Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veel witte rook bij het koud starten.
#1
Ik heb even een vraagje in verband met men diesel. Bij het koud starten produceert hij nogal veel witte rook. Hij draait ook niet zoals het hoort. Ik moet een paar keer goed gas geven en dan draait hij op normale toeren. Eenmaal hij even gedraait heeft is er weinig of geen rook meer te bespeuren. Ook bij het starten met warme motor geen probleem. Ik heb alle 6 de gloeikaarsen al vervangen dus daar kan het niet echt meer aan liggen.

Iemand een idee of advies over dit probleem. Ik hoor het graag.

Groeten uit Belgie.

142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#2
op een volle tank diesel 1 liter benzine doet wonderen als het koud is Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#3
witte rook duidt in z'n algemeenheid vaak op koelvloeistof-lekkage naar de cilinders toe / lekke koppakking.
houd je koelvloeistofpeil eens goed in de gaten zakt het peil regelmatig?
gooit de auto er koelvloeistof uit?
heeft de witte rook een bepaalde specifieke geur die niets met dieselrook te maken heeft maar eerder bijvoorbeeld zoetige lucht?
dat kunnen allemaal indicaties zijn voor lekke koppakking.

omdat een lekke koppakking niet de meest opbeurende boodschap is voor de maandag nog even wat verdere mogelijkheden;

kijk even voor je start of de koudestart-vervroeger aangetroken staat.
deze zit naast de pomp en is een soort potje dat in serie staat met de koelwaterslangen.
(door de koelwater-temperatuurstijging wordt de wasthermostaat langer en zal de vervroeging teruglopen en het verhoogd toerental dalen tot normaal stationair)

daarnaast kan een onregelmatig tot uiterst beroerd lopen worden veroorzaakt door lucht in de brandstofpomp.
die lucht kan in de pomp komen doordat het asje van de pomp speling heeft en lucht toelaat in de pomp.
dat is herkenbaar aan lekkage van brandstof bij normaal lopende motor, het asje zal wat brandstof zweten of zelfs wat druppelen.
omdat de pomp zelf-ontluchtend is zal de motor na verloop van tijd weer normaal lopen.
de pomp heeft orgineel een doorzichtige leiding van het filter naar de pomp en je kan dan uitstekend zien of er luchtbellen meekomen bij de (koude) start (laat een ander even starten zodat je zelf goed de leiding kunt bekijken) een zaklampje kan nuttig zijn als de leiding wat gematteerd is door ouderdom.

zet eens een spanningsmeter op de gloeikaarsen en kijk of deze voldoende spanning krijgen en HOUDEN bij de start en enkele seconden bij lopende motor.

succes,laat maar eens horen hoe genoemde zaken er voor staan dan kunnen we verder denken over oorzaken.
Antwoord
#4
240diesel schreef:witte rook duidt in z'n algemeenheid vaak op koelvloeistof-lekkage naar de cilinders toe / lekke koppakking.
houd je koelvloeistofpeil eens goed in de gaten zakt het peil regelmatig?
gooit de auto er koelvloeistof uit?
heeft de witte rook een bepaalde specifieke geur die niets met dieselrook te maken heeft maar eerder bijvoorbeeld zoetige lucht?
dat kunnen allemaal indicaties zijn voor lekke koppakking.

omdat een lekke koppakking niet de meest opbeurende boodschap is voor de maandag nog even wat verdere mogelijkheden;

kijk even voor je start of de koudestart-vervroeger aangetroken staat.
deze zit naast de pomp en is een soort potje dat in serie staat met de koelwaterslangen.
(door de koelwater-temperatuurstijging wordt de wasthermostaat langer en zal de vervroeging teruglopen en het verhoogd toerental dalen tot normaal stationair)

daarnaast kan een onregelmatig tot uiterst beroerd lopen worden veroorzaakt door lucht in de brandstofpomp.
die lucht kan in de pomp komen doordat het asje van de pomp speling heeft en lucht toelaat in de pomp.
dat is herkenbaar aan lekkage van brandstof bij normaal lopende motor, het asje zal wat brandstof zweten of zelfs wat druppelen.
omdat de pomp zelf-ontluchtend is zal de motor na verloop van tijd weer normaal lopen.
de pomp heeft orgineel een doorzichtige leiding van het filter naar de pomp en je kan dan uitstekend zien of er luchtbellen meekomen bij de (koude) start (laat een ander even starten zodat je zelf goed de leiding kunt bekijken) een zaklampje kan nuttig zijn als de leiding wat gematteerd is door ouderdom.

