Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo's roesten ook maar veel langer
#1
van trosradar

http://www2.trosradar.nl/?url=PHP/redire...ex_fr.html

Citaat:In de negentiger jaren werden nieuwe auto's voldoende beschermd tegen roest doordat er een beschermlaag werd aangebracht. Maar uit een Zweeds onderzoek blijkt dat het roestspook terug is. De ANWB en de Bovag zeggen weinig klachten over roest te krijgen, maar de roestpreventiecentra krijgen steeds jongere auto's onder handen die slijtage vertonen in de veelal dunne beschermlaag tegen corrosie.

Om inzicht te krijgen in de situatie in Nederland stelden we een aantal vragen over roestvorming aan het Radartestpanel.
Onze enqu?te bevatte een aantal vragen over roestvorming bij auto's die maximaal vijf jaar oud zijn. In totaal hebben 14.347 mensen de enqu?te ingevuld. Van de ondervraagde groep rijdt ruim 41 procent in een auto die 5 jaar of jonger is.Bijna 20 procent van alle respondenten maakt melding van roestvorming. Opmerkelijk is dat slechts 14 procent in verband met de roestvorming terug is gegaan naar de garage en dat daarvan ruim de helft zegt dat de klacht naar tevredenheid is opgelost.Opvallend is dat de Franse en Italiaanse merken, die van oudsher de reputatie hadden roestbakken te zijn opvallend goed hebben gescoord. Renault 0.1 % ( 9,2 % van de respondenten rijdt Renault)Citroen 0.4 ( 5,1 % rijdt Citroen)Fiat 0.4 % (3,8 % rijdt Fiat )Als meest roestvrije auto's komen Audi, Volvo, Skoda en Honda uit de bus, van de ondervraagden heeft 0% bij deze merken melding gemaakt van roest.De meeste roest bevindt zich in de volgende onderdelen:24,2 % portieren17,9 % binnenkant wielkasten 18,3 % spatbordranden
Reactie fabrikanten

Tabel 1. Automerken met roest
  • Automerk
    Percentage Roest


    Alfa Romeo
    1,5

    Audi
    0

    BMW
    0,6

    Citro?n
    0,4

    Deawoo
    1,4

    Diahatsu
    0,5

    Fiat
    0,4

    Ford
    4,1

    Honda
    0

    Hyundai
    5,4

    Kia
    5,7

    Mazda
    0,7

    Mercedes-Benz
    4,0

    Mitsubishi
    0

    Nissan
    0,6

    Opel
    1,2

    Peugeot
    2,0

    Renault
    0,1

    Seat
    1,3

    Skoda
    0

    Suzuki
    3,0

    Toyota
    0,6

    Volkswagen
    1,2

    Volvo
    0

reacties van de fabrikanten

Kia
Kia woordvoerder Thomas Pril is bekend met de roestproblemen bij oudere modellen, maar meent dat de huidige modellen geen last van roest hebben. Kia erkent dat de dakriem van de Joyce tot problemen leidt waardoor roest kan ontstaan. De Pregio is een onder particulieren zeer gewilde bestelbus van Kia. Deze bus heeft volgens de woordvoerder inderdaad last van roest. Deze twee modellen zouden verantwoordelijk moeten zijn voor de hoge eindstand van Kia. Als de roest zich binnen 3 jaar aandient wordt het door Kia vergoed. In andere gevallen zal er individueel naar een oplossing worden gezocht.

Hyundai
Hyundai Nederland laat weten dat roestvorming inderdaad nog kan voorkomen op hun auto's. Maar door gebruik van betere materialen zal de roest snel uitgebannen worden. Daarnaast is de vorm van het model essentieel voor roestvorming. Een kiertje meer of minder doet wonderen. Modellen die vanaf 2003 geproduceerd zijn, zouden geheel roestvrij moeten blijven. De woordvoerder steekt dan ook zijn hand in het vuur voor de nieuwe Tucson.

Ford
Ford is bekend met de roestproblemen. Vooral de Focus en de Mondeo zijn volgens Ford een probleem. Bij het productieproces is er kit gebruikt bij de afdichting van de deuren die niet goed was uitgehard. Hierdoor ontstaan de meeste problemen. Ford zegt de roestproblemen zeer coulant op te lossen. De garantieperiode voor corrosieklachten is 12 jaar.

