Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Markfranken - Volvo 245 DL 1975 K-Jet B20F
Vandaag ben ik even bezig geweest met het inbouwen van het electrisch raam. Hij zit erin, maar hij gaat maar tergend traag omhoog/omlaag. nu deed hij dat in de donor ook wel, maar ik wil het nu wel gemaakt hebben. Wat zou ik eraan kunnen doen? Ik heb het idee dat de raamrubbers erg droog zijn (zijn al bijna 40 jaar oud en de auto staat nu al 4 jaar droog binnen). Zou een beetje vaseline helpen? En zou ik in het motortje ook wat vers vet moeten stoppen?
Antwoord
Rubbers van het raam invetten
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Bij mij hielp silicconespray goed. (ff goed voor zorgen dat het alleen op het rubber/vilt komt)
Antwoord
Siliconenspray van AC-tion..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De foto's zijn genomen, het onderzoek is begonnen (ik hou van onderzoeken en daarna pas uitwerken, gelijk beginnen gaat waarschijnlijk sneller, maar daar ben ik niet goed in, dit voelt beter Big Grin )

Deze posts zijn niet enkel ter jullie vermaeck, ook voor eigen dossiervorming (en zo kan ik een boodschappenlijstje maken wat ik nog moet kopen):

De inhoud van het LPG pakket dat ik binnen heb gekregen:
[Afbeelding: DSC_0488.JPG]

Bestaande uit:

LPG-verdelerstuk
een sensor (druk en temperatuur)
4 losse injectoren
4 nippels die in het spruitstuk gedraaid moeten worden
[Afbeelding: DSC_0489.JPG]

Een bult kabelboom (spagetti-style)
een LPG filter
Losse bevestigingsspulletjes
Multivalve/electrovalve
temperatuursensor
Reducer
[Afbeelding: DSC_0490.JPG]

Beschrijving
ECU
[Afbeelding: DSC_0492.JPG]

De ECU
[Afbeelding: DSC_0493.JPG]

Goed, om een en ander duidelijk te krijgen, is het systeem op te splitsen in 4 systemen:
1. Koeling (water)
2. Vaccuum (lucht)
3. LPG
4. Electra

Voor de koeling hebben we op de reducer een inlaat en een uitlaat (de twee kunststof pijpjes bovenop). Deze moet parallel aan het koelsystem van de motor aangesloten worden.
Het vaccuumsysteem heeft 2 koperen pijpjes op de reducer en 2 doorgangen op de sensor. Voor zover k nu kan zin is dit het enige, en moet dit gezamenlijk op het vaccuumsysteem van het inlaattraject komen. Op deinlaat zit al een nippel waar ik op kan aansluiten.
[Afbeelding: DSC_0495.JPG]

HetLPG gedeelte is iet uitgebreider, zie foto:
[Afbeelding: DSC_0494.JPG]
Vanaf links komt de LPG vanuit de tank in de multitvalve/electrovalve, met een koperen 6mm leiding.
Vanaf de valve gaat de LPG met een koperen leiding naar de reducer. Vanuit de reducer gaat ie meten rubber/kunststof LPG leiding, door het filter en door de sensor naar de verdelerrail. Vanaf de verdelerrail gaan er 4 slangen naar de injectoren. En vanaf de injectoren gaan er 4 (gelijke lengte) slangen naar de nippels. Voor de rail en de injectoren moet ik nog een beugeltje fabriceren. Achteraf gezien had ik beter een complete rail met injectoren kunnen kopen, dat had werk gescheeld. Maar goed, dat is voor de volgende keer.

De elektro:
Totaaloverzicht
[Afbeelding: DSC_0496.JPG]

Sommige kabels hebben connectoren, sommige niet.
De ecu, met de kabelboom, het hart van het systeem
[Afbeelding: DSC_0497.JPG]

De paarse en grijspaarse draad zijn voor Lambda sensor.
[Afbeelding: DSC_0498.JPG]

De bruine draad is voor de bobine (ofwel de geschakelde plus)
[Afbeelding: DSC_0499.JPG]

De LPG injectoren hebben ieder een connector, genummerd en wel.
De benzine injectoren krijgen ook een nieuwe connector, vanuit dit systeem, en de bestaande benzine connectoren krijgen ook een aansluiting (zodat het systeem gesloten is, en alle signalen of naar benzine of naar LPG gaan
[Afbeelding: DSC_0500.JPG]
[Afbeelding: DSC_0501.JPG]
[Afbeelding: DSC_0503.JPG]

Dan hebben we nog een bussel draad voor de schakelaar en met niveaumeter
[Afbeelding: DSC_0504.JPG]

Aansluiting accu
[Afbeelding: DSC_0505.JPG]

Aansluiting sensor
[Afbeelding: DSC_0506.JPG]

Aansluiting temperatuursensor (zit al in reducer, nu nog een goeie connector eraan maken)
[Afbeelding: DSC_0507.JPG]

Een volume meter voor aan de tank (denk ik)
[Afbeelding: DSC_0508.JPG]

Aansluiting valve
[Afbeelding: DSC_0509.JPG]

Het enige wat dan nog los zweeft (met connector) is de uitleeskabel. Hiervoor moet ik nog een kabeltje bestellen

Helaas heb ik er ook geen cd bij gehad, die moet nog opgestuurd worden.

Dus, het boodschappenlijstje:
- vaccuumslang
- koelwaterslang + 2x t-stuk
- LPG leiding met nippels (tussen valve en reducer)
- LPG slang reducer naar verdeler
- LPG slang verdeler naar injectoren en nippels
- USB uitleeskabel
- soldeerverbindingen
- CD
- connector temperatuursensor
- Slangenklemmen (goeie kwaliteit)
Antwoord
Ik ben nu bezig met het inbouwen van het systeem en stuit gelijk op een vraag: het LPG systeem heeft koelvloeisof nodig, hoe moet ik deze aansluiten? Ondertussen heb ik al mijn foto's doorgenomen van mijn donor wagens, maar ik kan niks terugvinden. Ik meen mij te herinneren dat er 2 t stukjes in de slangen tussen het motorblok en het schutbord inkwamen. Klopt dit? en welke meot ik dan als ingaande voor de verdamper gebruiken en welke als uitgaande?
Antwoord
De verdamper zit parallel aan de kachel. Slang kop-kachel doorsnijden, T stuk naar de verdamper. Retour naar een T stuk in de slang die op de ijzeren buis (die van achter naar voren langs het blok loopt) zit. Zo zit de verdamper altijd in de circulatie en krijgt als eerste warm water.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
hallo mark,

vraagje ik zag dat jij eerst ook een b20 had en nu een b230 hoe heb je dat opgelost met de motorsteunen ?

mvg Laurens
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Ik heb de gehele vooras van een nieuwere 240 overgezet, dat was erg makkelijk
Antwoord
Zijn de motorsteunen van een b20 niet hetzelfde als van een b230 ?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 15 300 16 April 2024, 21:49
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 2.346 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 123 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 200.091 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.114 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 57.543 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 2.701 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.277 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 1.733 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk
Thumbs Up Volvo 245 L '75 (B200 -> B230) Bromtol 22 15.878 23 January 2021, 22:38
Laatste bericht: Bromtol

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)