zet eens een spanningsmeter op de gloeikaarsen en kijk of deze voldoende spanning krijgen en HOUDEN bij de start en enkele seconden bij lopende motor.

succes,laat maar eens horen hoe genoemde zaken er voor staan dan kunnen we verder denken over oorzaken.

Bedankt al voor de reacties. Ben al blij dat er oplossingen zijn. Smile

De koelvloeistof zakt niet voor zover ik weet. Ik heb er wel een beetje problemen mee gehad in het begin maar dat bleek te gaan om een defecte thermostaat en die is intussen al vervangen. De rook ruikt helemaal naar diesel. Dus ik denk niet dat het de koppaking is. Weet het natuurlijk niet zeker maar hoop echt van niet. Tongue

De koudestart-vervroeger ga ik eens naar kijken. Heb ik nog niet op gelet.

Ik denk eerder ook aan het derde dat je aangeeft. Alhoewel ik niet direct brandstofverlies aan de pomp merk denk ik dat er ergens lucht in zit. Aangezien hij beter draait als ik eens goed gas geef en rook dan ook verdwijnt. Ik ga dan ook eens kijken naar die leiding alhoewel ik niet weet of ik er nog iets zal door zien.

Ook de gloeikaarsen zal ik eens uitmeten. Zijn wel nieuwe maar als ze niet genoeg spanning krijgen lukt het idd ook niet.

In ieder geval al heel erg bedankt voor de info. Hoop dat ik het kan oplossen. Ik laat weten wat men ondervindingen zijn.

Groeten uit Belgie



142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#5
En als je nou 2 of 3 keer gloeit? Wellicht dat dit effect heeft,...

Suc 6 igg
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#6
Postma 245 GL schreef:En als je nou 2 of 3 keer gloeit? Wellicht dat dit effect heeft,...

Suc 6 igg

Dat maakt geen verschil. Heb ik al geprobeerd. De eerste minuten draait hij echt heel stug met veel rook. Tenzij ik een paar keer goed gas geef. Dan draait hij beter en verdwijnt de rook.

Toch bedankt voor de tip.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#7
op het gebied van lucht in de brandstof heb ik al eens wat getikt;

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3174.0

de motor loopt zeer beroerd als er lucht in de pomp komt via bijvoorbeeld het asje van de gasrol.
het zou inderdaad overeen kunnen stemmen met je klacht, hoewel ik de witte rook dan niet helemaal kan plaatsen.

als noodoplossing heb ik een jaar lang rondgereden met een elektrische brandstofpomp paralel aan de brandstofpomp.
de pomp kreeg spanning van de gloeibougies en je hoorde de lucht gewoon uit de brandstofinspuitpomp persen tijdens het voorgloeien.
uiteindelijk toch het asje maar opnieuw verpakt en de elektrische pomp weer weggehaald.
Antwoord
#8
Hoi ik had hetzelfde probleem ook alle bougies vervangen en bijna een nieuwe wasthermostaat aangeschaft.
Alleen hoorde ik van een monteur dat die vwlt dat ook hadden .
Het is alleen een kwestie van je brandstofpompriem uit laten klokken.
de meeste beunhazen zetten alleen een wit merktekentje erop en vervangen hem op het oog.
maar dit komt heel nauwkeurig je zult zien dat hij gelijk aanvliegt smorgens zonder rook.
Antwoord
#9
Klinkt interessant. Ga ik me even over informeren.

Heel erg bedankt voor de info.

Groeten
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Starten bij -10 tot -20 Gandalf 12 9.573 23 April 2010, 10:59
Laatste bericht: Jambon
  Moeilijk starten en stationair afslaan (Diesel) Paul070 11 7.366 7 May 2009, 20:04
Laatste bericht: kkettenis

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)