Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn eerste (Update 16-01-11)
#11
Ffies updaten:
Omdat het de laatste paar weekenden lekker sleutelweer is geweest (of minstens 1 dag van het weekend) heb ik er nu toch al 3 gespendeerd aan het opknappen.
Als eerste de remmen aangepakt. Achter alleen schoongemaakt en de blokken gangbaar gemaakt (Aangekoekt vuil en vet eraf, daarna schoon (koper)vet en het spul weer in elkaar). Doe ik jaarlijks en meestal voor de winter maar dat was er even niet van gekomen. Voor grondiger gedaan: Nieuwe schijven en blokken. Hij remde voor niet naar mijn zin en de schijven waren uitgehold, wat rare scherpe randen aan de buitenkant maakte. Links bleken de binnenste zuigers zo vast als een huis te zitten, dus dit gangbaar gemaakt. Bij het terugduwen van de zuigers hoorde ik een vreemd pruttelgeluid, dus zat er lucht achter de zuiger...... Die is nu ontlucht maar de klauwen zijn aan revisie toe. Die revisiesets heb ik liggen, maar eerst een EezyBleed bestellen (http://www.gereedschapland.nl, een account aanmaken en bestellen maar. Kost, dacht ik, €36,00, €32,75 dus dat is goedkoper dan laten doen...) Moet het uiteindelijk in m'n uppie doen dus da's dan wel handig. Luchtvrij is het nog niet, pedaal wil niet hard worden, maar hij remt APK-waardig en geladen (ong. 250 kg) krijg ik de wielen tot blokkeren, dus dat moet nog maar even.

Mijn stoelen staan in de woonkamer. Leuke aanvulling op het meubilair, maar ze vallen steeds om....... Beide stoelen zijn kaal gemaakt, bekleding in de wasmachine (koud wassen!!!) en dat ziet er al een stuk beter uit. Losgeschoten veren van de bestuurderstoel weer vastgezet (wat een takkeklus is dat) en na montage ongeveer 10 km gereden. Nu kan die veer weer opnieuw vastgezet worden. @&#$%@!!
Zie onderstaand plaatje:
[Afbeelding: hpim0009.jpg]
In de staaldraad die van boven naar beneden komt en deels omwikkeld is met papier, zit een knik. Die knik moet voorkomen dat de veer er van af schuift. Dat gaat goed na montage, maar als de stoel wordt gebruikt, draait die draad waardoor de veer er weer vanaf knalt (de knik wees naar buiten, het omgebogen gedeelte dus naar binnen. Nu is'tie dus 180 gr. gedraaid)). Nu zag ik op een site (sorry, weet niet meer welke) dat de veer dus bóven het horizontale staaldraadje (degene die op de knik in de dikke staaldraad zit) moet worden gehangen. Zo zat hij ook, maar daar is de veer met het dunne draadje van de dikke draad afgegleden en vond ik dus een los draadje onder de stoel. Nu dus maar een manier zoeken om de dikke draad te sealen zodat hij niet meer draait.

Autoglym aangeschaft. Vond de kosten redelijk: €18,50 voor een fles Bumpercare en een fles Super Resin Polish. Meteen een hoopvolle gedachte overboord: Die strips onderaan de deuren worden nooit meer zwart. Het is blijkbaar grijs en daar kan zelfs Autoglym niets aan veranderen. Ze zijn wel donkerder geworden, maar zwart...... Toch nog eens proberen met de truc van Saint (Bedankt!!). Misschien nog een tint donkerder
De polish gekocht omdat er een dikke waas over de lak ligt. Verklaarbaar: Ik was in de wasstraat. Ik zet hem daar nooit in de was, omdat die laag voor laag opbouwt bij elke wasbeurt en er bij de volgende echt niet meer vanaf gewassen wordt. Die laag wordt dus steeds dikker en als dat eraf moet, dan sta je minstens 2x je auto met de hand in de was te zetten. 1x is echt niet genoeg om die smurrie eraf te krijgen. Helaas is ook dat spul wat ze aan het einde op je auto spuiten om makkelijker het water eraf te blazen, net zulk tuig. Helaas krijgt de polish dit er net zo moeilijk vanaf, dus ook dit wordt 2x poetsen.

Bij Eric Vermeer een overgebleven stabilisatorstang (achter, 15 mm) opgehaald (Nogmaals bedankt, Eric!!). Dat eerst maar eens proberen voordat ik er dikker onder koop. Leeg is hij achter stijf zat (kan echt formidabele bochten trekken nu ;D) maar geladen is hij nog niet echt van zijn waggelgedrag af. Dat zal waarschijnlijk wel veranderen. Stang is ontroest en staat nu in de Mills Rust roestomzetter. Overigens staat hij rondom op 205-55-R16 banden, dus overstuur kan het nog niet winnen van kleefkracht Big Grin Verder is het een 20 jaar oude Volvo zonder turbo, en zo moet'ie ook gereden worden. Ik zal dus niet snel z'n grenzen opzoeken.

