Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Helaas voor de 1e keer niet door de apk gekomen wegens "putcorrosie" op de voorste remleidingen. >
Het gaat hierbij om een '65-er Amazon (nog niet zoveel verstand van, maar volgens mij met enkel remsysteem).
Nu wil ik zelf de leidingen vervangen aan de voorzijde (stukje van 20cm van slang naar klauw), en daar had ik nog wat vragen over:
- Kan ik de slang dichtknijpen met bijv. een griptang, om te voorkomen dat het systeem leegloopt?
- Moet het hele systeem naderhand ontlucht worden, of kan alleen voor volstaan?
- Iemand een korte beschrijving over hoe te ontluchten? (meen ergens gelezen te hebben dat er 3 nippels op de remklauw zitten?
- Vergeet ik nog iets?
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Volgens mij ben je vaak ook een tweede persoon nodig die hierbij ff op het rempedaal moet drukken. Verder zijn er wel handige setjes
in de handel.
Vacuüm setje
Vels setje
Slang kun je dichtknijpen. Naderhand wel even ontluchten (zou ik doen). Er zal nooit veel lucht uitkomen, maar met zijn 2-en is het een makkelijk klusje.
Op die manier weet je zeker dat het goed en luchtvrij is!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Als je dan toch dat stukje moet vervangen ,knip dan de (stalen) leiding door.
Je kan dan met een ringsleutel werken ipv een steeksleutel om de wartels los te draaien.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Citaat:Je kan dan met een ringsleutel werken ipv een steeksleutel om de wartels los te draaien.
Daar hebben ze remleidingsleutels voor uitgevonden Edwin
@rob; De beste manier om de remslang te vervangen is door hem gewoon te vervangen ;D De remolie die eruit loopt bij het vervangen van de remslang is minimaal en ook geen probleem. Aangezien je vast geen dubbel systeem hebt zul je waarschijnlijk twee ontluchtingsnippels hebben. Het ontluchten gaat het snelste met twee man, de ene trappen en de andere ontluchten. Vergeet niet dat de nippel geen normale draad/steek is, het is iets van ?/8 (kan ik controleren als je wilt). Probeer het niet met een gewone sleutel want dat gaat fout (of je moet iets van 7,5mm hebben (dacht ik)). Als laatste, alleen de kant ontluchten waar je mee bezig bent is voldoende (wel het vloeistof niveau in de gaten houden van het reservoir natuurlijk!)
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:Je kan dan met een ringsleutel werken ipv een steeksleutel om de wartels los te draaien.
Daar hebben ze remleidingsleutels voor uitgevonden Edwin
I know , i know....
Maar ik ga er vanuit dat iemand die zo'n vraag stelt niet de beschikking heeft over dat soort gereedschap.
Vaak gaat het in deze volgorde (wat mij natuurlijk nooit is overkomen
)
-Met een metrisch setje steeksleutels de boel "rond"draaien ...
-daarna met kniptang / ijzerzaag/bacho het zaakje verder verpesten...
-en als laatste dan maar die speciale sleutels kopen...
En nu het moraliserende vingertje: koop eerst passend gereedschap
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Zo'n sleuteltje heb je ook van een b-merk voor niet heel veel geld. Goed zat als je het af en toe gebruikt.
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:En nu het moraliserende vingertje: koop eerst passend gereedschap
Ok, Ok.
Ik weet het, maar mijn Ama heeft de afgelopen 10 jaar nog geen onderhoud (nodig) gehad.
Ik zal wel even een 'EL-cheapo' Engels setje kopen (url=http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=334&productid=2726]Zoiets[/url]).
Onluchten?
- Slangetje op nippel en in potje met dot4 hangen
- Nippel beetje openen
- Rempedaal indrukken
- Nippel dicht
- Rempedaal op laten komen.
- Herhalen tot er geen luchtbellen meer het slangetje in de vloeistof komen
Zit ik zo goed?
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
- Slangetje op nippel en in potje met dot4 hangen (tot onder het oppervlak)
- Nippel beetje openen
- Rempedaal indrukken (niet helemaal tot de bodem ivm slijtage vd rubbertjes in de hoofdremcilinder)
- Rempedaal (langzaam) op laten komen.
- Herhalen tot er geen luchtbellen (en/of bruine remvl.st.) meer uit het slangetje in de vloeistof komen
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.236
Topics: 172
Lid sinds: Nov 2005
Thx voor de aanvulling, maar ik mis opeens de:
"- Nippel dicht" ???
Niet nodig tussen pedaal indrukken en op laten komen?