Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
overboostklep
#1
In de Turbo zit achter je rempedaal een groene overboostklep die aangesloten zit met een vacuumslang: bij ongeveer 0,9 bar (niet exact altijd gelijk weet ik uit ervaring) komt ie in werking en zorgt ie voor een 'fuelcut' door de brandstofpomp uit te schakelen. Heeft even geduurd voordat we erachter kwamen dat dat het euvel was en nu heb ik m voorlopig afgesloten, aangezien ik de turbodruk standaard op 0,9 wil hebben.

Maar ik vind het wel een veilig idee om zoiets ertussen te houden: stel dat je drukdoos oid kapot gaat, dan is er iig nog een noodingreep die ervoor zorgt dat je je motor niet opblaast. Is zo'n klepje ook als instelbare variant te koop?? Op deze zit aan 1 kant een soort lijm die ik eraf zou kunnen halen en wellicht dat je m dan kan afstellen, maar wellicht ook niet. En ik denk dat in de aftermarket vast wel zo'n ding is te krijgen? Hoe heeft ie officieel??

Ik heb even zitten zoeken op google en kwam zowaar weer hier op volvolvo uit in een post van JW240 die vertelde dat Saab een verstelbare variant gebruikt. Artikelnr? Model waarin ie is gebruikt?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#2
je hebt nog een origineel intercooler drukschakelaar(overboost switch (P/N 1346952) maar ga even uitzoeken bij welke druk deze uitschakeld
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#3
Je kan ook een industrieele versie toepassen.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.kilbyenterprises.com/images/49J59a.jpg&imgrefurl=http://www.kilbyenterprises.com/pressure-switch.htm&usg=__5ck3pga_BdjXOC38rCx6UyqTpo8=&h=389&w=452&sz=19&hl=nl&start=27&tbnid=fwUEqh2BEvJ13M:&tbnh=109&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Dpressure%2Bswitch%2Badjustable%26start%3D20%26gbv%3D2%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26sa%3DN


Kan je ook nog een "dode band" (of differentiaal )instellen.
Dus bijv. bij 1 bar uitschakelen en bij 0.8 bar inschakelen.De dode band is dan 0,2 bar.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
inderdaad, bepaalde saabs hebben een verstelbare. Ik ga eens nazoeken welke. Zelf heb ik laatst in een Saab 9000 het APC systeem gedeeltelijk uitgebouwd en daar zat er al geen meer in volgens mij.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
ik heb het nog even bij volvo onderzocht je hebt 3 types:

1= voor de b21et 1317075 deze schakeld bij 0.9bar
2= voor de b21ft zonder intercooler 1317076 deze schakeld bij 0.7bar
3= voor de b21ft met intercooler 1346952 deze schakled bij 1.05bar

nummer 3 zou een oplossing kunnen zijn maar kost €106.-ex btw als hij nog te leveren is

dus zal wel iets niet origineels moeten worden
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#6
jammer dat deze E106 kost, was een mooie oplossing geweest! Maar de prijs slaat nergens op.

Die industriele ziet er ook wel ok uit, maar ik vraag me af of die hetzelfde werkt (ik neem aan dat 1 of 2 draden gewoon niet doorverbonden worden bij een te hoge druk in de originele variant).

Zal ook eens navragen bij onze afdeling techniek of die dingen vroeger ook in een vw of audi werden gebruikt.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#7
ja vindt het zelf ook veel te duur de normale b21et variant kost de helft iets van 55 euro

maar ik heb er ook geen problemen mee
hoever komt nu jouw turbometertje de mijne tegen rood maar nog wel in het geel
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#8
Electronic Boost Controller ? Big Grin
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#9
of je nou mechanisch of electronisch de turbodruk regelt, vlgs mij is het altijd goed om zo'n noodklep te monteren en hopen dat ie nooit hoeft te werken.

kan verder niet veel info vinden op internet: wordt dit wel veel toegepast? Of alleen maar op oudere auto's zonder electronisch management en EBC achtige zaken?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#10
de klep zit ook op vroegere 7 serie turbo's. vanaf LH 2.4 (of iets eerder) zit het in het management.

740/940 diesels hebben ook een drukschakelaar, die gaat ergens bij 1 bar. Misschien bruikbaar.
Is de verzegeling van de originele stelschroef er toch niet af te krijgen? Dan afstellen op een wat hogere druk.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)