Het verhaal is weer veel te lang geworden..... Bij schokkende veranderingen vul ik weer aan.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#12
hoe langer hoe beter Wink
volvo 244 turbo inter-cooler 1982 <br />volvo V70R AWD (M58)&nbsp; rica-chip 1998
Antwoord
#13
Die dikke staaldraad in de stoelzitting heb ik gewoon dubbel gevouwen, om de veer en de dwarsdraad heen.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#14
@Marc: Help me herinneren dat ik nooit ruzie met je krijg........ Wink Heb ik geprobeerd (dacht dat ik best kracht in mijn handen had) maar dat ding is sterker dan ik had verwacht. Eerlijk gezegd wil ik er ook niet teveel kracht op zetten. Ik ben bang dat'ie breekt. (Dat doet dat spul, ook de draad van mijn lendesteun was spontaan gehalveerd. Nu gewoon verzinkt staaldraad in gezet)
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#15
Yeah right, ik ben natuurlijk ongelofelijk sterk, maar voor dat ijzerdraad heb ik een hele handige waterpomptang. Het breekt niet want het is geen veerstaal zoals die andere dunnere draadjes.
Volvo 240 1989 Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Ik heb mijn best gedaan: Verder dan haaks krijg ik hem niet (zonder schade aan de rest van de stoel) Ik kom er slecht bij, moet met de tang tussen het frame van de stoel door, waardoor ik geen slag kan maken. Dat lukt waarschijnlijk beter als ik de bekleding er (weer) vanaf haal, maar ik ben blij dat die er weer op zit.
Ik kan de dikke staaldraad nu wel borgen aan de veer. (die de laatste opspanpoging tenauwernood overleefd heeft. 1 winding is een stuk ruimer geworden.......)
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#17
Ffies updaten: Staaldraad omgezet (haaks) en vastgezet met good old ty-wraps. Drupje 10-sec. lijm om te voorkomen dat ze wegschuiven, en ik verwacht geen problemen meer. heb ik in ieder geval een stoel om zaterdag m'n geld terug te halen bij de kwik-fit-vriendjes.
Heb ik al vermeld, maar het verhaal: Waar KwikFit nog goed voor is (dacht ik) is uitbalanceren van m'n wielen. Schraapijzertje erdoor om het plaklood en de klemloodjes te verwijderen en opnieuw uitbalanceren. Daarna naar Scandcar gereden om m'n bestelling op te halen. In een stuiterende auto.......
Afgelopen weekend terug gegaan om het opnieuw te laten doen, zegt die beroepssjacherijn dat hij geen balanceren doet, omdat er te weinig profiel op m'n banden zit. Op mijn vraag waarom zijn collega daar dan wel aan begint en me zo €56,00 uit mijn zak klopt, kon hij geen antwoord geven en dat ik dat maar aan zijn collega moest vragen. Dan niet, geld terug en banden halen bij een ander. (Profiel is 3mm rondom, is in mijn optiek te mager dus andere bandjes geen twijfelgeval)
Overigens is het plaklood achter de spaken verdwenen en niet terug gekomen. Snap de toeslag voor LM-velgen dus niet helemaal.
Hoe dan ook, wel een geweldige zit, nu. Waarom ik zolang gewacht heb op het opknappen van mijn stoelen begrijp ik zelf nog niet.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#18
Nog een detail: Ik las pasgeleden een post van iemand die een los stekkertje onder zijn bijrijdersstoel had hangen. Er werd toen geantwoord dat dat best eens van de stoelverwarming kon zijn. Ik hoopte daar eigenlijk ook op. Aaangezien ik bijna altijd alleen in de auto zit, wilde ik me die toe-eigenen. Jammer.....
Het bleek een schakelaar te zijn die moet detecteren of er iemand op de stoel zit t.b.v. de gordelwaarschuwing. Aangezien die toch niet is aangesloten is die vervallen. Geen losse stekkers in de auto.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#19
Nogal een off-day vandaag. Goed begonnen, maar de afsluiter.....
Gisteren de stoelen terug gezet. Veerprobleem zo opgelost:
[Afbeelding: hpim0010.jpg]
Dit in de volle zon (eindelijk....) en zo er achter komen dat de bekleding van de voorstoelen er weer lekker fris uitziet en dat ik zo'n wasbeurt eigenlijk ook op de achterbank moet uitvoeren, wil ik de kleuren weer gelijktrekken. En dan de deurpanelen....... Ik zie mezelf die echt nog niet kaalmaken, zodat ik die ook kan wassen. Ook begonnen met in de was zetten, maar daar is het eigenlijk nog te koud voor. De was wil niet lekker drogen, waardoor uitwrijven meer op nasmeren lijkt. Nu dus een glimmende motorkap waarbij de rechterhelft een mooie diepblauwe glans heeft, en de linkerhelft daar op achterblijft. Is net een tint lichter. *Het werd met de minuut kouder, dus daar ging het mis.)

