Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dubbele strombergs nagekeken
#1
Even een nieuw draadje gestart, specifiek over de carburateurs.
oud draadje
Het gaat om een aq110 dat is een gemariniseerde b18

De twee carburateurs van het spruitstuk verwijderd en op de keukentafel uit elkaar gehaald.
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0091.JPG[/img]

Gasnaalden gecheckt. zo ophet oog geen onregelmatigheden (kun je dat zien?)
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0092.JPG[/img] [img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0093.JPG[/img]

De sproeiers schoongemaakt, 1 had iets meer "zooi" er op zitten.
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0094.JPG[/img] [img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0095.JPG[/img]

Membramen zijn volgens mij nog in orde. geen onregelmatigheden of scheurtjes, en zeker niet uitgedroogd.
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0096.JPG[/img] [img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0097.JPG[/img]

Sproeiers terug zetten
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0098.JPG[/img] [img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0099.JPG[/img]

In de operators manual staat dat die 21/4 tot 23/4 opengedraaid moet staan.
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0150.JPG[/img]

Vlotters
Toen ik de vlotterstanden nakeek bleken die nogal te verschillen
Deze stond iig veel te hoog. als de vlotter op onderstaande manier staat zal de vlotter eerder de boel afsluiten.
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0101.JPG[/img]

Voor een stromberg 225 moet de speling tussen het hoogste punt van de vlotter tot de rand van de carburateur 18,5 tot 19,5 mm zijn (voor 175 is dat 15,5 tot 16,5mm)
Had alleen een rolmaat, dus heb even een markering op een stukje papier gedaan.
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0104.JPG[/img] [img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0105.JPG[/img]

De zuigers met membramen terug geplaatsd, die twee gaatjes zaten richting spruitstuk
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0107.JPG[/img]

Dit dopje zat op 1 carb wel en op 1 niet, daardoor komt 1 lager te liggen. Kan me zo voorstellen dat dat niet de bedoeling is. Kan iemand me vertellen of dat ringetje er op hoort?
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0109.JPG[/img]

De gaskleppen hebben volgens mij niet veel speling, ik kon bij gesloten kleppen tegen licht een klein randje zien. Maar helaas had ik de flitser aan staan dus dat kan je niet helemaal goed zien.
[img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0110.JPG[/img] [img width=225 height=150]http://floor.kraaier.eu/images/stromberg/IMG_0115.JPG[/img]

Als olie gaat er in deze carbs motorolie, gÃÃn atf!
Ik ga ze dit weekend monteren.
Keep you guys posted!

met dank aan rob voor de mooie kleine clickable plaatjes
Antwoord
#2
netjes hoor! Ook braaf een nieuw topicje...zo zie ik dat graag! ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
Mooie fotosessie. Ik denk zo dat je motor er ook blij mee is. Trouwens het valt me mee hoe alles eruit ziet na bijna 40 jaar. De oorspronkelijke eigenaar was ook geen knoeierd.

Aan de naalden valt weinig te zien, zo precies zijn ze gemaakt. Laat ze vooral niet vallen of zo.

Aan het stokje in de demperolie hoort een tonnetje (dat is nl. de demper), dat ringetje is niet zo belangrijk. Misschien moet je het oliereservoir in de zuiger nog eens uitbaggeren, ik meen iets vettigs te zien op de bodem.

Met speling op de gasklep wordt speling op het asje bedoeld, als dat er te los inzit gaat er valse lucht langs en is het stationair lopen moeilijker af te stellen. De gasklep zelf sluit meestal wel netjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
motor blij, ik blij.
Volgens mij is er redelijk respectvol mee om gegaan.
(al is de electra echt om te janken, en de metertjes doen ook waar ze zin in hebben, maar da's een ander topic Wink)

tonnetjes zitten er aan beide stokjes nog aan.
de reservoirs staan al te weken.

:Smile ahah, het asje!
ik neem aan dan het asje in de carburateur zelf en niet het asje wat daar weer aan hangt?

ben benieuwd naar de resultaten.

kan de vlotterhoogte trouwens veel invloed hebben op de performance en het "stikken" ?
Antwoord
#5
Met al die foto's wordt het forum er idd niet sneller op. Misschien moet je er 1 of 2 onscherpe tussenuit halen? Het asje door de carb, dat slijt erin ja. Speling op de gasstangen is ook lastig met gasgeven, maar daar wen je wel aan.

