Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[240-1983] brake failure na gangbaar maken voorremmen
#1
Vandaag de voorremmen gangbaar gemaakt;
Met een tang, wrikijzer, remmenreiniger en tientallen keren remmen-, open wrikken, lijken de remmen nu weer gangbaar.

Er zijn geen nippels losgeweest en de zuigers zijn niet volledig uit de remcilinder geweest. Wel is met gangbaar maken enkele keren 2x een rempedaalslag gemaakt. Dit om het zuigertje lekker ver naar buiten te krijgen om te reinigen.

Hij remt nu weer goed en de remmen komen ook los.

Nu treedt echter het volgende probleem op:
brake failure tijdens het remmen. Het lampje gaat weer uit bij loslaten rempedaal.

Ik heb mogelijk de anti trilveertjes "verkeerd om"gemonteerd, zodat ze bij dunne remblokjes juist niet de schijf kunnen raken.
De remblokkken zijn nog dik genoeg (ca. 5mm).
Er is voldoende remvloeistof in het reservoir.

Rara wat kan het waarschuwingslampje brake failure veroorzaken?

Toch geen remdrukverdelertje ofzo, hoop ik?
Antwoord
#2
Heb je wel dezelfde pedaaldruk op de remmen als voorheen?
Wel vreemd dat het remlampje gaat branden als er geen lucht in het systeem is kunnen komen.
Antwoord
#3
Echt hard is de remdruk nooit geweest. Net alsof bij blijvend drukken je pedaal nog iets verder zakt.

Vreemde is dat vanavond het lampje uitgegaan is (was direct aan bij starten en ging uit na een paar keer remmen) en nu een paar km. uitgebleven is.
Hopelijk blijft het uit en was het een kwestie van "inlopen" ofzo.

Blokjes zijn niet vervangen, ondanks dat ik ze gisteren flink opgerookt had omdat ze bleven hangen. >Sad
Ook de blokjes opschuren, is er vandaag niet van gekomen.
Antwoord
#4
Lampje geeft drukverschil tussen beide circuits aan. Mijn 240 knipperde ook hinderlijk met z'n Brake failure lampje in den beginne (na vreselijk vastzittende remmen aan alle kanten) en toen had ik er een soort verklaring voor bedacht. Maar die ben ik nu vergeten en het lampje gaat ook niet meer onverwacht aan. Het brandt nu trouw tot de eerste keer remmen.

Moraal: gaat vanzelf over. Doe een stevige remtest voor de zekerheid. En kijk niet vreemd op als het remsysteem nog een keertje gaat opspelen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Het lampje blijft uit, maar de rem linksvoor bleef weer vastzitten.

Nogmaals geprobeerd gangbaar te krijgen en nu valt het volgende op.

Ik probeer een zo groot mogelijke slag van het zuigertje te krijgen door aan een zijde het originele blokje te laten zitten en aan de andere zijde een blokje met weinig/geen voering te plaatsen om te voorkomen dat het zuigertje er volledig uitschiet.

De bovenste-buitenste zuiger gaat veel zwaarder terug dan de onderste-buitenste zuiger als 1 remblokje (binnenzijde) gemonteerd blijft.
Wordt bovenste-binnen zuiger teruggeknepen met een tang of bandenlichter dan kan je door inknijpen bovenste-buiten opeens wel makkelijk de bovenste-buitenste inknijpen en komt bovenste-binnen naar buiten. De zuigers zelf lijken dus gangbaar, maar de remvloeistof lijkt bij inknijpen niet goed weg te kunnen.


Beetje lastige omschrijving maar ik vraag mij nu af:
Is het circuit van de bovenste remcilinders identiek aan het circuit van de onderste remcilinders of zit er verschil in de hoofdremcilinder waardoor de cilinders terugduwen lastiger gaat? Moet ik hiervoor het pedaal soms iets of juist volledig induwen? ???
Antwoord
#6
Ik zou de klauw toch even helemaal van de auto afhalen en eens grondig schoonmaken, (perslucht is er handig). Dan weet je zeker dat alles goed en schoon is en dan ik het vuil er daadwerkelijk uit. Kost hooguit een busje remvloeistof en levert je een hoop veiligheid op. (waarschijnlijk zie je een verrot iets wat je moet vervangen en dat kost je dan wel weer wat €, maar goed...).

