Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
weet iemand waar die eerste versnelling voor dient?
#1
;D

Wat zou het mooi zijn elke versnelling 20% hoger te krijgen.....
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#2
Trekhaak, heuvels, dikke schoonmoeders. 8)
Antwoord
#3
20 % hoger is ook mijn wens........
ben nu bezig om een 3.07:1 overbrenging te gaan realiseren in de achteras,dat maakt voor mij alle versnellingen 20% hoger als het ware.
Antwoord
#4
iets hogere banden helpt ook een stuk!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#5
Beetje laat, maar goed,

Ticcie zegt: iets hogere banden helpt ook. Maar zijn die er dan? Welke maat praat je dan over?

Leon.
Antwoord
#6
Dat ligt er maar net aan welke banden je nu hebt.

banden hebben de volgende codering; breedte-hoogte-velgmaat
De banden 195-65R15 hebben breedte 195 (volgens mij in mm) hoogte 65 (65% van de breedte) en horen op een velg van 15" (diameter in inch).

Qua hoogte kun je best een tikkie groter nemen, die stappen gaan niet zo hard. Als je bijvoorbeeld een 185-65R14 hebt kan je ook 185-70R14 nemen.

Omdat de absolute hoogte een verhoudingsgetal is van de breedte is het even puzzelen als je niet alleen de hoogte van de band, maar ook de breedte wil veranderen. Hiervoor heb je speciale calculators. Deze vind ik het fijnst:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Vervolgens kan je de door jou bedachte ideale banden maat kijken of ze leverbaar zijn;
http://autobandenmarkt.nl/

In het engels wordt het een en ander nog veel uitgebreider uitgelegd als je zou willen:
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
Antwoord
#7
Ik Rol schreef:;D

Wat zou het mooi zijn elke versnelling 20% hoger te krijgen.....

ik ben van bandenmaat verandert:

Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference
165/80-15 132mm 322mm 645mm 2026mm 494 0.0%
205/60-16 123mm 326mm 652mm 2050mm 488 1.1%

hierdoor "leeft" de 1e versnelling (M46) iets meer, er zijn bakken die daadwerkelijk een wat langere 1 hebben. Zo heb ik een M40 uit een E model, maar dan nog.

Afgelopen weekend heb ik in de "bergen" kunnen merken dat je ver in 1 moet doortrekken om fatsoenlijk in 2 verder te kunnen. En er zit vermogen zat in om langer te kunnen hebben.

Wat zou er mogelijk zijn om tandwielen (secundair en primair) te kunnen aanpassen..? Mijn iets hogere band met een "lange" M46 zou ik wel iets vinden (hoe vindt je die bak..) maar dan nog zit je met dat stomme gat tussen 1 en 2.

Als de weg iets af loopt of je rolt net zet ik um in 2 en dat gaat prima, dan komt ie goed van z'n plek. Die 1 lijkt wel een overblijfsel uit het B16 tijdperk..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  inrijden en eerste beurt bij 1000/ 2000 KM koelman 1 5.747 12 July 2012, 18:25
Laatste bericht: eerstkoffie
  eerste start booyerallee 5 6.603 7 April 2012, 14:54
Laatste bericht: aRjen.T
  Filmpje 244 uit 81 die voor 't eerst weer aan slaat. Pluk 4 5.823 20 November 2011, 19:45
Laatste bericht: eerstkoffie
  Adresje voor kleppenstellen? Pluk 2 3.471 1 April 2011, 08:28
Laatste bericht: Pluk
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 10.859 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  Goede smering van de brandstofpomp, hoe zorg je daar voor? mvgeffen 10 12.497 23 April 2010, 12:56
Laatste bericht: mvgeffen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)