Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verstuivers / inspuit-leidingen vervangen
#1
Aangezien ik altijd graag de verslagen van anderen lees (liefst met foto's) zal ik zelf ook weer eens een verhaaltje plaatsen;

Mijn pas ingebouwde D24TIC motor begon wat onregelmatig te lopen dus ben ik mede met aanwijzingen van collega's eens gaan zoeken naar de oorzaak.
Om te beginnen kan je (om beurten) bij draaiende motor de verstuiverleidingen iets oplossen.
Daardoor onderbreek je de brandstoftoevoer naar die cilinder, " je schakeld hem dus uit "
Let er op dat wegspuitende brandstof onder hoge druk met gemak je huid doorringt en er dan een fikse bloedvergiftiging met alle gevolgen op de loer ligt!!!
Maar als je de leidingwartel met sleutel 17mm losdraait ben je ver genoeg met je huid verwijderd dat je dat risico uitsluit.
Als de motor daar duidelijk op reageert is er met die cilinder naar alle waarschijnlijkheid niets aan de hand.
Als je nu een leiding iets oplost en de motor niet merkbaar anders gaat lopen is er met die bewuste cilinder wel iets aan de hand.
Dit is slechts een grove diagnose maar kan handig zijn bij eerste onderzoeking.
Als 2 naast-elkaar-gelegen cilinders beide niet of nauwlijks reageren kan je dus een doorgeslagen koppakking hebben tussen die 2 cilinders.

Maar bij mij was deze test niet nauwkeurig genoeg om de boosdoende cilinder aan te wijzen.


Overtuig je ervan dat er geen brandstof lekt uit ÃÃn van de leidingen. (zie risico boven)
Dan is er nog een truukje, voel bij lopende motor met de hand, om beurten aan alle inspuitleidingen.
Als alle leidingen even hard kloppen (of even zacht, net wat je wil) kan je helaas niets afleiden.
Als echter ÃÃn van de leidingen wÃl beduidend anders "voelt" kan daarmee de boosdoende verstuiver worden aangewezen.

In mijn geval klopte dit dus perfect, de verstuiver bleek later 20 BAR te hoog te staan v.w.b. de inspuitdruk.

Tot zo ver de diagnose-tips ( ik hoop dat je er wat mee kunt...)

Het vervangen van de verstuiver (leidingen) kan nog wel wat hoofdbrekers opleveren.
Ik heb daarom niet gepoogd een stap-voor-stap methode te beschrijven maar meer een aantal tips die je niet (allemaal) in de boeken terugvind.

Maak je min-kabel los van de accu.
Maak eerst de omgeving HEEL GOED SCHOON met bijvoorbeeld remmenreiniger en daarna perslucht langs alle los te nemen verbindingen.
Realiseer je dat je zowat een open-hartoperatie uitvoert op je motor.Het geringste vuiltje kan je verstuiver al ruïneren!!!

Demonteer je vacuumpomp,los de M8 moeren om beurten wat op en merk op dat de pomp naar buiten gedrukt wil worden door de nokas.
Als je de motor met de hand wat doordraait en de nok op z'n laagst zet, de-en monteerd dat een stuk makkelijker.
Met het losnemen van de pomp wil de drukstift die de nok volgt vaak mee naar buiten glijden,vang hem op en VERGEET HEM NIET MEE TERUG TE PLAATSEN!!



vacuumpomp

[Afbeelding: PC010024.jpg]


Het losmaken van de leidingwartels op de verstuivers gaat nog wel met en steeksleutel 17 mm.
Op de brandstofinspuitpomp is echter zo weinig plaats dat een leidingsleutel onontbeerlijk is.
Zelfs hiermee kan je op sommige plaatsen nauwlijks een slag maken dus heb ik ook een oude leidingsleutel op een 1/2" dop gelast.
Hiermee kan je de hele wereld aan.....
Als je alleen je verstuivers wilt vervangen kan je er voor kiezen de leidingen aan de pomp te laten zitten en de leidingen aan de kant te buigen met enig geweld.
Het wordt wel gedaan door sommige barbaren maar ik kies toch voor het wegnemen van de leidinggroep als geheel.


