Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b27 geen smering / reparatie / ander blok???!!
#1
Hoi,

Ik heb inmiddels de tuimelaaras van mijn b27 blok verwijderd (na de bougies er uitgehaald te hebben en de koelvloeistof afgetapt te hebben) en er achter gekomen dat de nokkenas/tuimelaaras vanuit de motor niet gesmeerd worden. Nou weet ik dat dit vaker voor komt, maar hopelijk kan iemand mij hier over wat tips geven...

Zit het probleem vaak in lekke pakkingen, is dit te repareren? Of is het verstandiger om over te gaan op een ander blok? En zo ja, welk blok komt hier het beste voor in aanmerking?

Help.....?

Alvast bedankt voor jullie reactie....

-Willem-Jan
____________<br />volvo p1800s 1968<br />volvo 262c 1978 (under construction)<br />volvo amazone GT 1968
Antwoord
#2
Is nou juist dit niet HET probleem van de PVR blokken?? Het verstopt zitten van de oliekanaaltjes waardoor de smering niet juist verloopt met grote gevolgen van dien. Misschien een optie om de kanaaltjes op te boren???
264 RULES!!!!
Antwoord
#3
zat ik ook aan te denken. Opruimen van de kanalen. Klinkt logisch, maar ik zou niet weten of dat haalbaar is. Is er misschien een andere 260 freak hier die dat al eerder meegemaakt heeft?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#4
Citaat:Re: Infos zum B 28 E ?
VOLVO http://www.ALTER-SCHWEDE.de
Geschrieben von Ingo-960SE am 09. Oktober 2003 13:46:56:

Als Antwort auf: Infos zum B 28 E ? geschrieben von Kurt Cobain am 09. Oktober 2003 02:07:41:

Hallo!
Mein 262 C hat den B 28 E (mit B 27 E Einspritzung) drin (der nat?rlich nicht l?uft...), nun habe ich ein paar grunds?tzliche Fragen, damit ich ihm im Fr?hjahr zuleibe r?cken kann:
In welchen Punkten wurde er gegen?ber dem B 27 E verbessert? K?hlung, glaube ich, oder? Gibts auch Punkte, die verschlechtert wurden?
Ist er eher als problematischer oder problemloser einzustufen, als der 2,7 Liter? Welches ?l braucht er?
Ist er besonders empfindlich gegen?ber hohen Drehzahlen?
Gibts sonst noch Besonderheiten, die ich unbedingt wissen sollte?

Danke schon mal.
Gru?, Kurt Cobain

Hallo,
zur K?hlung kann ich nichts mit Bestimmtheit sagen, ver?ndert wurde aber die Z?ndfolge im Vergleich zum alten B27E.
Hohe Drahzahlen - die mag auch kein B27! Bei 3500rpm solltest Du aufh?ren. Au?erdem, was bis 3500rpm kommt reicht allemal zum gem?tlichen Cruisen und gelegentlichen ?berholen bis Tempo 110-120. Ein Problem stellen die Kipphebel dar. Durch hohe Drehzahlen, viele Kaltstarts und vorallem Treten nach dem Kaltstart verschlei?en sie sehr schnell oder brechen irgendwann einfach. Du h?rst es wenn er bei 3000-3500rpm pl?tzlich zu Tickern anf?ngt. Der Motor ist in Sachen Thermoik sowieso ein Problem. Er liefert zwar schnell warmes K?hlwasser, aber das ?l braucht doch seine Zeit (und wenn es die nicht bekommt, dann schmiert's die Kipphebel nicht ...), daf?r ?berhitzt er sehr gerne wenn er dann einmal warm ist (besorg' Dir am besten schonmal einen ?lk?hler und Elektrol?fter).

Die ?lfrage ist schwierig zu beantworten. Ich habe damals knallhart 5W50 nachgef?llt, irgendwann stand dann mal ein Wechsel an und er bekam die volle Ladung 5W50 ... ihm hat's gefallen. Andere B27/B28 wie z.B. der vom Ralph tropfen unten aus allen Dichtungen wenn sie 10W40 bekommen, wobei zu sagen ist, dass noch nicht gekl?rt ist, ob es evtl. an den verh?rteten 24 Jahre alten Dichtungen liegt. Wenn Du den Motor neu aufbauen willst, versuch' doch 5W40 (erstmal in kleinen Mengen, zum Aussp?len), wenn er mit 5W40 keinen ausreichenden ?ldruck erreicht, versuch' das vollsynthetische 10W60.

