Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke olie?
#1
Hee dieselaars

Welke olie kan ik nou het beste gebruiken voor mijn knikkerbak? Ik hoor tegenstrijdige berichten hierover. Filter ligt klaar om vervangen te worden, ga dit na 2000 km herhalen. De olie die er nu inzit ( en al 3000 km niet zakt ;D) is wel erg zwart.
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#2
Ik Rol schreef:Hee dieselaars

De olie die er nu inzit ( en al 3000 km niet zakt ;D) is wel erg zwart.

Is bij een diesel na verversen weer spoedig pikzwart vrees ik Wink
Antwoord
#3
Volgens deze meneer, is olie vervangen helemaal niet meer nodig, en hoe zwarter de olie hoe beter.

Oliemiljonair: olie verversen onnodig!
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Rob schreef:Volgens deze meneer, is olie vervangen helemaal niet meer nodig, en hoe zwarter de olie hoe beter.

Oliemiljonair: olie verversen onnodig!


Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

Als je regelmatig olie ververst heb je die peilstok van Henk natuurlijk niet nodig dus welke waarde moet je aan zijn woorden hechten? Wink temeer daar hij eerder rijk is geworden met het verkopen van motorolie >Sad (wat hij nu ineens weggegooid geld vind).


Ik wil mijn geld terug Henk, NU !

Antwoord
#5
Ik heb (vlak voordat ik naar Zweden vertrok) de olie ververst, wat er voorheen in zat weet ik niet. Maar nu heb ik er Millers XFE 10w40 volsynthetische olie erin zitten, en dat scheelt veel. Enorm veel: de koude start is stukken beter (nog minder rook Tongue ) en de wagen lijkt meer vermogen te hebben maar loopt vooral een stuk soepeler. Bijkomend voordeel van de Millers olie: je mag 'm 2x zo lang erin laten zitten (dus niet om de 7500km verversen, maar om de 15.000). Niet dat ik dat ga doen overigens, en Millers raadt gewoon het normale onderhoudsinterval aan maar je mag het dubbel zo lang laten zitten.

Aanrader dus! Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#6
BartWillem schreef:Ik heb (vlak voordat ik naar Zweden vertrok) de olie ververst, wat er voorheen in zat weet ik niet. Maar nu heb ik er Millers XFE 10w40 volsynthetische olie erin zitten, en dat scheelt veel. Enorm veel: de koude start is stukken beter (nog minder rook Tongue ) en de wagen lijkt meer vermogen te hebben maar loopt vooral een stuk soepeler. Bijkomend voordeel van de Millers olie: je mag 'm 2x zo lang erin laten zitten (dus niet om de 7500km verversen, maar om de 15.000). Niet dat ik dat ga doen overigens, en Millers raadt gewoon het normale onderhoudsinterval aan maar je mag het dubbel zo lang laten zitten.

Aanrader dus! Smile

Bedankt voor de tip!
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.
Antwoord
#7
Even dit oude topic weer wat nieuw leven in blazen:

Volgens de specificaties van de D24 motor moet er olie in met de volgende certificering (API NORM):
-SE/CC
-SE/CD
-SF/CD
Maar deze specificaties zijn eigenlijk verouderd. En daartoe niet al te best verkrijgbaar.
Met een Sae norm van 10W40 zit je in Nederland altijd goed. 15W50 of 20W50 word aangeraden als je veel in de bergen rijdt, en je olie dus vaak warmer wordt dan normaal.

De olie vervangen door een Volsyntheet zonder dat je weet wat er voorin in zat is niet altijd verstandig. Minerale olie laat namelijk altijd een beschermend laagje achter op metalen delen. Een Volsyntheet heeft weer een sterk reinigende werking die dit laagje weg haalt. De schilfers die ontstaan kunnen verstoppingen veroorzaken in olie kanalen. Als je wilt overschakelen op Volsynthetische olie is het verstandig om zeker te weten dat er een halfsyntheet in heeft gezeten. Dan kan de overschakeling geen kwaad.

Mijn ervaring is dat een hoog olie verbruik ook vaak wordt veroorzaakt door dat er verkeerde olie in het blok zit. Kunnen meer mensen hun type olie laten weten?
Antwoord
#8
5W30 volsyntheet, eens per jaar (5000KM/jr.) wisselen met filter.
Da's dun!
Ja klopt, ik heb hydraulische klepstoters (D24TIC)die soms problemen geven, toevoeging van ATF olie gaf vaak wel soelaas toen ik nog 10W40 er in had (half-syntheet) maar de dunnere 5W30 geeft minder problemen.
Helaas zorgt de dunnere olie wel voor een lagere oliedruk, 1 bar bij 1000 rpm, 2 bij 2000, 3 bij 3000, ik kan dus de toeren aflezen van m'n oliedrukmeter ;D (bij bedrijfswarme motor, gereviseerde motor met inmiddels zo'n 20.000KM na revisie)

Met de 10W40 had ik toch haast wel een half bar meer druk over het hele gebied.
Antwoord
#9
Ik heb 15w40 gekocht , SL/CF de specificatie die Volvo (onder andere) opgeeft.
10 liter voor 16 euro.
Vol mineraal.
Antwoord
#10
heel goed antoon,die moet er ook in
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Question Normale olie temperatuur D24TIC koening 3 5.328 8 April 2017, 06:51
Laatste bericht: Dirk342
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 10.859 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  welke motorolie in een D24 ???? mvgeffen 13 11.423 16 March 2010, 21:06
Laatste bericht: JMJ
  extra meters in een 240 diesel, welke zenders? superD 1 3.036 14 February 2010, 19:20
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)