Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn eerste (Update 16-01-11)
#1
Eerst maar even voorstellen: Mijn naam is Martin, kom uit Dordrecht (alweer 1...?) en sinds zo'n 3,5 jaar eigenaar van een 245GL uit '88. Dat ik zo lang gewacht heb met aanmelden bij dit forum, komt simpelweg omdat ik pas sinds kort van jullie bestaan afweet. Shame on me.....
Omdat ik vanwege "hobby"-werkzaamheden regelmatig een errug volle auto heb, was de aanschaf van deze Volvo uiteindelijk niet te vermijden. De vorige was een Peugeot 405 Break, die ik, na jaarlijks zo'n €350,- aftikken om hem door de APK te krijgen, gewoon naar de sloop heb gebracht. ("Wat mankeert er aan die auto?" "Ik ben sneller klaar als je me vraagt wat er NIET aan mankeert.....") Absoluut onbetrouwbaar.

Helaas geen pic's van na de aanschaf. Ga er maar van uit dat hij volledig standaard was (behalve de Kwik Flut-uitlaat). Omdat ik zo langzamerhand weet dat er toch redelijk wat mensen hier hun Volvootje origineel houden, zal de aanblik onderaan deze post voor hun als vloeken overkomen, maar ik heb daar eerlijk gezegd iets minder mee.
Wat is er ondertussen aan verbouwd:

- Na een schoonmaakbeurt van de lampen (mos verwijderen) bleken de oranje en andere kleuren van zowel de lampglazen voor (richtinaanwijzers) als achter niet zo gehecht aan elkaar. Met andere woorden: ze vielen letterlijk uit elkaar. Nieuw aanschaffen leek me, met oog op herhaling, de beste optie. Het oranje is weggebleven, ik heb nu volledig wit voor en rood-wit achter.

- Vanwege de beladen kilometers zijn de lekgeraakte schokdempers achter (Origineel Volvo) vervangen. Er zit nu Monroe Ride-Levelers op. Gek genoeg lijken ze als twee druppels water op de originele.........

- De gebruikelijke servicevervangingen: Bougies (met 4 kathodes), filters, rotor en verdeler, enz. Resultaat was dat het verbruik van een magere 1:8 naar 1:10 is gegaan. Moet m.i. beter kunnen, maar er zijn nog geen kleppen gesteld (heb er ook al bijna 20.000 mee gereden in die 3.5 jaar......)

- Na 8(!) lekke banden in 3 jaar was ik er flink klaar mee: er moesten andere wielen op. Met Oud en Nieuw stond hij weer eens met een platte band voor de deur. De garagevriend hier in de buurt zou er wel een binnenband voor bestellen, want de velgen waren te rot om ze tubeless nog luchtdicht te krijgen. Na 3 weken was er alleen nog niets gebeurd. Wat bleek: Vanwege de belachelijke hoogte van die banden (185 90-R14) was er geen binnenband voor dat ding te krijgen. In het verleden bleken ze er dus ook binnenbanden voor max. 60 hoog in te hebben gestopt, en dat maakte de vele lekke banden ineens verklaarbaar: Het vult niet voldoende uit, waardoor ze letterlijk in de buitenband lagen te wringen. Gelukje: Supervelg in Drunen stond op Marktplaats met een set ATS-velgen met tweedehand Continentals erom: 205 55 R16, ET20. Die zijn het dus ook geworden.

- Mijn binnenwielkasten zijn een beetje misvormd door ouderdom/slechte montage/aftermarket spul. Hoe dan ook, in bochten en op drempels liep mijn nieuwe aanwinst flink aan in de wielkasten. Deze zijn deels gedemonteerd en "opgespannen" (Nieuw gaatje in het kunststof, optrekken en vastschroeven) maar ik had er nog geen vertrouwen in dat het beladen goed zou komen. Nu zitten er dus ook HD-veren onder (Volvo-klassiekers.nl, Dries Bakkenes). En zowaar: hij staat nu ook erg knap op z'n wielen. De achterkant is een cm of 3 omhoog gekomen, waardoor die nu ietsje hoger staat dan voor. En ik vind het geweldig staan. Ik heb alleen vanmiddag mijn veerschotels onder nog even vervangen, want die waren zo rot, dat ik er niet eens de straat mee uit durfde te rijden..... Ik kwam er zodoende overigens ook achter, dat er achter helemaal geen stabilisator onder zit....?