Remmen ontlucht vandaag. Gaat nu een stuk beter. Meteen maar even doorgetrapt. zodat vrijwel de volledige remolie vervangen is. Moet naar achter nog doen, maar dat koppel ik aan de montage van de stabilisatorstang van Eric. Daar brak een boutje van af, zodat ik eerst langs de dealer moet. Is een apart geval met een platte kop en een vierkant deel daaronder zodat hij bij montage niet meedraait.
Mijn deursluiters (die kunststof stiften die boven uit je deurpaneel steken) braken bij mij spontaan af. Daar hoefde ik ze niet voor aan te raken, gewoon met de sleutel de deur open draaien en de bovenste helft door de auto zien vliegen. Daar moest dus wat anders voor komen. 3 Weken geleden bij Volvo-Klassiekers.nl in Moergestel geweest voor o.a. de schijven en die stiften meteen mee willen nemen. Da's jammer, alleen voor de Amazon en die zijn langer en nog boller. Dat wilde ik niet, dus meteen bij European Tuning langs geweest om daar de aluminium versie te halen voor de 850. Die zouden ook op de 240 passen. Marc had ze in het zwart alleen met R-logo, maar da's niets dat een zwarte stift niet op kan lossen. Vlekkeloos passen doen ze dus niet. De ring die in het deurpaneel hoort heeft een grotere diameter en dus moet het gat geruimd worden. Is staal, dus de Dremel erin. (De diameter van de stiften is ook groter, dus passen ze niet door de originele ringen) Daarna de draadeinden waar de stiften op geschroefd moeten worden ingekort, anders steken de stiften met de onderkant boven de ringen uit. Nou heb ik (nog) geen centrale deurvergrendeling, dus ze moesten boven het paneel uit blijven steken. Het resultaat:
[Afbeelding: hpim0015.jpg]
En op slot:
[Afbeelding: hpim0016.jpg]

Komt de CDV, dan kort ik de draadeinden nog wat verder in, zodat ze op slot gelijk met de ringen komen te liggen. Wel fraai......
Maar toen......
Ik heb vrijwel nooit mijn deuren aan de rechterkant open. De auto is gekocht als pakezel en daar wordt hij het meest voor gebruikt. Omdat de panelen van alle deuren af moesten kwam ik wat dingetjes tegen die m'n humeur redelijk naar beneden haalde >Sad
Dorpel rechts voor...
[Afbeelding: hpim0012.jpg]
En rechts achter...
[Afbeelding: hpim0011.jpg]
Links achter gek genoeg niets.... maar dat komt omdat het water daar blijkbaar in de deur blijft staan...
[Afbeelding: hpim0013.jpg]
Links voor al in de roestomzetter gezet, maar blijkbaar niet goed genoeg schoongemaakt.
[Afbeelding: hpim0014.jpg]

En zo breng ik waarschijnlijk mijn zomervakantie op de stoep door :-X Ik had de dorpels onder voor de wielkasten al op het programma staan maar dat programma is nu fors uitgebreid. Overigens had ik de deurpanelen al teruggezet voordat ik op het lumineuze idee kwam foto's te maken dus de onderkant van de deuren zijn niet vereeuwigd. Neem maar van mij aan dat het me verbaast dat de deurrubbers er niet spontaan vanaf vallen.....
Wordt waarschijnlijk vervolgd....
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#20
Ik kan die miniaturen niet echt goed zien; zijn heeele kleine roestplekjes zo Wink .
Maar lijkt zo op het oog mee te vallen, met roestomvormer en wat verf kom je een heel eind. Ik gok dat je niet met je lasapparaat op de stoep hoeft te gaan staan van de zomer.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn witte 240 Bostel 5 199 3 July 2018, 22:17
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 137 27.545 18 March 2018, 12:43
Laatste bericht: ruuds70
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 277 78.620 9 January 2018, 18:37
Laatste bericht: koert4
  ik en mijn 244 koert4 74 15.628 2 December 2017, 15:27
Laatste bericht: jos245
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 330 81.251 1 November 2017, 14:40
Laatste bericht: Arjan.
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 3.550 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 5.426 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  Een eerste auto: Done the right way. '81 Volvo 244 GL Yezzz 23 6.695 26 January 2017, 12:28
Laatste bericht: Yellow240
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 838 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind
  Mijn Volvo 340 met een B204GT/FT Dgirard 20 3.467 20 January 2017, 09:55
Laatste bericht: Dgirard

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)