Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zoek een specialist in bezinemotor afstellen
#1
Ha allen,
Hier newbie vers volvo bezitter. Een 240 Polar en wist niet dat dat zo goed voelt. Hij is rood en is origineel zweeds. Ik zal snel een foto sessie houden en hier plaatsen op het forum
Ik wil het verbruik optimaliseren en zoek daarvoor een specialist in de omgeving Rotterdam die met liefde en vakmanschap naar een 240 wil luisteren en eventulele problemen "to come" op kan sporen en kan fine tunen

Alvast dank voor de info

gr Tombox
240 polar '91 rood
Antwoord
#2
Overigens zit ik met een klein maar hopelijk geen zorgwekkend probleem:
olie lampje brand de eerste 10 min als je koud gaat rijden en een 1500Rpm toeren stationair terwijl de normale stationair Rpm een 550 is.
Oliepeil is goed
Wat ik hoogstens kan konkluderen is dat olie oud is en de filter en er een druk probleem is bij koude motor
enfin iedere comment welkom

mvg
Tombox72
240 polar '91 rood
Antwoord
#3
Niet dat er veel af te stellen valt aan jouw motor (kleppen en gasklephuis misschien) maar Districars in Vlaardingen zou ik wel heen gaan (indien nodig). Kweenie wat voor prijzen hij hanteert, kom er alleen om shims te ruilen, maar de werkwijze ziet er goed uit.

Als je olielampje niet in een halve seconde uitgaat is er iets mis, de oliepomp krijgt de olie niet snel genoeg op de plek waar het hoort. Je zou er een ander filter op kunnen schroeven (spoedig).
Of de sensor is verstopt, kapot, draadje hangt er half los aan etc (hopelijk).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Dank voor je reactie
Je hebt geloof ik gelijk ik zit al in de penarie
Hij begon net a als een steelband te klinken. Heb hem direct weg gebracht
Niet naar vlaardingen maar ga ze zeker even checken
nogmaals dank

gr Tombox72
240 polar '91 rood
Antwoord
#5
Welkom op het Forum, hoop dat je de problemen opgelost krijgt.
Een paar fotos doen het ook altijd goed ;D
Heb je de auto zelf uit zweden gehaald?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#6
Ha Blackmoose,
Als ik hem terug heb zal ik een fotosessie houden. Ik heb hem niet zelf uit zweden gehaald. Dat was al in 2001 gebeurd. Helaas is daardoor mij de geschiedenis niet volledig bekend. Maar voorzover ik kan zien en voelen loopt hij nog goed in het spoor, geen roest cq gaten etc en na enig wrijven een glanzend rood resultaat.
Er wordt nu een 2e hands motor in gezet gelijk de distributie en koppeling meenemen en even goed naar de aandrijving kijken. Ga van 300000 naar 185000Km(het "nieuwe" blok dan) dat moet goed voelen. Hem er zelf in hangen is nog iets te hoog gegrepen voor mij. Heb geen ruimte gereedschappen en misschien het belangrijkste, ervaring daarmee. Ik leer "the hard way" nu
Het viel me op een gegeven moment op dat de hoofdteller sneller liep dan mijn afgelegde Km's (retourtje adam rdam is geen 300Km en stond er wel bij na dat retourtje). De garagehouder waar hij nu staat vertelde mij dat dit wel eens op terugklokken kon wijzen. Met terugklokken sloop je je hoofdteller kon hij mij vertellen. Dus die 300000 kon nog weleens 4 of 5 zijn geweest. De vorige eigenaar heb ik nog niet gecontact maar ga hem wel even nog verder aan de tand voelen. Ik vermoed dat hij niets vermoedend het blok tot aan zijn graf heeft gereden en ik hem er in gelegd heb.
Enfin in de soep. Gietijzer staal en alu brei. Klonk als een steelband
Gelukkig was mijn aanschaf prijs dusdanig dat die de waarde van een roestvrije goed rollend chassis is en kan er een "hyper"-grote beurt nog vanaf. En had ik die ingecalculeerd alleen niet vandaag alSmile
Hopelijk weet ik dan wel waar ik aan toe ben de komende 5 jaar motorisch gezien met een 2de hands blok (B200F) met volgens de garagehouder 185000Km op de teller.
Sta open voor alle adviezen en opmerkingen en dingen waar nog meer op te letten.

