Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ojee!
#1
Sinds vanochtend heb ik een nare tik in mijn knikkerbak, blikkerig en metaalachtig. Ik kan 'm nog niet thuisbrengen, is denk ik geen klep. Daarvoor tikt 't te langzaam. Denk zelf aan water of brandstofpomp, soms verdwijnt het zomaar om even erna weer terug te komen. Als de motor goed warm is komt het minder voor. Ben er niet zo blij mee, morgen maar eens naar mijn maatje de autosleutelaar, kijken of die wat kan vinden. Als iemand hier me op een idee kan brengen, graag. Scheelt misschien een hoop gezoek.

En o ja, lang leven het mooie weer!
Met mijn 2 maanden d6 ervaring heb ik vandaag voor het eerst met de raampjes open gereden..... ;D
Dat geluid ! (zonder die tik dan) Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
Ben nog nooit zo blij geweest met een auto.... Deze blijft.



Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#2
Dat klinkt als de vacuumpomp die tikt.

Ga die maar eens checken Wink
Antwoord
#3
t'kan ook zijn dat er een verstuiver open blijft staan.
het geluid dat je dan hoort is alsof er met een stalen hamer op je zuiger wordt geslagen.

als de tik er is kan je stuk voor stuk je brandstofleidingen even iets oplossen op de verstuiver.
de verstuiver die open blijft staan meldt zich doordat de tik verdwijnt op moment van opendraaien v.d. leiding (1/4 slag is voldoende).
als er bovendien dan brandstof uit komt soppen met luchtbellen heb je reden te meer om aan te nemen dat die verstuiver open blijft staan, er komt dan compressiedruk door je vertuiver naar boven.

oplossing is vaak een nieuwe verstuiver, schoonmaken kan wel maar dan moet je wel weten wat je doet.
wat nog wel eens vergeten wordt is te kijken waar de oorzaak ligt;
een br.st. inspuitpomp die te ver versleten is geeft slijpsel mee naar de verstuiver toe, dit kan de naald blokkeren in de stand "open".

hoe weet ik of de pomp versleten is?
draai de stopmagneet maar eens uit de pomp (eerst omgeving zeer goed reinigen) en kijk of er metaaldelen aan je magneet hangen of direkt onder de magneet in de pomp liggen, dit is een indikatie van pompslijtage.
mocht dat het geval zijn zit er meestal niet veel anders op dan revisie/vervanging pomp en verstuiver(s).

nogmaals werk schoon want anders maak je meer kapot dan dat je repareerd , in het dieselforum heb ik nog wat getikt over vervangen van verstuivers en andere wetenswaardigheden.

succes

succes
Antwoord
#4
volvo200liefhebber schreef:Dat klinkt als de vacuumpomp die tikt.

Ga die maar eens checken Wink

Klopt helemaal! Bedankt, dat scheelde zoeken. Pomp is versleten, stiftje blijft hangen-> tiktik. Ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe. Iemand nog een idee waar ik die goedkoop ??? weg kan kapen?




Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#5
240diesel schreef:t'kan ook zijn dat er een verstuiver open blijft staan.
het geluid dat je dan hoort is alsof er met een stalen hamer op je zuiger wordt geslagen.

als de tik er is kan je stuk voor stuk je brandstofleidingen even iets oplossen op de verstuiver.
de verstuiver die open blijft staan meldt zich doordat de tik verdwijnt op moment van opendraaien v.d. leiding (1/4 slag is voldoende).
als er bovendien dan brandstof uit komt soppen met luchtbellen heb je reden te meer om aan te nemen dat die verstuiver open blijft staan, er komt dan compressiedruk door je vertuiver naar boven.

oplossing is vaak een nieuwe verstuiver, schoonmaken kan wel maar dan moet je wel weten wat je doet.
wat nog wel eens vergeten wordt is te kijken waar de oorzaak ligt;
een br.st. inspuitpomp die te ver versleten is geeft slijpsel mee naar de verstuiver toe, dit kan de naald blokkeren in de stand "open".

hoe weet ik of de pomp versleten is?
draai de stopmagneet maar eens uit de pomp (eerst omgeving zeer goed reinigen) en kijk of er metaaldelen aan je magneet hangen of direkt onder de magneet in de pomp liggen, dit is een indikatie van pompslijtage.
mocht dat het geval zijn zit er meestal niet veel anders op dan revisie/vervanging pomp en verstuiver(s).

nogmaals werk schoon want anders maak je meer kapot dan dat je repareerd , in het dieselforum heb ik nog wat getikt over vervangen van verstuivers en andere wetenswaardigheden.

succes

succes

BEDANKT VOOR DE UITGEBREIDE TIP! is zowieso handig om te weten dit Wink
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)