Het verschil wat je noemt kan trouwens ook worden veroorzaakt door een slechte remleiding/slang.
Antwoord
#7
Allereerst, ontlucht alle remmen nog eens goed.

Als het rempedaal niet echt hard is,dan is er en vermoeden dat de hoofdremcilinder niet lekker is,het kan ook het verdeelblok bij de vooras zijn die niet goed functioneert.
Antwoord
#8
MartjeB schreef:Beetje lastige omschrijving maar ik vraag mij nu af:
Is het circuit van de bovenste remcilinders identiek aan het circuit van de onderste remcilinders of zit er verschil in de hoofdremcilinder waardoor de cilinders terugduwen lastiger gaat? Moet ik hiervoor het pedaal soms iets of juist volledig induwen? ???

Het circuit van de onderste en bovenste zuiger is gescheiden neem ik aan afgaand op de volgorde van ontluchten volgens Haynes.

Als je kaal remblokje of een plaatje ter dikte van een versleten remblokje tussen klauw en remschijf plaatst kun je het pedaal tot aan het eind intrappen,althans dat is zoals ik het doe.
Antwoord
#9
+1 voor de remslang. Maar ik zou de remtoestand zo lang mogelijk dicht laten, ivm vastgeroeste leidingwartels en het lastige ontluchten naderhand.

Verder zijn beide circuits gelijk, anders zouden je voorste remblokjes allemaal scheef afslijten. Aansluiting achterop de hoofdremcil bedient onderste zuigers voor en de hele RA. Voorste aansluiting bedient bovenste zuigers voor en hele LA.
Theoretisch zouden dus de bovenste zuigers vóór zwaarder teruggaan als de onderste, omdat je dan de hele inhoud vd hrc naar achteren duwt (met de onderste zuigers druk je alleen tegen de achterste helft vd hrc). Maar de hrc heeft een zgn. "stepped bore", voorste deel is smaller dan het achterste. Het effect zal wel zijn dat verschillen tussen boven en onder opgeheven worden tijdens het remmen.
Misschien dat de verschillen wel voelbaar zijn als je de blokjes terugduwt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
De remslang kan tgv slijtage / inwendige zwelling als een soort terugslagklep gaan werken?
Dus veel remdruk nodig om de vloeistof erdoor te persen en daarna dus onmogelijk dat de rem nog uit zichzelf loskomt?

Hij staat nu namelijk weer vast!


Stel dat ik alleen de slang van het bovenste circuit vervang.

Is het dan mogelijk om alleen op die betreffende remklauw te ontluchten of moet achter en rechtsvoor dan ook?
Misschien met de bezemsteel het pedaal half indrukken?


Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Plug'n'brake? Grey240Polar 1 1.444 14 November 2020, 19:38
Laatste bericht: Marc1970
  Brake failure - soms wel soms niet simplicity 3 4.810 15 January 2015, 14:15
Laatste bericht: Marc1970
  Voorremmen vast na een paar kilometer Kwekkel 24 16.296 8 April 2012, 00:12
Laatste bericht: oudevolvo
  Remmen maken lawaai na 2 weken stil te hebben gestaan...?! joopvandenbergh1 3 3.794 19 March 2012, 17:38
Laatste bericht: joopvandenbergh1
  Brake Failure! Lampje blijft branden gpasmit 1 2.931 9 February 2012, 15:06
Laatste bericht: gpasmit
  Lampje voor remsysteem / brake failure staat aan SaddieN 9 8.032 15 July 2011, 14:13
Laatste bericht: Marc1970
  Big brake sets Hilgert 7 5.626 7 February 2011, 13:33
Laatste bericht: Jambon
  APK afkeur? brake failure lamp en roest op schijf MartjeB 32 19.147 17 November 2010, 17:39
Laatste bericht: MartjeB
  welke achter rem heeft mijn 240 DL 1983? Girling of Ate? MartjeB 16 10.000 14 February 2009, 16:54
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)