Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wanneer is een Volvo klassiek?
#61
Voor mij is de 240 een klassieker omdat als je 'm omschrijft
iedereen weet waar je het over hebt !!!!!

Als ik met de amazon rij heb ik wel meer bekijks maar dat heeft meer met de leeftijd van de auto te maken denk ik.

Ik vind het trouwens wel interessant waarom de 245 veel meer waardering kan opbrengen dan de 745/945.
Voor mij heeft dat vooral te maken met de nog subtiele rondingen die de 245 heeft en waar het bij die 7/9-ens echt volledig aan ontbreekt.

' Door een kind getekend' is dan de omschrijving.

Voor mij is en zal dat nooit een klassieker zijn/worden.

De vraag is natuurlijk ook waarom Volvo zo lang is doorgegaan met het maken van de 245 (augustus '93) Zal toch iets met de vraag naar te maken hebben gehad. De 850 was notabene al op de markt !

Ik vind de eerste met de ronde komplampen trouwens ook minder mooi. Ik heb dan toch meer met een 164. Dat is pas een front !
245 turbo uit 1983, 245GL uit 1992, ............DS3 uit 2011...
voorheen: 130 uit 1968
#62
erik schreef:Dat is pas een front !
Ja, een lelijk... Big Grin
#63
en zo zie je maar weer:
Het is allemaal emotie.

Ik vind een 164 dan weer wel mooi , maar ik heb niks met een late 240 estate. Oud, ouderwets, overbodig, rijdt zeer matig.

tot 88 89 gaat het allemaal nog wel, maar daarna.. tja...
ik weet het niet hoor... [size=7px](AAAAUW)[/size] het heeft het net niet (nog)

Net zo wannabee klassiek als een 740 uit 1990 of een 940.
(ik zal dan ook nooit zeggen dat ik een klassieker heb, over 10 jaar een keer, Wellicht)

Terwijl de lijnen van een 7 voor mij dan wel helemaal goed zijn.
omdat het zo 80ies is.


En ik vind een 343 bijvoorbeeld geen auto, laat staan een klassieker
of een 440 Sad dramatisch. Allemaal verschrotten.

en die dafjes...
ook net niks

op de 33 na dan, maar dat is dan weer jeugdsentiment


Maar OOK DIT is maar een mening.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
#64
De 'nieuwere' 240's ben ik ook niet kapot van. Ineens zat er een bolling in de achterklep (omdat anders het 740 drukslot niet paste volgens mij) en kwamen er allerlei plestik stukken aan de onderkant erbij, Joost mag weten waarom. Verfraaiing? Ik noem dat hopeloos proberen modern te doen. Dus voor mij een 240 van v??r 1986 a.u.b.

-300 serie, tja begint nu cultstatus te krijgen enigszins bij sommigen maar het blijft een DAF als je het mij vraagt.

- 440 - 460 inderdaad...waarom mocht daar ooit Volvo op staan...

- 480, volgens mij een enorm misbaksel marketing technisch gezien. Qua ontwerp best leuk voor die tijd, alleen jammer van dat dashboard. En ook niet dat degelijke gevoel dat een grote volvo heeft (gooi de deur maar dicht en je weet het)Voor de rest volgens mij rampzalige kwaliteit in verhouding tot andere Volvo's (roest, electriciteit)

-update van de 740, jammer een hoop karakter was ineens weg. Doe mij maar het turbo-front van de 740 type 1. Ik snapte zowieso niet waarom deze naast de 940 bleef. Waren volgens mij bijna dezelfde garageboxen.

-De 940. Jammer, gemiste kans. Hoezo nieuw model? Dit is gewoon een iets rondere 740. Saaier dashboard. lelijke achterlichtpartij. Van de grote Volvo's de minst interessante voor mij.

- update van de 850 (dus de tweede versie), suffere achterkant, doe mij gewoon het eerste model dan maar.

-S40/V40 type1. Van buiten een mooi ontwerp. Vooral de laatste modeljaren (waarom niet meteen al zo'n ruige bumper er onder en van die mooie heldere koplampen e.d?) Maar eveneens een minder degelijk gevoel zoals alle Volvo's uit Born genieten. En waarom staat dat gekke stuur als een pannekoek voor je neus op een rare positie? Zowieso de hele zitpositie is twijfelachtig te noemen.

-960 S90 (heel kort deze laatste benaming gekregen omdat het anders niet paste in het gamma) een koets met aanzien. Ietwat vreemd front als je het vergelijkt met de rest. maar toch. Enige minpunt is dat de auto iets TE klassiek oogt vergeleken met zn soortgenoten van andere merken uit die tijd.