Haakse 14 + leidingsleutel

[Afbeelding: PB300014.jpg]



Als je de leidingwartels op de pomp wilt losdraaien komt het nog wel eens voor dat de persklep / terugslagklep in het pomphuis wil meedraaien.
Om dit te voorkomen heb ik ook nog een sleutel 14mm vermaakt, doorgezaagd en haaks aan elkaar gelast.



brandstofpomp doorsnede

[Afbeelding: pomp2.jpg]



Bovenstaande foto toont de klep die mee kan draaien je houdt hem tegen met een 14mm sleutel.



haakse 14

[Afbeelding: PB300013.jpg]



Als de leidingen verwijderd zijn plug je alle vrijkomende gaten af of tape ze af met schilderstape o.i.d.




verstuiver naast br.st. pomp

[Afbeelding: PB300015.jpg]



Maak een hoge dop 27mm van binnen brandschoon en verwijder de verstuivers.



dop 27 in actie

[Afbeelding: PB300016.jpg]


Ter hoogte van de brandstofpomp kan een verlengstukje zoals getoond op de foto HEEL handig zijn.
Ook voor andere toepassingen trouwens!!!! (vaderdag,moederdag,verjaardag,sinterklaas,kerstman)


knikverlengstukje

[Afbeelding: PB300017.jpg]


Als je de verstuiver verwijderd hebt hal je met een magneetje of haaks lasdraadje de hitteschildjes weg en kan je gelijk op de gloeibougie kijken.
Je zou dus meteen de werking van de gloeibougies kunnen controleren zonder dat je die dan hoeft te demonteren.
Vooral cil. 5 en 6 zijn wat lastig bereikbaar.

verstuivergat

[Afbeelding: PB300021.jpg]


Het doel van het hitteschildje is zoals de naam al verraad, hitte weren Ãn de verstuiver af te dichten op de zitting onderin de kop.
Aangezien het schildje zich vormt naar de combinatie zetel/verstuiver moeten deze bij iedere vervanging worden vernieuwd.( paar euro/st.)



hitteschildje

[Afbeelding: PB300019.jpg]


De nieuwe verstuivers liggen klaar voor montage, de ene monteur doet een likje kopervet aan de schroefdraad, de ander juist niet......
Zorg dat je het naaldje onderaan de verstuiver absoluut niet beschadigd, als het krom hoorde had BOSCH het zelf wel gedaan.


gecontroleerde verstuivers

[Afbeelding: PB260009.jpg]


De verstuivers horen met een momentsleutel vastgedraaid te worden (nieuw hitteschildje eronder, en niet op z'n kop).
Het moment is 70Nm.


momentsleutel

[Afbeelding: PC010022.jpg]



Als je de leidingen weer terug-monteerd zet je de wartels vast met 25 Nm, de wartels op de verstuivers laat je nog even los omdat dat makkelijk ontlucht.
Antwoord
#2
Mooi verhaal, ikzelf heb wel eens gehoord dat koper(vet) met aluminium geen goede combinatie is ivm corrossie oid
Antwoord
#3
Euh.... aluminium ??? Waar dan ? Niet bij deze blokken hoor Smile
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
#4
Is de kop niet van aluminium ? Bij de specialist die aan mijn blok werkt, gebruikte de monteur ook liever geen kopervet.
[Afbeelding: Volvo-240-D6-D24-1985-SS.png]
Antwoord
#5
alle 6 cilinder diesels van volvo hebben een aluminium kop
Antwoord
#6
johan laveyne schreef:alle 6 cilinder diesels van volvo hebben een aluminium kop
Dat bedoel ik. En Volkswagen nam ze al die tijd ongewijzigd over :-)
[Afbeelding: Volvo-240-D6-D24-1985-SS.png]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dieselpomp vervangen Volvo 244GLE 2.4 D6 1983 h.vdweetering 3 6.383 22 March 2015, 13:17
Laatste bericht: h.vdweetering
  hoger brandstofgebruik na vervangen distributrieriemvervanging en brandstofpompriem Volvoman 5 7.123 20 August 2013, 19:32
Laatste bericht: Volvoman
  Wie heeft ervaring met het vervangen van gloeispiralen? stadland 8 3.697 16 April 2012, 02:00
Laatste bericht: eerstkoffie
  Dieselpomp keerring vervangen GJ244D6 3 2.399 20 February 2012, 22:39
Laatste bericht: GJ244D6
  Prijsverschillen distrubutie vervangen Anthony 21 6.836 27 March 2011, 01:02
Laatste bericht: Anthony
  Gloeispiralen vervangen? Robert Haven 6 7.831 13 March 2011, 14:36
Laatste bericht: 240diesel
  D24 vervangen of reviseren 2maal245 2 1.765 21 December 2010, 20:15
Laatste bericht: 2maal245
  pakking carterdeksel vervangen Bert Zweden 12 3.956 22 June 2009, 16:40
Laatste bericht: Bert Zweden

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)