Vlotter bepaalt de hoogte vd benzine in de sproeier, maar ik kan niet zo zeggen hoe de benzinestand de performance beinvloed, wel dat het mengsel óf te rijk óf te arm gaat worden. Wat minder precieze mensen dan vervolgens proberen te compenseren met sproeierhoogte, stelschroef, gasstang en/of gaskabel, en de afstelling gaat compleet de mist in.

Jouw boot rijdt trouwens op super, mocht je nog eens een proefvlucht gaan maken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ben de foto's aan het downloaden.
Resize ik ze naar 800x600 moet het een stuk sneller gaan.

Ik heb een gashandle he. dus da's gewoon vooruit duwen en gaan. Wink

Super, ow! dat heeft met octaangetallen te maken toch? (iets met een klok en een klepel)
Heb er euro95 in gedaan. dat octaangetal is te laag dus?
Kan er zo'n goedje bij gooien toch? (ben de naam kwijt)
ik hoef toch niet met loodvervanger aan de gang he?
wordt het een probleem als ik op lpg wil varen of is dat een heel ander verhaal?

update: foto's zijn geresized.
als het nog te zwaar is hoor ik het graag.

Antwoord
#7
RON 97 of beter. Een liter super kost meer maar gaat ook langer mee. Om mee te pruttelen is 95 nog best, maar als je straks een uurtje gaat wakeboarden @ 5000 rpm kan je er beter 98 indoen. Beetje loodvervanger kan je er nu al indoen, verhoogt ook het octaan.
Pingelen door te laag octaan is een probleem, ook in de B18.

LPG is prima qua octaan (108 of zo), maar slecht voor de cilinderkop. Vooral bij 5000 rpm en een 'ongeharde' kop is het een goed idee wat aan klepsmering te doen met Flashlube (niet dat ik dat doe maar anderen schijnen er blij mee te zijn).
Zo niet, vaak kleppen stellen tot de kop gaar is (kan nog een hele tijd meegaan) en laten voorzien van geharde zetels.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Mooie bijdrage ! Erg leerzaam.
Antwoord
#9
Dit topic doet mij eraan herinneren dat ik ook eens mijn carb nakijk.
Ik heb ook een stromberg, uit m'n hoofd 175CD. Ziet er erg vergelijkbaar uit.

Bij mij lekte er een en ander, er ging niet alleen benzine richting inlaat motor, maar ook richting luchtfilter.
Antwoord
#10
Floor,

Slijtage van de gasnaald is niet met het blote oog waarneembaar. Soms kan de sproeierbuis wel een beetje uitgelubberd zijn. Jij verkeert echter in de mooie positie dat je verstelbare sproeierbuizen hebt op je strombergs. Eventuele slijtage kun je zo dus (deels) teniet doen door de sproeierbuis een tikje op te draaien.

Wat betreft de membranen: misschien ligt het aan de foto's maar ik zie toch een paarr (hele kleine) gaatjes volgens mij. Vaak is dat genoeg om niet het jhuist vacuum boven de zuiger te houden, met verkeerd lopen van dien.

Gasklep is bij de Stromberg vaak niet zo'n punt. De SU's zijn hiervoor veel gevoeliger.

Succes!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  dubbele carburateur pieter2 7 3.065 17 December 2020, 19:32
Laatste bericht: pieter2
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 3.673 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  Dubbele su carburator b20 Rob d 3 2.998 1 August 2018, 17:51
Laatste bericht: Dopski
  Dubbele krukas poelie voor een B20. Madman 8 4.926 27 August 2013, 15:36
Laatste bericht: Marc1970
  B30 Strombergs Jambon 7 3.712 6 June 2013, 17:23
Laatste bericht: Jambon
  dubbele SU's op m;n B20a? 144deluxe 23 11.620 6 April 2011, 23:16
Laatste bericht: Jambon
  Dubbele SU HS6 op B20A Daan 13 9.220 3 May 2010, 18:36
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)