Als we het dan toch even doornemen dan maar meteen ff alle meningen op een rij. tja en de rest...is nog te nieuw. :-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
#65
TheSaint77 schreef:480,
volgens mij een enorm misbaksel marketing technisch gezien. Qua ontwerp best leuk voor die tijd, alleen jammer van dat dashboard. En ook niet dat degelijke gevoel dat een grote volvo heeft (gooi de deur maar dicht en je weet het)Voor de rest volgens mij rampzalige kwaliteit in verhouding tot andere Volvo's (roest, electriciteit)

S40/V40 type1.
Van buiten een mooi ontwerp. Vooral de laatste modeljaren (waarom niet meteen al zo'n ruige bumper er onder en van die mooie heldere koplampen e.d?) Maar eveneens een minder degelijk gevoel zoals alle Volvo's uit Born genieten. En waarom staat dat gekke stuur als een pannekoek voor je neus op een rare positie? Zowieso de hele zitpositie is twijfelachtig te noemen.

Ik kan het niet laten te happen. 8) 8) Ik voel mij niet echt aangesproken maar ik moet toch even wat kwijt.

Inderdaad ben ik het met je eens dat de 480 marketingtechnisch niet echt een succes was, vergeet daarbij echter niet dat ie ook voor de amerikaanse markt bestemd was en dat dat niet door is gegaan. Daar is echter later niet over doorgedacht bij de verdere introductie.

En ook dat de eerste types elektraproblemen hadden.
Dat laatste is echter na 1992 geheel en al verdwenen. Ik heb bij mijn 95-er nog nooit elektraproblemen gehad (en velen met mij). En ik heb echt minder last van roest dan een 240-er als ik alles even rustig nalees. Dus dat zijn echt vooroordelen.
Verder mag je erover denken zoals je zelf wilt. Dat is je eigen smaak. (Gelukkig maar.)

Daarnaast vraag ik mij af of je wel eens in een phaseII V40 hebt gezeten.
Ik ben namelijk nogal gevoelig qua rugproblemen maar ik zit perfect in een V40. (En beter als in een 240, hoewel de stoel daarvan goed is) En qua degelijkheid, maar dat is mijn eigen ervaring. Ook het dichtslaan van de deur van een V40 geeft een kluisgevoel. (dit in tegenstelling tot de 400 serie.)

Maar goed, we hebben het over klassiekers, wanneer is je VOLVO een klassieker.

Mijn mening is dat zodra het iets aparts is of begint te worden en het ontwerp ouder is dan 10 tot 15 jaar dat het die status kan krijgen.

Ik persoonlijk heb geen warm gevoel bij mijn V40 (dat is en blijft het apparaat dat ik nodig heb voor mijn werk) maar wel bij de 480.
Ook die 200 serie heeft iets. Vandaar dat ik mij hier ook laat horen.
Zelfs de 700 serie maar daar heb ik toch iets minder mee.

Oh ja, en ook de moderne VOLVO-s hebben nogal wat problemen, met name elektronica, lees het VOLVO-forum maar.
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480
#66
480rider schreef:En ook dat de eerste types elektraproblemen hadden.
Dat laatste is echter na 1992 geheel en al verdwenen.

klopt, ze zijn flink beter na 1992, maar alles daarvoor is een ramp.

480rider schreef:En ik heb echt minder last van roest dan een 240-er als ik alles even rustig nalees. Dus dat zijn echt vooroordelen.

Dat ligt er al aan. Als je bekijkt dat de 240's die roestproblemen hebben meestal nog niet de verzinkte carosserie hebben die later wel gebruikelijk was dan is dat logisch. De 480 die jij bezit zal wellicht wel al verzinkt zijn. En de meeste 240's die roestproblemen hebben zijn stukken ouder en hebben al meer meegemaakt. Ik wil de 480's nog wel eens zien over x aantal jaar, ook de 'versere' exemplaren.

480rider schreef:Verder mag je erover denken zoals je zelf wilt. Dat is je eigen smaak. (Gelukkig maar.)


En desondanks, dat zei ik al eerder, vind ik de 480 een markant model.

480rider schreef:Daarnaast vraag ik mij af of je wel eens in een phaseII V40 hebt gezeten.
Ik ben namelijk nogal gevoelig qua rugproblemen maar ik zit perfect in een V40. (En beter als in een 240, hoewel de stoel daarvan goed is)

Ja ik heb in zowel de phaseI als de phaseII van de S40V40 gereden. En inderdaad, de stoel zit perfect (zo uit de 850 gehaald) Maar de zit t.o.v. het stuurwiel maar ook de pedalen alsmede de in- en uitstap zijn matig (kijk uit voor je hoofd en je knie) OK, een 240 is ook niet 'je-van-het' qua ergonomie maar ik vind het persoonlijk prettiger. Ik heb meerdere malen mijn knie tot bloedens toe bezeerd aan het dashboard van een S40 bij het in- en uitstappen.. En dan ben ik nog niet eens zo heel lang met 1 meter 83.


