Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Doen?
#1
Ik val jullie even lastig met de volgende vraag.

Per binnenkort moet ik per dag een kleine 100km afleggen. Ik twijfel nu tussen een goedkoop ding (a la opel corsa, vw polo) of het enige echte andere alternatief. Ben vandaag gaan kijken naar een exemplaar. Het gaat om een estate, 380.000 km. De motor loopt zowel koud en warm erg rustig, zonder (donkere) rook. Bij het starten viel me wel op dat de motor een enorme zwaai maakt. Is dat normaal?

Bij het rijden zingt de auto rond de 100 km/u een klein beetje (lijkt van voor te komen), wordt weer minder rond de 120. Lagers, sporen? Verder wijkt hij wat af naar rechts en voelt het stuur wat losjes. Ongeveer tien cm naar links en rechts zijn zeg maar vrij. Bij stevig remmen vanaf zestig gaat hij aardig rechtuit.

De carrosserie heeft op een aantal plekken wat roest. Onderaan raamstijlen, rondom dakraam. in de rechter reservewiel (rond dat gat) is het rot en vochtig. De andere kant is gaaf. De rechter wielkast rand is ook wat roestig. In de gauwigheid niks anders gespot.

In de motorruimte is het op sommige plekken ook roestig. Zie foto's (Het getal op de distributiekap was me opgevallen. Riem moet vervangen worden. Heb hier op het forum flink zitten lezen: het gaat als ik het goed begrepen heb om een vrijloopkop)

Grote vraag: Wat moet ik willen betalen?

[Afbeelding: 90506411largeic7.th.jpg]
[Afbeelding: 90506421largebp1.th.jpg]
[Afbeelding: 9050643largesq1.th.jpg]
[Afbeelding: 9050645largevh2.th.jpg]
[Afbeelding: 9050647largeyo1.th.jpg]
244 DL '76
Antwoord
#2
Belangrijke vragen:
De auto rijdt op LPG? Het is een oldtimer? De auto heeft nog 1 of 2 jaar APK?

Ik zou de auto alleen kopen als er nog een lange APK op zit èn op LPG rijdt èn daarbij een oldtimer is.

Anders zou ik de auto gewoon laten staan. Er moet veel aan gebeuren, als hij nog lang APK heeft kun je er voorlopig een tijd mee vooruit. Na een jaar of langer kunnen de genoemde roestplekken en technische probleemjes wel een probleem worden en ik betwijffel of repareren dan nog zin heeft (financieel gezien)...
ps wat betref de wielkastrand ben ik er vanuitgegaan dat het een erg grote plek is die ver naar boven doorloopt, maar kan ook een effect van de foto zijn. Anders valt het relatief mee.

Het sporen is trouwens niet zon probleem, met uitlijnen misschien wel verholpen. Als remmen ook rechtdoor gaat is het wel ok.
Antwoord
#3
Aan de motor te zien is het geen oltimer en het ziet er niet naar uit dat er veel onderhoud aan is gedaan ,
terwijl je toch wel een betrouwbare nodig hebt voor die km's die je er dagelijks mee wilt gaan rijden.

Heeft die volvo op het strand gereden ofzo ? zoooveel roest op de motor .

De roest rond je dakraam gaat lekken binnen niet al te lange tijd , en de auto zal eens een flinke XXXL-beurt
moeten hebben voordat hij weer een beetje op niveau is qua onderhoud .

Weet niet wat ze er voor vragen maar soms zitten er gerust goede bij waar je nog een paar jaar prima mee
kunt rijden ,

ik kwam mijn vorige 245 aan de straatstenen niet kwijt terwijl hij qua technisch ondehoud in een
goede staat was (en was ook niet duur!) en liep als een stralende zon ,
alleen de lak was verweerd en de roest begon wat te komen op de bekende plekken .


Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#4
Het is geen oldtimer, komt uit '90. Hij heeft tot twee jaar terug lang stilgestaan (weet niet hoelang), misschien dat de roest daar aan te danken is.

Zit geen gas in en moet ongeveer 1000 e. kosten. APK tot April.

Maar het dilemma is dus dat hij me niet zo duur lijkt en dat het er nu misschien ook om gaat hoeveel er nog bij moet. Daarbij staat de teller nu op laswerk, distributieriem en uitlijnen.

Komt er dus op neer dat t allemaal erg low-budget moet. Moet nota-bene vnvd nog beslissen, dus ook nog eens weinig tijd.
244 DL '76
Antwoord
#5
Laten staan. Een 240 stuurt gewoon direct en precies, dat bouwjaar mag daar niet roesten (om het dakraam dan weer wel). Als op die plek water binnenkomt loopt het zo door tot de holle ruimtes onder de achterbank.

Die achterband is ook niet veel soeps. Zit wel een nieuwe brandstofdrukregelaar op, vreemd.

Koop er een met LPG, staan er altijd wel 2 of 3 op Marktplaats onder de 1500 euro. 740's en zelfs 940's zijn ook niet duur.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Helder. Doe ik het niet en zoek ik vrolijk door. Ondertussen dan wel met een andere auto. Ik meld me als ik een Volvo heb.

Dank voor de reacties

244 DL '76
Antwoord
#7
Een jaar geleden had je de 245 van mij kunnen overnemen,was ook van '90' en een stuk beter
en voor de helft van het bedrag wat ze voor deze vragen .

maarja da was een jaar geleden .................en ik mis de 245 soms toch nog wel :'(
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#8
...dat was mooi geweest. Mogelijk dat de prijs van deze nog wat daalt, dus begin opnieuw te twijfelen.
244 DL '76
Antwoord
#9
Ik schaar me achter de andere kritische juryleden. Lekker verder zoeken.

Voor €1000 is niet gek veel nee. Maar toch, gezien de onderhoudsstatus en het bijbehorende aankomend grootonderhoud zeg ik duur.

Tenzij je echt voor dit specifieke model (GL? Polar?) valt wat ik zelf denk dat bjna niet het geval kan zijn vanwege het feit dat het volgens mij een doodgewone GL of Polar betreft.

Ff goed zoeken. En hier raad vragen! Als je ff verder kijkt vind je best wel wat beters/mooiers/specialers voor ongeveer het zelfde bedrag.

En inderdaad, een 940LPT op LPi is niet verkeerd gezien de brandstofprijzen en de degelijkere betrouwbaarheid (ja sorry jongens maar volgens mij is het wel een feit aan t worden) tov de 200 serie.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)