Overigens hier wat meer specs
240 GL SW (dit staat op kenteken en volgens mij betekent SW swedish import. Correct me if I'am wrong.) Polar BJ.'91
Rood
De befaamde stoelverwarming (overigens de cabine kachel kun je een huis mee stoken)
Hopelijk ga ik hem met veel plezier richting de oldtimer status rijden en ben ik tegen die tijd geen newbie meer in volvosleutelland

aandacht punten:
-Bij bijna lege tank een resonerend geluid (niet uit het blokSmile) in de buurt van de tank onder de auto. Gewoon irritant en kan het nog niet echt vinden
-Stuurpomp heeft wat tijd nodig om lekker te werken. Heb al olie ververst en dat gaf wat verbetering. Denk dat ik dat vervangen als mijn eerste eigen projectje ga zien qua sleutelen. Je hoort de lager van het aandrijfwiel van de pomp een beetje. Ook denk ik dat het stuurhuis slijtage heeft en deze combinatie met warmere olie betere werkt dan koud zodoende. Eerst pomp checken dan stuurhuis denk ik.

Ondanks deze avoturen vandaag blijf ik erg enthousiast

Foto's volgen dus
Gr Tombox72
240 polar '91 rood
Antwoord
#7
Gezien de wettelijke veranderingen zul je een auto van '91 nooit "naar de oldtimerstatus" kunnen rijden. (het financiele aspect dan, technisch zal het vast wel lukken)
Antwoord
#8
Weet ik maar liefde maakt blindSmile
240 polar '91 rood
Antwoord
#9
Sinds ik trotse eigenaar van een 240 uit 1986 ben ga ik naar Autorevisie in de Hoeksche Waard. Deze man gaat (voorzover ik dat kan beoordelen) serieus te werk en heeft voornamelijk Alfa oldtimers staan. Is niet zo snel, maar is vriendelijk en beantwoord ook newbie vragen...
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord
#10
Gisteren toevallig even langs geweest om de carburateur af te laten stellen... blijkt alles eigenlijk wel goed te staan. Volgens mij heb ik een "groene" Volvo: de CO2 waarde stond op 1.00. Een waarde van 1.5 tot 2.5 schijnt standaard te zijn...
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 specialist regio Utrecht Brat 16 10.712 13 April 2020, 22:49
Laatste bericht: Marc1970
  Opzoek naar een specialist MPNL 2 3.541 4 January 2018, 20:40
Laatste bericht: RM
  Probleem bij verdamper afstellen Mark244 14 15.477 25 May 2016, 18:57
Laatste bericht: Mark244
  Expert gezocht voor diagnose + afstellen 740 tic '84-'85 Harry 10 9.478 8 March 2012, 02:38
Laatste bericht: bakmans
  Ben op zoek naar een Volvo vriendelijke sleutelaar. Frihet 2 3.122 20 January 2012, 11:16
Laatste bericht: Frihet
  carburateur afstellen B21A Zenith CD 175 en kleppen jero 2 4.536 21 September 2011, 22:22
Laatste bericht: Arjan.
  B23E met CI - deellast wat onregelmatige loop - afstellen? Bart Sanders 3 4.598 19 May 2011, 23:15
Laatste bericht: Bart Sanders
  Volvo 240 specialist in de omgeving van Rotterdam favroom 7 6.394 13 December 2007, 18:03
Laatste bericht: v700r
  Afstellen van ontstekingstijdstip en brandstofmengsel Bozzma 59 15.105 13 March 2007, 08:12
Laatste bericht: abbabak
  volvo specialist in omgeving Haarlem? twannie 2 3.605 21 January 2007, 13:29
Laatste bericht: twannie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)