Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ontroesten zonder lassen
#31
Het blik Ferpox staat nog steeds ongeopend in de kofferbak. :'( (project is sindsdien een beetje stilgevallen)

Ferpox heb ik wel met veel plezier gebruikt, het spuitflesje is heel handzaam en werk "schoon". Veel beter dan Noverox, stubstantie-achtige drek dat je er met een kwastje op moet smeren. Dat kan volgens mij nooit in alle poriën komen. fertan is heel dun, als water, en kan dat wel.

Volgens mij heeft het geen nut om te gaan schuren nadat je fertan hebt gebruikt, dat moet je ervoor doen. Fertan moet je zien als hulpmiddel bij het schuren, het doet net een beetje extra en kom op plekjes/putjes waar je zelf niet bij komt. Na het werkingsproces van de fertan kan je het eraf spoelen met water. Daarna kan je het inderdaad nabehandelen met primer en lak. Ik had de intentie om Ferpox als primer te gebruiken.
Antwoord
#32
Maar Fertan zorgt niet alleen dat het metaal schoon wordt, maar zorgt ook voor een chemische verbinding waardoor de plekken waar roest zit weer hard worden en niet verder roesten, of heb ik het dan niet goed begrepen?
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
#33
Klopt, maar als dat proces eenmaal achter de rug is, is het klaar. Het overgebleven fertan (wat geen reactie heeft aangegaan) kan je dan wegspoelen.
Antwoord
#34
Brunox werkt ook goed, is een heldere roestomvormer met epoxy primer in 1. verkrijgbaar in spuitbus (niet ideaal) en in pot of 5-liter kan.

gebruik is simpel: losse stukken roest verwijderen, alles goed inkwasten en laten drogen.

je kan er daarna zonder gedoe overheen lakken maar is niet perse nodig.
Antwoord
#35
heb ff gegoogled op Brunox en kwam het volgende tegen op de site van mercedes w123 club:
Citaat:Lees altijd met grote interesse en bewondering de verslagen van de diverse plaatwerkers hier. Wat ik me dan altijd
afvraag is: hoe bescherm je de zaak na het harde werk goed zodat de roest na enkele jaren niet terugkomt? Ik heb hier
zelf totaal geen verstand van. Mijn kever heb ik ooit tijdens restauratie met hammerite behandeld.

Momenteel ligt in de winkel een uitgave van het blad Oldtimer-Markt met in een bijlage een uitgebreide praktijktest van
roestbeschermende middelen. Wat mij opvalt is dat de middelen die op dit forum vaak genoemd worden (Fertan,Owatrol,
Brunox e.a.) er niet best vanaf komen. Zo zou Fertan op blank metaal niet goed hechten en waar het wel goed hecht,
krimp- en droogtescheurtjes gaan vertonen waar vocht en zout door kunnen binnendringen.

Ook opvallend is dat het merk Mike Sanders hoog scoort, net als in de Autobildtest waar Markparket hier boven eerder
naar linkte.

De conclusie uit het blad (vrij vertaald): "Vetten kruipen beter en beschermen betrouwbaarder tegen reeds bestaande
roest. Wassen zijn meer geschikt voor gerestaureerde oppervlakten zonder roestbegin. Alleen de middelen op plaats 1-
10 zijn aante raden, de middelen 11-28 raden we af."

1-10 achtereenvolgens: 1. TimeMax 2. Mike Sanders 3. Siegafett 4. UBF 2000 5. Hammerite Waxoyl 6. Dinitrol/dinol 7.
Fluid Film 8. Technolit 9. Holts 10. Akemi

Verder: 15. 3M 16. Teroson 17. Owatrol 19. Fertan 21. Brunox 28. Balliston
Hier nog een link naar de betreffende discussie
http://w123club.nl/component/option,com_...nc,fb_pdf/

Ik heb de betreffende test nog ff gelezen, gaat wel om een middel op olie of wax basis voor de holle ruimtes!
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#36
Mijn ervaring is dat Fertan z'n werk doet maar wel moet worden afgewerkt. Inwendig is daar de vettigheid van http://www.fluidfilm.nl/index1.html overheen gegaan, ad buitenzijde onder de juiste cating, anders afwerken met lak..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#37
Nu de winter er weer aankomt was ik weer even aan het denken aan roestpreventie en het wegwerken van bestaande roest. Toevallig zag ik een blik "Brantho-Korrux" 3-1 staan op de website van tbs-aachen en dat gelijk gekocht.

http://www.branth-chemie.de/3in1.htm
http://www.branth-chemie.de/doks/Brantho...kblatt.pdf

Verf van dit merk wordt ook gebruikt door de Duitse spoorwegen. Afhankelijk van de versie ook behoorlijk temperatuurbestendig en verkrijgbaar in diverse kleuren.

