Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik ben me een beetje aan het verdiepen om mijn bw55 bak te vervangen voor een AW70/71/71L.
Hoe kan ik zien welk type het is 70/71/71L?
Wat is het verschil tussen deze bakken?
Ik heb via MP al een bak gevonden uit een 740 maar hij weet het bouwjaar niet want er zit geen kenteken meer op, hoe kun je dat zien adhv het typeplaatje?
Of kan ik beter een bak van een 240 zoeken ivm mogelijke verschillen?
Past een AW71 zonder meer op een b23a?
Ik las al over verschillen van belhuizen?
In ieder geval moet ik het staartstuk van de bak overzetten ivm de mech. km-teller.
De olieleidingen moet ik vervangen, kan dat ook als de bak uit een 740 komt?
De oliepijlstokleiding overzetten, ,, ,, ,,
Moet ik ook de aandrijfas inkorten?
Is dit allemaal te doen zonder brug ???
Of kan ik er dan beter niet aan beginnen?
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Nou, het is wel te doen hoor, maar zonder brug maak je het jezelf wel moeilijk, je moet op enig moment de ingaande as in de motor krijgen :-\ 8). Maar zelfs een AW71 naar M46 was niet zo moeilijk mits goed voorbereidt.
Volgens mij is de AW71 een BW55 met een OD erachter geplakt zoals ook op de M46.
Je moet van de donor alles vanaf motor tot achteras meenemen. Dus ook het vliegwiel ! Volgens mij ligt in een 740 praktisch dezelfde motor dus past he ook allemaal. M.u.v. de aansluiting aan de carosserie misschien.
Maar de 240's van '79 zijn al ruim in de gaten met moeren voorzien dus het plaatsen van de steun is ook niet het probleem.
Het is het zeker waard, ben geen automaat liefhebber maar de AW71 is gewoon een hele fijne bak !
Ik heb mijn bak verkocht aan iemand die hetzelfde ging doen. Later begrepen dat hij zonder veel kennis het makkelijk kon uitvoeren.
[img][/img]
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Leuk dat iemand op hetzelfde moment ergens mee bezig is.
Ik heb niet een aw-71 gescoord, alleen zonder vliegwiel, zoals hierboven vermeld. Ik heb er nu een drietraps onder liggen, die begon moeilijk te doen en meteen maar besloten om van de nood een deugt te gaan maken.
Alleen kom ik er net achter dat de uitgaande as, bij de fles dus, nogal wat speling heeft. Wat is maximaal toegestaan voor een gebruikte bak?
En is dat vliegwiel echt nodig of kan ik met mijn huidige vliegwiel van de 3 traps de klus klaren?
Verder kan je hier:
http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
Info vinden (PDF), section 4
document nr: TP30578-1
Ergens in het begin kan je dan al het een en ander ontcijferen adhv je typeplaatje. Als deze vies is, met remmenreiniger krijg je alles schoon....
Gr
Hans
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Ok, als ik eerst iets lees voordat ik op verzenden druk.
Maar:
Ik heb dus net een aw-71 gekocht
Oh ja,
Weet iemand toevallig hoeveel ik mijn aandrijfas moet in laten korten, of loont het de moeite om ff te zoeken?
Gr en bedankt
Hans
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In de USA doen ze dat veel vaker:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Men is het er over eens dat het vliegwiel (flexplate, waar de starterkrans opzit) hetzelfde is, en het laatste stuk (tailcone, los deel met telleraandrijving) ook. Dus met de conus van je BW55 kan je de AW71 opknappen, misschien een pakking knippen. Kweetniet hoeveel korter de aandrijfas is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Hallo
Hier nog een laatste nieuwtje. Wilde mijn bevindingen ff delen.
Ik ben zaterdag nog ff bij Schmidt in Gemert langs geweest met die vraag. Hij zei dat speling op de uitgaande as een bekende kwaal is van de vier-trap. Schmidt Gemert heeft hier een setje voor (keerring en lagerbusje) die je kan vervangen.
Moet je wel eerst de flens aan de uitgaande as en het staartstuk van de bak afhalen. Dan kan je als het goed is het busje eruit persen en een nieuwe erin.
De boel weer monteren met een nieuwe pakking en keerring.
Je zou ook het staartstuk van een drietraps over kunnen zetten, maar ben nog aan het twijfelen of ik die drietraps nog kan verkopen.
Gr
Hans
Ps, anders Schmidt Gemert bellen, die kunnen het je zo vertellen
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Schmidt Gemert vroeg voor het lagerbusje+keering iets van 70,- volgens mij, stevige prijs in ieder geval. Ik ga in ieder geval ff checken van de conditie van het huidige staartstuk (van de drie-traps) is. Wanneer ok, dan zet ik m om.
Zit nog wel een beetje in mijn maag met de overdrive. Hoorde namelijk dat het toch wel aan te raden is de relais te installeren voor de regeling van de overdrive. Maar na de tips hierboven met de website, ben ik het volgende tegen gekomen:
http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Transmis...-672-1891/
Is dit een optie? Zou de overdrive gewoon bij bijvoorbeeld 100km/u inschakelen? Of gooit ie 'm meteen door naar zijn 4de trap?
Ben benieuwd naar jullie mening,
Hans
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De vierde versnelling is de overdrive. De hele relais/solenoidschakeling is nodig om de bak te verhinderen naar 4 op te schakelen, als je bergop een kar wil trekken of zo. Waarschijnlijk werkt de kickdown hiervoor ook wel maar dat geeft zo'n gebonk iedere keer.
Als de solenoid op de bak werkt zou ik een relais pakken en dat via een willekeurige schakelaar op het dashboard bedienen. Als er 12V op de solenoid staat gaat-ie open en heb je overdrive/4.
Dat IPD plaatje is een kortsluiting, kan je zo te zien ook zelf maken van een plaatje en een O ring.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 184
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2009
Ok, dat is duidelijk. Heb ik voor het relais een specifiek relais nodig of kan ik met een huis-tuin-en-keuken relais van een automaterialen zaak uit de voeten.
Is er dan ook nog een stekkerblok vereist?
Gr
Hans
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een standaard maakrelais wat je uit kan zetten met je schakelaar is genoeg. Volvo gebruikt 1,5 mm2 draad naar de solenoid, 't is niet veel stroom. Misschien kan je ergens een zekering tussen zetten, of langs zekering 11, die Volvo gebruikt.
Stekkertjes kan je altijd wel improviseren, bij de automaterialen zaak hebben ze alle soorten en maten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969