Besonderheiten: Langsam warmfahren, gelegentlich mal ein langes St?ck Autobahn 120-140 zum freifahren, immer auf's K?hlwasser achten, mindestens f?r Klimabetrieb einen E-L?fter nachr?sten und ggf. einen ?lk?hler einbauen (am besten eine ?ltemperaturanzeige provisorisch einbauen und mal beobachten wie er sich in unterschiedlichen Fahrsituationen verh?lt). Er neigt eben gern zum ?berhitzen und es ist kein Rennwagen ... aber in allem wo 260 drauf steht passt der B27/B28 meiner Ansicht nach am besten.

Gru? ... Ingo-960SE

met dank aan: http://www.marathos.de/volvo/oldtimer/b28e.html
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
kwam nog eea tegen wat leuk is en misschien al bekend, maar ik dacht ik post het even hier: http://www.volvolvo.nl/forum/viewtopic.p...highlight=
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
Ben nou weer een stukje verder,... althans,....

Heb de carterpan verwijderd en daar onderin lag een dikke laag slib met daarin allerlei stukjes metaal..... Nog eens gooed aan de bovenkant gekeken zag ik dat ook een klepveer gebroken was. De auto staat dus waarschijnlijk al een tijdje droog....... Het blok heb ik nu eigenlijk een beetje opgegeven...., :?

Ik zit er nu toch aan te denken om er een b23 blok in te gooien, ook omdat ik de auto op wil knappen tot een dagelijks woon-werk verkeer auto. Weet iemand welke problemen ik hierbij kan tegenkomen. Of is dit toch een slecht idee......
____________<br />volvo p1800s 1968<br />volvo 262c 1978 (under construction)<br />volvo amazone GT 1968
Antwoord
#7
killercroc schreef:Ik zit er nu toch aan te denken om er een b23 blok in te gooien, ook omdat ik de auto op wil knappen tot een dagelijks woon-werk verkeer auto. Weet iemand welke problemen ik hierbij kan tegenkomen. Of is dit toch een slecht idee......

In principe past het, maar je moet dan wel langs de RDW, omdat het aantal cylinders gewijzigd is.

Waarom niet gewoon een goed PRV blok zoeken en monteren?
Met een respect voor de koude motor, gebruik van de juiste olie (met bv een molybdeen toevoeging), kan zo'n blok ook erg lang mee. Dit verweg de makkelijkste oplossing.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#8
Met een beetje TLC moet zo'n PRV het gewoon (blijven) doen.
Vraag maar aan Yor, die zit geloof ik op 630.000km en counting.
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord
#9
Lijkt me ook gewoon mogelijk ja. Gewoon dit blok eruit. Een andere PRV er in. Even een advertentie zetten en een prijs in je hoofd wat je er aan uit wil geven. Als je over gaat naar B23 zul je toch ook weer onverhoopt dingen tegen komen. En op deze manier blijft je wagen mooi origineel.

Misschien is het een idee om even in zweden te gaan shoppen voor een blok? Of een 264 sloper ergens zoeken...? Revisiebedrijf vragen wat een revisie kost (als je zelf demonteerd en monteerd valt het misschien nog wel mee) Zou ik allemaal even op een rijtje zetten qua prijs.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#10
heb nu even een aantal dingen op een rijtje geze.

-overbouwen naar een b23 blok gaat me bij de volvo dealer ongeveer 3000 euro kosten. hij had nog een b23injectie blok liggen en nog een b21 turbo blok
-een v6 lag er nog bij sloperij klein zweden voor 750 euro. Dat zou natuurlijk een stuk goedkoper zijn en die kunnen we er zelf ook nog inzetten...

Maar mijn eigen garage zegt dat de v6 gewoon een heel kwetsbaar blok blijft.....

Is hier gewoon dagelijks mee te rijden? Loopt ie goed op lpg...?
____________<br />volvo p1800s 1968<br />volvo 262c 1978 (under construction)<br />volvo amazone GT 1968
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.680 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.763 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 7.142 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  940 blok in 240 Nicolaas H 15 7.535 17 April 2020, 17:36
Laatste bericht: Grey240Polar
  smering tuimelaars B18 MacVolvo 30 14.752 29 December 2019, 05:38
Laatste bericht: MacVolvo
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 4.175 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  stilgevallen motor: repareren of ander blok jootman 47 31.761 2 February 2018, 01:41
Laatste bericht: daddyphilipsen
  Wel of geen katalysator RJH 2 2.818 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 30.473 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.037 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)