar?

Het is te doen, maar zal dan binnen de kortste keren weer scheuren, en een 2dehands exemplaar kost niet al teveel.

-Er is een bout afgebroken door de vorige eigenaar van het uitlaat spruitstuk dus in de cilinder kop
deze is op 3 gangen in de kop afgebroken (dus eerste 3 gangen leeg en dan het stukje bout dat er nog in zit..... hoe kan ik die het beste verwijderen?

Uitboren, en een helicoil in de kop zetten lijkt mij het meest voor de hand liggen

En nog ff een Tip;

Doe onderaan de olie-retour ff een vers rubbertje van de dealert ! anders gegarandeerd lekkage .......
(dus einde van de olie-retour pijp die het blok in gaat).

Die 740 is te koop hoor dus doe maar eens een mooi bod als jullie um allemaal zo mooi vinden ;D

En verders reuze bedankt jelmar dat zijn de antwoorden waar we wat aan hebben!

Voor vanavond nog even een klein update,
ik heb me eigen bezig gehouden met het spannen en controleren van de D-riem
nou alles stond nog mooi op tijd maar wat slapjes dus even gespannen.

[Afbeelding: 2v154w2.jpg]

En verder heb ik de ruitensproeier weer aan de gang geholpen,
beun broertje is aan de gang geweest met wit vet op sloten en schuifdak etc.

De beunmaat heeft zich ontfermt over the darknes in het dashbaord en achter de meters,
dit werkt nu weer allemaal... moet alleen nog een nieuw lampje komen voor de Turbo druk metert.

[Afbeelding: eg6erp.jpg]

dat was um weer.... morgen vloeistoffen dag,
blok olie en filter, diff olie en bak olie verversen.

Nog op zoek naar nieuw spruitstukje en iemand die eens een deskundige blik op de turbo kan werpen.
Ohja en de raam mechanismen achter links en rechts... handmatig.
Antwoord
#34
De afgebroken bout hoeft ook niet zo'n probleem te zijn. Tongue
Helicoil is een uiterste redmiddel.

Probeer het eens alsvolgt:
Gaatje in de afgebroken bout boren en dan een linkse tap erin.
Zodra de tap vastloopt heb je meestal voldoende grip om het laatste stukje bout eruit te draaien.
(waarschijnlijk overbodig om te zeggen, maar boor het gat niet te groot, anders zit er niet genoeg vlees aan het restant bout)

Staat een setje op Marktplaats voor 17 euro
Altijd handig bij het sleutelen aan oude auto's (bij mij zit altijd alleen het laatste boutje muurvast)

The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#35
Ik ben niet zo kapot van het linkse tap fenomeen....

Ik had de tap eindjes 2 dagen van te voren al in de kruip olie gezet en heb gewoon alles
redelijk goed los gekregen alleen dit was een cadeautje van de vorige eigenaar Sad
Dus dat zit waarschijnlijk zo verrot vast dat het toch uitboren wordt Wink
Antwoord
#36
Je kan het altijd proberen, soms valt het mee : - )
Vantevoren een klap erop geven en dan de linkse tap methode: 25% kans dat het werkt.

Als je een spruitstuk zoekt: je kan het beste een spruitstuk van een 740/940 nemen van na 1990 (daarvan zijn de 4 uitlaat'armpjes' met elkaar verbonden). Die zorgt voor een betere flow en scheurt net zo makkelijk : - )

Turbo kun je o.a. controleren door het asje te bewegen: hij mag niet/nauwelijks speling hebben als je beide zijden tegelijk omhoog/naar beneden duwt. Axiaal mag er wel een beetje speling opzitten, zolang de schoepen het huis niet raken. Daarbij moet uiteraard het schoepenwiel onbeschadigd zijn en het huis niet gescheurd. Dt laatste zou nog wel eens het geval kunnen zijn, gezien je scheuren in je spruitstuk op de plek waar de tubo gemonteerd wordt. Dan kunnen uiteraard je keerringen nog rot zijn, zodat ie blauw rookt. Misschien heeft Jelmar nog wel een getest exemplaar voor je liggen??

Distributieriem vernieuwen kan geen kwaad: kost geen drol.

Hoop dat je geen lekke koppakking hebt gezien de roest op je bougie, maar misschien heeft ie gewoon HEEL lang stilgstaan.
Succes!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#37
Jelmar heeft idd nog wel wat op de plank liggen, had ook al een mailtje gestuurd met wat uitleg over spruitstukken en de beschikbaarheid ervan Wink

in ieder geval lekker bezig zo met ze 3e !
Antwoord
#38
Vanochtend maar aan de gang gegaan met allerhande oliën,
motorolie ververst met filter... zat wat drap aan de plug maar nix serieus.

Bak olie zat flink wat vrij fijn schraapsel aan de plug en diff olie viel eigenlijk ook wel mee.

Hoewel het lang niet voor z'n tijd was Tongue

Vanmiddag eens achter bandjes aan.

Grts

Antwoord
#39
Goed bezig en ik vind dat echt een gave bak! Ga je ehm ook verlagen en dikke wielen of hou je ehm zo?! ;D
Antwoord
#40
vandaag weer ff bezigheids therapie gedaan bij gebrek aan onderdelen ;D

[Afbeelding: 2vkyf53.jpg]

Ff met grof geweld de 2 achterwieltjes schoongemaakt... flinke sop en een soort scotch brite sponsje.

[Afbeelding: 35akoyt.jpg]

En met nog meer grof geweld ontdaan van de achterbandjes....

Er zat echt voor 20 jaar rem-stof en roest in de velgen gefreten.
Morgen eens oefenen met spuiten ;D

Dat was um weer voor vandaag...
Proost en morgen meer Wink
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 35.400 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 21.126 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  244 1980 3.0 24v project v58 29 7.648 7 November 2016, 21:45
Laatste bericht: v58
  Project Volvo 142R Barracuda_82 471 60.551 9 September 2016, 21:14
Laatste bericht: Estoque
  Ons groene project uit '76 rvanw 27 5.424 9 September 2015, 23:52
Laatste bericht: rvanw
  Volvo 245 Turbo project Gavin240 57 13.224 16 May 2015, 15:17
Laatste bericht: Gavin240
  Mijn Turbo Project Ticcie 450 104.592 25 March 2014, 00:08
Laatste bericht: 240turbo
  De TWEEDE volvo voor deze Belg! Rubicon 341 40.859 8 February 2014, 18:17
Laatste bericht: Rubicon
  244GLE 5.0 V8 Project Nico244GLE 33 10.383 7 February 2014, 22:27
Laatste bericht: KAB
  Project Noordkaap - Even voorstellen volvo265gl 22 5.342 11 September 2013, 11:10
Laatste bericht: Stinky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)