Toekomst:
Ik blijf er voorlopig nog wel in rijden. Wat ik in de aanhef niet had vermeld, is dat ik de auto puur kocht vanwege zijn beschikbare ruimte, en het voor de rest een onogelijk ding vond, wat ook nog eens reed als een zwabber op ijs. Ik denk er nu wel anders over. De rij-eigenschappen zijn door de veranderingen aan het onderstel aanzienlijk verbeterd, maar kunnen altijd beter. Daarnaast kijk ik nu heel anders tegen de auto aan: Hij smoelt nu erg goed, blijkt super betrouwbaar (OK, 1 keer mis, maar met een dooie accu start niet ÃÃn auto....) en is nu al 3 keer zonder kosten door de APK gegaan. Da's humor: 20 jaar oud, binnen zetten, koffie drinken, APK afrekenen en weer pleite voor een jaar. Daarnaast is de motor (B230K, 269.000 km) in topconditie. Geen olie- en koelvloeistofverbruik, en zó beresterk. Ik verbaas me nog steeds als ik van achter een vrachtwagen kom en in z'n 5 van 85 naar 120 ga. Dat gaat hem nog steeds heel makkelijk af.

Wat ik dus nog ga doen is:
- Remmen (Nieuwe schijven, slangen, klauwen reviseren en evt. de HRC)
- Stabilisator(s) (Heb nog niet gekeken of er voor ook 1 ontbreekt)
- Koetswerk. Bodem voor de bestuurdersstoel is door (voorruit?), de dorpels voor de achterwielen vallen er spontaan in stukken uit, achterkant smokkelbak is doorgerot (ook mijn kabel voor de trekhaak ging erg makkelijk naar binnen...... Big Grin)

Optisch heb ik geen plannen, ik ben niet van de spoilers en bodykits. Het gaat mij om het rijcomfort en de betrouwbaarheid. Maar dat zit voorlopig wel snor..... Wink

Enne: het onderwerp, natuurlijk!
[Afbeelding: hpim0005.jpg]
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#2
Mooi verhaal en dito wagen.
Er zit zo te lezen wel wat werk aan te komen, hopelijk heeft de auto voor die tijd je hart gewonnen. Wink
Antwoord
#3
Hallo Martin,
Ondanks de redelijke 240 populatie in Dordt, zijn er nog niet zo heel veel forumleden, dus welkom hier.
Op de foto ziet hij er prachtig uit :o, maar je verhaal geeft nog aardig wat werk aan. :'(
Heb je een eigen ruimte om te sleutelen of doe je het net als ik op de stoep? 8)
Er komt, zodra de zon weer een beetje gaat schijnen wel weer een Volvolvo fotoshoot, want we willen wel wat meer van je aanwinst zien dan die ene foto. ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#4
@ DopdeDouwer: Euforie is niet mijn ding. Daarom in gewoon Nederlands: Dat zit wel goed. Had ik mijn oorspronkelijke mening aangehouden, dan had ik me niet eens aangemeld, hier. De "Volvo for life"-leus zou dus eigenlijk op de achterklep gespoten moeten worden Big Grin Ik denk niet dat ik nog eens aan een ander merk moet denken.