Mercedes
Huub Dubbelman van DaimlerChrystler laat weten dat er inderdaad roestproblemen voorkomen bij Mercedes. Het gaat vooral om de Mercedes E210 die tussen 1995 en 2002 is gefabriceerd. Inmiddels is Mercedes in actie gekomen.Alle modellen hebben een volverzinkte carrosserie gekregen. Verder zijn de naadafdichtingen verbeterd, is de anticorrosielaag verdikt en is er bij servicebeurten extra controle op roest. Daarnaast is de garantietermijn op carrosserie verlengd van 8 naar 30 jaar. De problemen zouden hiermee achter de rug moeten zijn.

Fiat
Woordvoeder Hans Vervoorn van Fiat is erg blij met de uitkomst. ?Wij beschermen de auto op verschillende manieren. Elke auto wordt op vijf verschillende manieren extra beschermd. De auto wordt eerst verzinkt, vervolgens komt hier een speciale grondlak overheen. Dan volgt de laklaag. Deze is tegenwoordig krasvast en sterker. Hierover komt dan weer een blanke laag die bijvoorbeeld beschermd tegen zonlicht en op plaatsen waar onderdelen extra snel roesten gebruiken we tegenwoordig een betere staalkwaliteit.?

Renault
Woordvoeder Peter Plevier van Renault Nederland denkt dat de positieve uitkomst in de roestenqu?te mede te danken is aan het slechte imago dat Renault had. ?Fransen auto?s hadden nogal een negatief imago en ik denk dat Renault mede daarom drastischere maatregelen heeft genomen dan andere autofabrikanten. Zo maken wij ook gebruik van het verzinkingproces, maar hebben de plaatsen die snel beschadigen en roesten vervangen door kunststof of aluminium. Spatborden worden vaak vervangen door kunststof en de motorkap door aluminium. Maar men moet niet vergeten dat roest ook kan ontstaan na schadeherstel waarbij de reparatie niet goed is verlopen.

Citro?n
We zijn uiteraard tevreden met het goede resultaat van de test onder jullie publiek. Hieruit blijkt dat de politiek van Citro?n voor continue kwaliteitsverbetering zijn vruchten afwerpt. Alles ontwikkeld zich, dus dit ook. Wij letten extra goed op plaatsten waar steenslag voorkomt en bijvoorbeeld op de scharnieren,? Aldus woordvoerster Anouk van Vliet namens Citro?n Nederland.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
#2
Hoe kan in godsnaam een KIA roesten?? Dat ding bevat niet eens echt staal :lol: :lol: En zo'n ding is al Totall-loss op het moment dat je em start. Heb meegemaakt dat de Sorento (of zoiets) van de ouders van een vriend van me het rubber van de voorruit na 2 maanden "weggewaaid" was.... En het raam dus los zat Confusedhock:
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
#3
Robbert242DL schreef:Heb meegemaakt dat de Sorento (of zoiets) van de ouders van een vriend van me het rubber van de voorruit na 2 maanden "weggewaaid" was.... En het raam dus los zat Confusedhock:

Kennis van mij heeft hetzelfde met de achterruit van een slopel agila. Al een keer gerepareerd voor garantie en het was binnen twee weken weer zo :?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
#4
ja ik zie soms wel wat roest aan nieuwe auto's...

maar onze 240's roesten ook goed vind ik... helaas moet ik dat toegeven. wielranden, achter achterbumper, etc...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
#5
Jw240 schreef:ja ik zie soms wel wat roest aan nieuwe auto's...

maar onze 240's roesten ook goed vind ik... helaas moet ik dat toegeven. wielranden, achter achterbumper, etc...

Wat wil je met auto's van ongeveer 20 jaar oud... Ik zou wel eens een KIA willen zien ov er 20 jaar...
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
#6
Die is dan allang afgevoerd door het putje Big Grin
en dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
#7
Niet voordat alle eigenaren van een Pride weer bij Tros Radar zitten omdat in de folder stond dat ie pas na 15 jaar ging roesten en de van hen al na 14 jaar en 11 maanden een blaasje had.......

(dit gaat dus over dat gezeur dat zo'n ding veel meer zou gebruiken dan in de folder stond.... :roll: )
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 195 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 469 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 1.547 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 2.817 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 1.884 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 1.806 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 0 1.244 29 July 2021, 11:30
Laatste bericht: TenBrick
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 7.569 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Waarde 1976 Volvo 244GL Ohrtmann 14 7.966 7 February 2021, 13:54
Laatste bericht: Ohrtmann
  Volvo C70 2.4i na lang stilstaan weer starten favroom 8 3.991 1 September 2020, 22:01
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)