Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
v8 kan het? wettelijk
#1
Hallo,
Het lijkt me echt geweldig om in een volvo een grotere motor te bouwen. Geen gerommel met turbo's etc, maar gewoon een grotere motor. (There's no substitute for cubic inches...)

Technisch kan het want in amerika doen ze geloof volgens mij niet anders met al die v8 conversies etc. Maar wettelijk?

Is er iemand die het in Nederland gedaan heeft en daar nu mee rond rijd?
Op zich moet het volgens mij kunnen want ik heb wel gehoord van mensen die een kit car bouwen (een cobra). Dit gebeurt dan op basis van een oud onderstel van een andere auto waar dan een polyester kap a la cobra op geplakt wordt en een dikke v8 ingehangen wordt. Of zijn deze puur voor de show en gebruik op prive terrein?
Antwoord
#2
Ja dat kan.
De Cobra's hebben vaak toch een eigen merk-typegoedkeuring, of een auto-specifieke goedkeuring.
Andere optie is dat die kitcars eerst een niet-Nederlands EU kenteken krijgen. Dan is de RDW bij invoer verplicht het kenteken te honoreren (voorwaarde is wel dat de ombouw/nieuwbouw op het originele kenteken vermeld staat).

Als je een nette ombouw doet, voorzien van goede documentatie (oa sterkte constructie en evt. rem aanpassingen), kun je een auto-specifieke keuring aanvragen bij de RDW. Dan wordt ie getest in Lelystad. En dat zou in principe geen echte problemen mogen opleveren. Maar ja, bij de RDW weet je het nooit zeker.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#3
En anders via de SVA in de UK; het mekka van de 'zelfbouw-projecten'...
Antwoord
#4
ernest schreef:Hallo,
Het lijkt me echt geweldig om in een volvo een grotere motor te bouwen. Geen gerommel met turbo's etc, maar gewoon een grotere motor. (There's no substitute for cubic inches...)

Ben je nu je B230K alweer zat? 8)
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Big Grin
Nee, nee ik ben erg tevreden.
Ik heb nu een degelijke auto voor dagelijks gebruik. Ik ben er trouwens gisteren mee op en neer naar Tilburg gereden! Het rijd echt goed. De stuurbekrachtiging zit er nu ook in.

Ik wil wel in de toekomst een echt race monster gaan bouwen. Het lijkt me echt gaaf om een 4l motor ofzo in een volvo te bouwen.
Antwoord
#6
enigst nadeel van zo'n V8 is het gewicht

alles komt op je vooras en de achterkant is al zo licht.

je kan beter een dikke turb erin plaatsen.

die zijn veel lichter dus bent sneller opgang bij bijv. stoplicht

en je remt makkelijker want die xtra massa hoef je ook niet te stoppen.

tis maar een idee

wel tof trouwens een V8 inbouwen.
Antwoord
#7
kaasie schreef:enigst nadeel van zo'n V8 is het gewicht

alles komt op je vooras en de achterkant is al zo licht.

je kan beter een dikke turb erin plaatsen.

die zijn veel lichter dus bent sneller opgang bij bijv. stoplicht

en je remt makkelijker want die xtra massa hoef je ook niet te stoppen.

tis maar een idee

wel tof trouwens een V8 inbouwen.

mee eens!
Er zijn 3 manieren om snel te gaan met een volvo, een gewone motor met dikke turbo (tot 300 pk redelijk makkelijk, voorzover tunen makkelijk is, tot 500-600 pk mogelijk als je echt gek bent), een gewone V8 erin zetten, of een V8 met turbo.... 8)
Ik weet op turbobricks iemand die heeft een 245 met een V8, met een hele dikke turbo (Garret T71).. dik 500 pk op de achterwielen!!!!!!! met standaard achteras en differentieel (wel met een esab sperdifferentieel :wink: )
die is op zich wel snel....

ik ben zelf erg voor een gewoon volvo blok met turbo. Vooral vanwege de het gewicht.. en om het een beetje bij het zelfde merk te houden Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
daarnaast zijn volvo motoren toch echt haast onverwoestbaar.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
Vond nog een leuk stukje over een 142 met 'n V8

http://www.rpiv8.com/projects-pic-gallery2.htm
Antwoord
#10
Of -> http://cgi.ebay.com/ebaymotors/How-to-pu...0065QQrdZ1


http://www.jagsthatrun.com/Pages/Parts_V...Mount.html
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)