Op internet kom ik lovende kritiek regen. Ik ga het binnenkort op de roestige wielkastranden smeren. Fertan+Ferpox zit daar sinds 2006 maar toen toch enkele stukken niet goed genoeg ontroest en de wielen hebben een tijdje aangelopen met de spacers. Nu de roestige rand (laatste 1/8 deel spatbordrand) wegzagen volgens Volvo instructies (voor de Spacerkit) en, staalborstelen/schoonmaken en dan die nieuwe verf er op. Ik ben benieuwd!

Ondertussen nog op diverse plekken Mike Sanders spul gebruikt, werkt erg fijn. Oa overal waar ringen/schroeven/beugels overlappen en water tussen kan kruipen, zoals bijv de cardanas-steun. Ook de deuren aan de binnenkant mee gedaan (zomer 2009) en dat spul kruipt behoorlijk goed, het was een beetje onder de strips te zien na de eerste warme dagen dit jaar. Gelukkig viel het niet echt op.

tot zover het laatste nieuws op het ontroestingsfront.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#38
Jw240 schreef:Nu de winter er weer aankomt was ik weer even aan het denken aan roestpreventie en het wegwerken van bestaande roest. Toevallig zag ik een blik "Brantho-Korrux" 3-1 staan op de website van tbs-aachen en dat gelijk gekocht (18 euro voor 9005 zwart).

http://www.branth-chemie.de/3in1.htm
http://www.branth-chemie.de/doks/Brantho...kblatt.pdf

Verf van dit merk wordt ook gebruikt door de Duitse spoorwegen en andere zware toepassingen zoals zeecontainers. Afhankelijk van de versie ook behoorlijk temperatuurbestendig en verkrijgbaar in diverse kleuren.

Op internet kom ik lovende kritiek regen. Ik ga het binnenkort op de roestige wielkastranden smeren. Fertan+Ferpox zit daar sinds 2006 maar toen toch enkele stukken niet goed genoeg ontroest en de wielen hebben een tijdje aangelopen met de spacers. Nu de roestige rand (laatste 1/8 deel spatbordrand) wegzagen volgens Volvo instructies (voor de Spacerkit) en, staalborstelen/schoonmaken en dan die nieuwe verf er op. Ik ben benieuwd!

Ondertussen nog op diverse plekken Mike Sanders spul gebruikt, werkt erg fijn. Oa overal waar ringen/schroeven/beugels overlappen en water tussen kan kruipen, zoals bijv de cardanas-steun. Ook de deuren aan de binnenkant mee gedaan (zomer 2009) en dat spul kruipt behoorlijk goed, het was een beetje onder de strips te zien na de eerste warme dagen dit jaar. Gelukkig viel het niet echt op.

tot zover het laatste nieuws op het ontroestingsfront.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#39
@ JW,

Ik wil ook op korte termijn mijn 245 onder handen gaan nemen. Nieuwe stukken inlassen daar waar nodig, en de auto helemaal verven met het rolletje. Mijn 144 heb ik ook op deze manier gedaan en het resultaat was erg netjes. Voor de 144 heb ik rust-oleum gebruikt. Ik was hier ook erg te spreken over. De verf heb ik 10 % verdund met white spirit, en toen 5 lagen opgezet.

Ik ben echter ook wel erg nieuwsgierig naar de Brantho-Korrux, deze lijkt wellicht nog beter te zijn.
Wil je hier asap posten hoe de verf is bevallen. Ik kom ook uit het zuiden des lands, dus ik ben zo in Aken om wat potjes op te halen.

Alvast bedankt,

Leon
Antwoord
#40
Ik heb intussen positieve ervaring met fertan en Ferpox (2lagen geeft echt een goede dikke stevige laag en hecht goed).

Op turbobricks kwam ik goede ervaringen met dit spul tegen:
http://www.evapo-rust.com/

Zie het tell-sell-achtige filmpje voor de werking. Het lijkt hetzelfde effect te geven als DIY-electrolyse maar dan veilig.
Of het echt zo makkelijk werkt en wat de "bijwerkingen" zijn ben ik wel benieuwd naar, evenals de prijs.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Iemand ervaring met laser voor ontroesten? Madman 0 83 2 March 2024, 11:23
Laatste bericht: Madman
  lassen en klussen Peter Timmer 52 53.762 12 August 2010, 11:33
Laatste bericht: Lasklus Nederland

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)