480rider schreef:En qua degelijkheid, maar dat is mijn eigen ervaring. Ook het dichtslaan van de deur van een V40 geeft een kluisgevoel. (dit in tegenstelling tot de 400 serie.)

OK, het is beter dan een 400, dat ben ik met je eens. Maar doe maar eens een 240 danwel een 850 portier dicht naast een S/V40. Hij haalt het net niet.

480rider schreef:Mijn mening is dat zodra het iets aparts is of begint te worden en het ontwerp ouder is dan 10 tot 15 jaar dat het die status kan krijgen.

OK, maar puur om de leeftijd vind ik te kort door de bocht? Ik vond de C70 eerste versie bij zijn intro al een beauty en ik weet zeker dat deze auto de 780 achterna gaat als zijnde iets speciaals. Voor mij persoonlijk is heeft het te maken met ?n de leeftijd, maar vooral de algemene maatschappelijke status/acceptatie van een ontwerp gekoppeld aan de tijdsgeest van dat moment met een hele grote emotionele factor. Misschien is die laatste nog wel de belangrijkste.

480rider schreef:Oh ja, en ook de moderne VOLVO-s hebben nogal wat problemen, met name elektronica, lees het VOLVO-forum maar.

Welke moderne auto heeft dit niet. Volgens mij barsten de huidige auto's over het algemeen van deze problemen. Electronica in zijn algemeenheid is zo snel in z'n ontwikkeling dat het niet goed doorontwikkeld is ben ik van mening. Dus; hoe meer electronica en hoe meer de electronica voor zijn rekenening neemt, des te groter de problemen, maar ook des te vaker treden problemen op.

maar eh...480rider...een 480 is en blijft speciaal. 8) Zonder twijfel! Ik had er ooit ook bijna een gekocht. Niet gedaan, spijt van gehad achteraf.

En ik zag gisteren nog dat er een 480ES (bouwjaar geen idee) bij een garage te koop staat, die daar dus al meer dan 3 jaar staat. Dat weet ik zeker. Hij vraagt er 2950 voor, dat staat op de voorruit. Ik ben toch benieuwd waarom die wagen daar al zo lang staat.

Maarja...ik heb geen plek/tijd/geld en als ik er een zou willen, dan iig een GT met volvo motor, of een turbo model. groen/zilver two tone uit een van de laatste reeksen. ;-)
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
#67
Bij De l'Est in Vlaardingen staat er een van 1987 voor 950 euro. Ja ik zeg het maar even, het kan mij verder niet schelen.

Rob

[Afbeelding: DCP_3025.JPG]
#68
TheSaint77 schreef:En dan ben ik nog niet eens zo heel lang met 1 meter 83

Dan ben je zelfs tamelijk klein... Ik pas met mijn 2 meter 4 maar net in de 240 en ik hoop dat het met de volgende - die van mij heeft nog een groot stuur - beter gaat...
#69
heb vandaag een ge?mporteerde 780 Bertone Turbo gezien, met rechtervoorschade, 2 liter Turboblok, 260.000 km, schitterend schone motor+motorruimte, blauw leer, vette velgen( alleen in het wit Sad ) weet niet wat ie moet kosten, maar WAUW!!!, al wil ik toch liever een 245 Tic!!

maar deze Bertone trek ik wel, qua 7-serie dan Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
#70
Nog even off topic Saint.
Ik moet wel gebruik maken van de stoelhoogteverstelling en de stuurwiel verstelling om goed te zitten in de V40. (1,87 en geen problemen met in en uitstappen)

Nu weer On Topic over klassiekers.
Die 480 ziet er zo op het fotootje niet slecht uit. Maar geen interesse meer. Ik ben al voorzien.

En een 780 is de enige 700 die mij echt kan bekoren. Helaas ging de koop niet door omdat de verkoper van de dealer mij niet verder tegemoet wilde komen.
olvo For Life, Vanaf de Jakob tot de 480


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo importeren uit zweden Walter_Defender 2 88 13 April 2024, 22:42
Laatste bericht: Walter_Defender
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 242 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 529 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 1.603 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 2.897 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 1.940 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 1.848 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.284 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 7.702 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Waarde 1976 Volvo 244GL Ohrtmann 14 8.018 7 February 2021, 13:54
Laatste bericht: Ohrtmann

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)