@ Zwarte Flirt: Dank. De foto is idd complimenteus, maar het is evengoed een knappe auto om te zien. (Van dichterbij ben ik overigens ook niet meer om aan te zien..... 8) ) Binnenkort weer eens ouderwets aan de slag met poetsdoek en was. De lak is nog in een staat waarbij menig autoliefhebber zijn lippen aflikt. En ja: Dat gebeurt gewoon op de stoep. Na die beurt durf ik de confrontatie wel aan ;D
De enige zichtbare rottigheid is de achterklep, maar omdat dat ding gewoon functioneert en er nog geen stukken afvallen, moet ik prioriteiten stellen. En de veiligheid heeft altijd voorrang.

Mocht iemand overigens nog een briljante suggestie hebben om de kunststof strips langs de onderzijde weer zwart te krijgen zónder dat er meteen een spuitbus zwarte verf tegenaan moet (beetje onnatuurlijk), dan hou ik me aanbevolen. Je ziet het niet op de foto, maar ze zijn redelijk grijs aan het worden. (Past wel bij het baasje.........)
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#5
Dat plastic kan je eens insmeren met wat olie, met standaard motorolie uit het smeerpotje liet ik vroeger mijn fiets al glimmen als een .... in de ....

Maar een intussen algemeen bekend statement op fora is het behandelen van plastic onderdelen met (gekookte) lijnolie.
Antwoord
#6
(Gekookte) lijnolie, inderdaad, maar Autoglym (bumpercleaner) is ook heel goed spul. Wat prijziger, maar wel kwalitatief en je doet nog behoorlijk lang met een flacon.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#7
***Martin voelt zich nu behoorlijk dom****

Ondanks dat ik gisteren pas de eerste post heb geplaatst zwerf ik hier al een paar weken rond. Ik had dit dus kunnen weten (behalve de motorolietruc, die is me nieuw). Bedankt voor jullie reacties, ik hoop jullie binnenkort het resultaat te kunnen laten zien. (Aankomend weekend eerst een weekendje weg met de zaak, daarna een weekend mooi weer).
Gelukkig twee dealers voor Autoglym in Dordrecht, dus dat zal de eerste optie worden. Niet alleen de kunststof polish, want ik heb meer goede dingen gelezen over dat spul.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#8
Over de stabilisatorstang: Volvo heeft die onder de latere estates niet meer gemonteerd. Omdat het in combinatie met de stijvere estateveren te veel overstuur zou geven. Volgens Volvo natuurlijk.

Toen ze er nog wel op zaten was de dikte 19 voor en 15 achter voor gewone estates, en 23 voor en 19 achter voor Turbo en GLT's.

Laat eens horen hoe je stabilisatorstang bevalt.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:Laat eens horen hoe je stabilisatorstang bevalt.
Ik ben van geen naar 1 stabilisatorstang gegaan. Merkbaar beter, ook met alle PUrubbers. Ik wil wel van de HDveren achter terug naar normale...want ook bijna zonder lucht heb ik een stevige achterkant die door diepe kuilen iets gaat stuiteren.
[img][/img]
Antwoord
#10
Nog een tip: Als je de rubber en kunststof delen mooi wil hebben en houden: Pak een föhn en maak het een klein beetje warm. Pas op want het mag natuurlijk niet te warm worden! Op dat moment wordt het kunststof wat warm en openen de poriën zich. Spul erop wrijven en laten drogen. Je zult zien dat het langer mooi blijft.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn witte 240 Bostel 10 600 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 137 28.708 18 March 2018, 12:43
Laatste bericht: ruuds70
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 277 81.416 9 January 2018, 18:37
Laatste bericht: koert4
  ik en mijn 244 koert4 74 16.498 2 December 2017, 15:27
Laatste bericht: jos245
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 330 83.860 1 November 2017, 14:40
Laatste bericht: Arjan.
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 3.748 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 5.854 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  Een eerste auto: Done the right way. '81 Volvo 244 GL Yezzz 23 7.098 26 January 2017, 12:28
Laatste bericht: Yellow240
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 880 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind
  Mijn Volvo 340 met een B204GT/FT Dgirard 20 3.834 20 January 2017, 09:55
Laatste bericht: Dgirard

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)