Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MegaSquirt Daily Driver 245 K-jet BI Lambda BI Fuel
#1
Het onderwerp MegaSquirt/LPG houd de gemoederen al een tijdje bezig op het forum en is leuk om te volgen. Ondertussen heb ik wat gefreubeld en in mijn 245 K-jettronic B21-E met lamda naregeling een dergelijk systeem gebouwd en in bedrijf gesteld.

Afgelopen zomer heb ik deze mooie 245DL kunnen kopen, het is een import uit Californie (nov. 2007) met katalysator en lambda naregeling op de K-jettronic dit in verband met de strenge en vroege emissie eisen in dit deel van de States. Het was bij de koop al meteen mijn bedoeling LPG in te bouwen en was mij niet bewust van de te verwachten problemen als er gebruik gemaakt wordt van een "traditioneel" LPG systeem met K-jet inlaat. De LPG boer om de hoek wilde wel inbouwen maar maakte de opmerking dat de garantie tot de deur zou zijn als het ging om backfires.

Het woord backfire heeft mij getriggert en de al gemaakte LPG afspraak doen annuleren.

Op het forum was al voldoende te vinden over het fenomeen "backfire" en andere problemen van LPG rijden en heb me redelijk ingelezen op het WWW. Nu rijdt ik al heel mijn (rijdend) leven op LPG, 20 jaar, en ben fan van dit spul, daar komt bij dat ik aardigheid heb in het zelf onderhouden van mijn volvo's (240GLE LPG G2 mengstukje) en dat bij elkaar heeft mij doen beslissen zelf een gehele LPG installatie in te gaan bouwen waarbij ik het belangrijk vind dat het K-jet systeem geheel in tact en werkend zou blijven, BI feul dus maar niet traditioneel.

De volgende stap was contact opnemen dhr. J. Bozma (jullie wel bekend) met de vraag of hij mij een complete inbouwset (van tank tot inspuitnippel) wilde leveren. Enige tijd later alles keurig aan de deur afgeleverd en de klus kon starten.

In het draatje van KdFI schrijft TheSaint77 het volgende;

Ik kan t voorgaande verhaal onderstrepen. Persoonlijk begon ik met NUL ervaring op injectie en motormanagement gebied. Maar nu ik er mee aan de slag ben geweest...echt heel interessant en leerzaam. Je weet tenminste wat er gebeurt en je kan er op acteren. Heel mooi en ja..inderdaad..lezen en meten is weten!!! Maar dan heb je ook wat.

Ik kan het iedereen met doorzettingsvermogen en gezond technisch verstand adviseren. Heb je twee linker handen en ga je al naar de dealer voor het verwisselen van je koplampje, dan zou ik er nog even over nadenken...Of je laat het doen. Maar maak dan wel duidelijke afspraken voor als er zich problemen/storingen voor doen na inbouw. Dat je iig geen scheve gezichten krijgt en op je neus staat te kijken in Zuid-Frankrijk.


Ik sluit mij hier helemaal bij aan behalve dan het laatste stukje over Frankrijk dan, hier gaat bij mij de schakelaar om op K-jet en zoeven met de airco aan lekker door, BI feul, Be Happy Wink

Gisteren examen wezen afleggen bij Jeroen Bozma ;D en we hebben de auto aan een functionele test onderworpen waarbij we de motor hebben opgestuwd naar toeren- hoogte en bijbehorende snelheid die ik van mijn leven nog niet heb durven vragen van een 240 (uberhaubt niet van een auto) Jeroen heeft nog na getuned en de puntjes op de I (njectie) gezet.

I'm happy! Big Grin

245DL 1980 USA
Antwoord
#2
Leuk!

Heb je bewust gekozen voor de MS en niet voor het KDFI systeem, of was dat er toen nog niet??

En heb je toevallig foto's genomen en zin om er een 'hoe sluit ik MS en LPG aan versie X' van te maken? Ik ben wel heel benieuwd nl.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#3
Dat klinkt allemaal heel goed.
Een paar foto's ter animatie en informatie van de motorruimte met details van verdamper/injektors zou leuk zijn. Hoor graag verbruikscijfers op LPG. Neem aan dat je bevestigt dat de volvo op LPG niet aan power inboet afgaande op de laatste alinea van je draadje.!Succes
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
KdFi = MegaSquirt ......


@ticcie; je moet er niet over lezen.... je moet het gewoon DOEN !! ;D
Antwoord
#5
Ticcie schreef:Leuk!

Heb je bewust gekozen voor de MS en niet voor het KDFI systeem, of was dat er toen nog niet??

En heb je toevallig foto's genomen en zin om er een 'hoe sluit ik MS en LPG aan versie X' van te maken? Ik ben wel heel benieuwd nl.

KDFI was toen net nog niet als keuze beschikbaar, altans niet bij BS Autotune en dus automatisch met MS aan de gang gegaan.

