Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ABS inbouwen?
#1
Beste forummers,

Is het lonend/moeilijk om ABS in een 240 van '84 te bouwen?

Zo ja, moet er veel aangepast worden, of is het meer een kwestie van 'erop' schroeven?


Thnx.


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#2
Je moet zo ongeveer het hele remsystem vervangen volgens mij. Het is iig niet een kwestie van even er in zetten in een half uurtje Wink

thuur schreef:Beste forummers,

Is het lonend/moeilijk om ABS in een 240 van '84 te bouwen?

Zo ja, moet er veel aangepast worden, of is het meer een kwestie van 'erop' schroeven?


Thnx.


Gr 8)
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
#3
nico_v schreef:Je moet zo ongeveer het hele remsystem vervangen volgens mij. Het is iig niet een kwestie van even er in zetten in een half uurtje Wink

Nee, dat begrijp ik. Maar ik bedoel moet ik dan ook aandrijfassen vervangen (ABS kransen), pedalen, wiellagers/naven, etc.etc. Of is het puur het vervangen van het remsysteem?


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#4
De achteras heeft een centrale opnemer voor de ABS. Voor zullen er opnemers op de naven zitten. Verder kan je voor loodgieter gaan spelen want er zullen 2 leidingen van de hoofdrempomp getrokken worden naar de ABS unit. Vanuit daar wordt het ook nog lastig want normaal is het remsysteem triangel gescheiden. Nu moet dat naar diagonaal. Dus van de 2 leidingen van de remklauw moet je 1 gaan maken.

Het is wel te doen... Maar wel een hoop werk.

Ik ben absoluut een voorstander van electronische hulpjes. Maar ABS heeft ook 1 heel erg groot nadeel.

Normaal gesproken als je in een slip raakt (bijvoorbeeld door aquaplaning) kan je een aantal malen tegensturen totdat je compleet de controle verliest. Bij een normaal remsysteem kun je dan op de rem gaan staan op het moment dat je in de lengte-richting van de weg glijdt. Je trapt dan de wielen vast waardoor je in dezelfde richting verder zal glijden. Met een ABS systeem is dat niet mogelijk waardoor in geval van een slip de auto totaal ongecontroleerd projectiel zal zijn.'

ESP is dan weer een opvolger van de ABS en deze zal de wielen zo remmen dat de auto uit een slip zal geraken en weer controleerbaar zal zijn. Werkelijk een wereldsysteem.

Laat mij maar schuiven..
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)