Wat betreft wat plaatjes, daar kan ik wel aan voldoen maar moet even uitvogelen hoe ik die geupload krijg.
245DL 1980 USA
Antwoord
#6
skidje schreef:Dat klinkt allemaal heel goed.
Een paar foto's ter animatie en informatie van de motorruimte met details van verdamper/injektors zou leuk zijn. Hoor graag verbruikscijfers op LPG. Neem aan dat je bevestigt dat de volvo op LPG niet aan power inboet afgaande op de laatste alinea van je draadje.!Succes

Het verbruik ligt met de huidige, niet te krappe afstelling, op 1/8,5 bij ~100kmh. De motor draait dan mooi rond en geeft zeker geen vermogensverlies t.o.v. op benzine rijden en ik meen dat het accelereren zelfs beter gaat. Het zou schraler kunnen denk ik maar ik houd de lucht/lpg verhouding mooi op 14,7/1 in de gehele toeren range. Het is fantastisch te zien dat die air/feul verhouding zo gemakkelijk is te handhaven wat je ook doet met de motor, de lamda breedband doet hier mooi zijn werk al zie je bij een juiste tune dat deze weinig hoeft te corrigeren.
245DL 1980 USA
Antwoord
#7
Is die 1:8,5 gebaseerd op een gemiddelde mix van 50% snelweg met normale snelheid van gemiddeld 100 en de rest op binnenwegen of is het een lange run geweest op de snelweg bij die snelheid?

Wordt de air-/fuel verhouding bij een waarde van 12 of lager een grote bedreiging voor de motor wanner LPG wordt gebruikt?. Geloof dat 12 de ondergrens is op Benzine!?

Klinkt nog altijd veelbelovend.

Plaatjes oploaden wordt hier en daar op deze site porima toegelicht. Best is om photobucket te gebruiken dan blijft iedereen gevrijwaard van rottige advert windows. Hier kun je gratis een account aanmaken en veel mapjes aanleggen voor meerdere hobbies. De rest wijst zich vanzelf.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
skidje schreef:Is die 1:8,5 gebaseerd op een gemiddelde mix van 50% snelweg met normale snelheid van gemiddeld 100 en de rest op binnenwegen of is het een lange run geweest op de snelweg bij die snelheid?

Wordt de air-/fuel verhouding bij een waarde van 12 of lager een grote bedreiging voor de motor wanner LPG wordt gebruikt?. Geloof dat 12 de ondergrens is op Benzine!?

Gemeten op een stuk provinciale weg (80 en 100 kmh) van 40 km lang met verschillende stoplichten (waarvoor ook gestopt)

Wat betreft de air/feul verhouding is de 14,7/1 de optimale standaard en veel genoemde verhouding voor LPG, ik weet niet waar de grenzen liggen wat een motor nog fijn vindt, als je googelt kan je hier wel interessante info over vinden maar voor mij is goed goed in dit geval en houd ik het allemaal netjes, Daily Driver tenslotte.
245DL 1980 USA
Antwoord
#9
Hier zit het allemaal in zeg maar Smile

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4WBXDMDH.jpg

Het tonen van plaatjes lukt dus. Hieronder een album link met de eerste foto's, zal van de gereed zijnde installatie foto's maken en publiceren.

<object width="360" height="269"><param name="movie" value="[url]http://www.mijnalbum.nl/Diashow-JYGES4RZ"></param><param[/url] name="wmode" value="#000000"></param><embed src="[url]http://www.mijnalbum.nl/Diashow-JYGES4RZ"[/url] type="application/x-shockwave-flash" wmode="#000000" width="360" height="269"></embed></object>
245DL 1980 USA
Antwoord
#10
Kijk hier anders even:

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...opic=110.0

[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lambda sonde speelt vals Volf 3 3.898 22 October 2017, 14:32
Laatste bericht: Volf
  lambda sonde xseto 0 1.881 21 January 2017, 12:05
Laatste bericht: xseto
  Bung lambda sonde Naciremus 1 2.142 20 December 2016, 17:41
Laatste bericht: asterix
  breedband Lambda sensor Prins 13 14.247 24 December 2015, 12:30
Laatste bericht: Dirk342
  Lambda probleem MtchNgo 27 19.428 7 August 2015, 07:21
Laatste bericht: dens245polar
  Electronische brandstofinjectie home-brew (MegaSquirt) LPG Bozzma 441 253.482 29 June 2015, 07:08
Laatste bericht: Laurens Zondag
  K-jet naar megasquirt Laurens Zondag 8 7.433 4 November 2013, 23:18
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Lambda sonde lamp + foutcode 1-3-1 Niels240 1 2.449 4 April 2013, 12:53
Laatste bericht: Rob
  Kdfi (megasquirt kloon) afstellen Volvo 142 B23 10 9.953 28 November 2012, 18:14
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  open lucht filter, problemen met lambda sonde - volvo 740 marco3591 3 3.740 12 July 2011, 17:55
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)